Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 00:07

1
تیر
بدخوری و یا پرخوری چرا؟

بدخوری و یا پرخوری چرا؟

گاهی از کنار رستوران یا ساندویچ فروشی رد می شوید و در برابر بوی خوش غذاها مقاومت کرده و رژیم غذایی تان را نمی شکنید. یا همکارتان یک تکه بزرگ شکلات به شما تعارف می کند و شما به خودتان یادآوری می کنید: "نه من هرگز خوراکی های مضر نمی خورم."

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

گاهی اوقات از کنار رستوران یا ساندویچ فروشی رد می شوید و در برابر بوی خوش غذاها که شما را به داخل دعوت می کنند، مقاومت کرده و رژیم غذایی تان را نمی شکنید.

یا همکارتان یک تکه بزرگ شکلات با خود آورده و به شما هم تعارف می کند و شما با غرور به خودتان یادآوری می کنید: "نه من هرگز خوراکی های مضر نمی خورم." اما یک ساعت بعد ناگهان احساس می کنید که نمی توانید در برابر اصرارتان در خوردن آن خوراکی مضر مقاومت کنید و به سراغش می روید.

واقعا چه اتفاقی می افتد که نظرتان عوض می شود؟

آیا تصمیم می گیرید که دیگر به رژیم غذایی تان ادامه ندهید یا به عمد علیه قوانین خودتان کارشکنی می کنید؟ در حقیقت فرد وقتی سعی می کند با اصرار و تمایلش نسبت به خوراکی ها مقابله کند، کمتر موفق شده  و برعکس به سمت خوراکی ها کشش بیشتری پیدا می کند و معمولا در وضعیت بدون برد و نا امیدی قرار می گیرد.

علم عصب شناسی در این زمینه نظریه جالبی دارد و معتقد است که اصرار به خوردن خوراکی های متنوع و پرخوری ارتباط بسیار کمی به اشتهای ما دارد. بلکه بدن در این حالت  به دنبال اشتیاق دیگری به نام "آسایش" است.

احساس خوب آسایش و آرامش در نتیجه ترشح هورمون سروتونین به وجود می آید. این هورمون نوعی انتقال دهنده عصبی در مغز است که به  فرد احساس امنیت، اعتماد به نفس و لذت می دهد.

سروتونین، داروی رفاه و آسایش ما بوده و  تولید آن در بدن به منزله برطرف شدن نیازهای ماست.

وقتی چیزی را که دوست دارید می خورید، به خرید می روید، تمجید و تحسین از دیگران می شنوید یا فکر می کنید نسبت به دیگران برتری دارید، این هورمون ترشح می شود.

هر وقت احساس کردید که دوست دارید خوراکی های شیرین یا با نمک بخورید، به جای کلنجار رفتن با خودتان برای مقابله با این احساس، از خودتان بپرسید در آن لحظه خاص چه احساسی دارید.

مثلا ممکن است با اعتماد به نفس خود مشکل پیدا کرده اید و یا احساس امنیت نمی کنید.

یا به طور کل نسبت به وجود خود و توانایی هایتان دچار شک و تردید شده اید.

باید به اتفاقی که در ضمیر ناخودآگاه تان در حال رخ دادن است توجه کرده و احساسات منفی را از اعماق وجودتان به ضمیر خودآگاه تان بیاورید.

مقصر اصلی در خوردن خوراکی های مضر و یا به طور کل پرخوری، احساسات منفی ای هستند که از باورها و دیدگاه های تان نسبت به خودتان به وجود می آیند و معمولا پایه و اساس واقعی ندارند.

بدون شناخت این وضعیت محکوم می شوید که سطح هورمون سروتونین بدن تان را با روش های نامناسب بالا ببرید. مثلا خوراکی های مضر مصرف کنید و یا اینکه دست به رفتارهای نادرست بزنید.  

مانند دست انداختن دیگران یا به دنبال تملق شنیدن، ثروت و یا شهرت رفتن.

بنابراین با شناخت و درک اتفاقی که در وجودتان می افتد، خود را از شر بدخوری و یا پرخوری نجات دهید.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، تغذیه سالم، اشتها، علل بدخوری، علل پر خوری، علل شکستن رژیم غذایی، هورمون سروتونین تعداد بازديد: 890 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز