Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 20:58

27
مهر
راهكارهای رفع چاقی در دنیای امروز (2)

راهكارهای رفع چاقی در دنیای امروز (2)

بخش دوم- مقایسه نحوه مصرف غذایی جامعه ایرانی با مصرف مطلوب و استاندارد غذایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده نشان می‌دهد که مواد مورد نیاز بدن که در غذاهایی مثل شیر، لبنیات، میوه و سبزیجات یافت می‌شود.

 

 آموزش به والدین

با توجه به اهمیت چاقی نوزادی در چاقی سنین بعد زندگی، آموزش والدین برای بهبود رژیم غذایی نوزادان و عدم اصرار به افزایش وزن سریع در زیر یک سالگی ضروری است، چرا که اصرار بیش از حد به افزایش حجم مواد غذایی نوزادی می‌تواند افزایش وزن بی‌رویه و چاقی در سنین کودکی را به ارمغان آورد.

از طرف دیگر نوشیدن آب به اندازه کافی نیز در پیشگیری از اشتهای کاذب و چاقی کودکان مفید است. براساس دو مطالعه انجام شده اخیر، غذا ندادن بیش از حد به بچه‌ها در زمان سیری آنها و تشویق به نوشیدن میزان زیاد آب می‌تواند در کنترل وزن آنها بسیار موثر باشد.

پیاده‌روی منظم؛ راهكاری مناسب

قابل ذکر است که یکی از دلایل چاقی، تغییراتی است که در نحوه کار کردن به وجود آمده است. بسیاری از افراد تمام روز کاری خود را پشت میز اداره یا پشت کامپیوتر می‌نشینند و کار خود را انجام می‌دهند، بدون اینکه تحرکی داشته باشند. از جمله راهکارها برای حل این معضل، می‌توان به پیاده‌روی منظم به مدت 20 تا 30 دقیقه در روز اشاره کرد که این امر همکاری سازمان‌های شهرداری را در مناسب کردن شرایط پارک‌ها برای پیاده روی و گذاشتن دستگاه‌های مناسب ورزشی می‌طلبد.

اگر بخواهیم در مورد پیشگیری از چاقی شکمی هم توصیه کنیم باید گفت ترکیبی از غذاهای سالم به همراه تحرک بدنی یعنی همان شیوه مقابله با چاقی، راه حل مقابله با چاقی شکمی نیز هست.

تحقیقات نشان داده‌اند که پیاده‌روی منظم ۷ تا ۱۰ درصد از وزن مبتلایان به چاقی مفرط را کم می‌کند و چاقی شکمی آنها قابل کنترل می‌شود. نکته اینجاست که با همین مقدار کاهش وزن، بسیاری از اختلالات متابولیک ناشی از چاقی در افراد چاق کنترل خواهد شد.

كربوهیدرات‌‌های پیچیده؛ توصیه متخصصان تغذیه

همواره و در همه حال متخصصان تغذیه استفاده از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده را توصیه می‌کنند و در مقابل استفاده نکردن از شیرینی‌جات یا مواد قندی که سریع جذب بدن می‌شوند و در متابولیسم بدن تبدیل به بافت چربی می‌شوند، کنار گذاشتن فست‌فودها و نوشابه‌های معمولی و رژیمی برای مبارزه با چاقی شکمی توصیه می‌شود.

از طرفی اصولا باید سعی کنیم سرعت خوردن غذا را کم کنیم و آهسته‌تر غذا بخوریم تا مغز فرصت کند سیگنال‌های سیری را دریافت کند و کسانی که دارای چاقی شکمی هستند هم باید حتما در ابتدای غذا سالاد و سبزیجات بخورند تا حجم زیادی از معده شان که بزرگ شده پر شود و سپس اقدام به خوردن غذای اصلی کنند. اضافه کردن وعده‌های غذایی نیز از 3 به 5 وعده باعث بالا رفتن سوخت و ساز می‌شود و بهترین روش لاغری، افزایش وعده‌های طولانی مدت غذا با جویدن طولانی است.

 كلام پایانی

در نتیجه می‌توان بیان کرد کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش بهترین و اصولی‌ترین روش برای کاهش وزن و داشتن وزن ایده‌آل است.

راهکارها

امروزه چاقی و افزایش وزن به معضل بزرگی تبدیل شده و میلیون‌ها انسان را در جهان رنج می‌دهد. چاقی غیر از اینکه ظاهر انسان را نامتناسب و زشت جلوه می‌دهد، بیماری‌های خاصی را نیز به دنبال دارد. 50 تا 70 درصد چاقی با عوامل محیطی و رژیم نادرست غذایی مرتبط است. با اصلاح شیوه تغذیه و پرهیز از غذاهای آماده، پرکالری، سرخ کرده و پرنمک، می‌توان از چاقی پیشگیری کرد.

 

 

 

 برای خواندن بخش اول- راهكارهای رفع چاقی در دنیای امروز- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: افزایش وزن، پیاده روی، دلایل چاقی کودکان، کودکان چاق، چاقی نوزادی، وزن اضافه تعداد بازديد: 783 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز