Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 05:30

16
خرداد
تشخیص چاقی و درمان (2)

تشخیص چاقی و درمان (2)

کاهش وزن و نگهداری آن در سلامتی افراد چاق مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع دو، بعضی سرطان‌ها، سنگ‌های صفراوی و اختلالات خاص تنفسی مؤثر است.

 

گروه دوم داروهایی هستند كه باعث جلوگیری از جذب چربی از دستگاه گوارش می‌شوند. ه) جراحی: جراحی به‌عنوان آخرین قدم برای درمان چاقی به‌شمار می‌رود. اعمال جراحی درچاقی به دو گروه تقسیم می‌شود:  گروه اول جراحی‌هایی كه منجر به درمان بیماری چاقی می‌شود. گروه دوم اقداماتی است كه در جهت زیبایی بكار می‌رود. در اینجا به یكی از درمان‌های دارویی که جزء کم‌عارضه‌ترین درمان‌های چاقی است، می‌پردازیم.

مكانیسم اثر

زنولیپ (با ماده مؤثره ارلیستات) با مهار برخی آنزیم‌های روده به دفع چربی‌های موجود در وعده غذایی كمك می‌نماید. ورزش و اصلاح عادات غذایی، در کنار رژیم غذایی کم کالری، برای کاهش وزن افراد مبتلا به چاقی، قابل استفاده است.

در ضمن از ویژگی‌های منحصر به فرد این دارو اثر موضعی بر سیستم گوارشی و جذب بسیار كم آن می‌باشد (97 درصد از طریق مدفوع دفع می‌شود)، از این رو كمترین عارضه جانبی و تداخلات دارویی را نسبت به سایر داروهای معمول در درمان چاقی دارد. عوارض خفیف تا متوسط گوارشی نظیر مدفوع چرب، اسهال و درد شکم می‌باشند (كه با مكانیسم دارو قابل توجیه می‌باشد) و طی مصرف دارو به مرور كاهش می‌یابد.

  مزیت زنولیپ

زنولیپ برای اولین بار در ایران، با فرمولاسیونی متفاوت، توسط شركت داروسازی اسوه، به فرم پِلت تولید شده است، لذا عوارض گوارشی کمتری دارد و نسبت به داروهای مشابه موجود در بازار دارویی ایران، از سوی بیمار بهتر تحمل می‌شود. شایان ذكر است، این داروی لاغری مورد تأیید سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است.

مطالعات نشان داده است که زنولیپ به همراه رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی سبک (30 دقیقه پیاده‌روی در روز) می‌تواند سبب کاهش وزن چشمگیری طی شش ماه گردد. زنولیپ همراه با رژیم غذایی کم‌کالری در موارد زیر بکار می‌رود:

 - کاهش وزن

-‌ نگهداری وزن

-‌ پیشگیری از افزایش وزن به دنبال کاهش وزن قبلی

کاهش وزن و نگهداری آن در سلامتی افراد چاق مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع دو، بعضی سرطان‌ها، سنگ‌های صفراوی و اختلالات خاص تنفسی مؤثر است. زنولیپ در بیماری کبد چرب غیرالکلی سودمند می‌باشد.

همچنین به‌واسطه اثر این دارو بر کاهش وزن، به‌طور غیرمستقیم در کاهش فشارخون و چربی خون نیز مؤثر است. این دارو بر میزان کلسیم، فسفات، منیزیم، آهن، مس و روی بی‌تاثیر می‌باشد.

نحوه مصرف دارو

زنولیپ یك داروی ضد چاقی می‌باشد كه به صورت دوزهای 120 میلی‌گرمی سه بار در روز به همراه یك رژیم غذایی كم‌كالری در افراد چاق با شاخص توده بدنی (BMI) بیش از 30 كیلوگرم بر مترمربع و افراد دارای اضافه وزن با BMI بیش از 28 كیلوگرم بر مترمربع كه در معرض عوامل خطرزایی همچون فشارخون بالا، دیابت و مشكلات چربی خون توسط پزشك تجویز می‌شود. زمان مصرف دارو همراه یا حداکثر یك ساعت پس از هر وعده غذایی چرب می‌باشد.

نکات مهم در خصوص زنولیپ

‌ این دارو تأثیر منفی بر سیستم نوراندوكرینی بدن ندارد به همین دلیل بر اشتها تأثیری ندارد و سبب کاهش آن نمی‌گردد.  کاهش وزن طی دو هفته اول شروع درمان دیده می‌شود.  ارلیستات سبب کاهش جذب ویتامین‌های محلول در چربی (ویتامین‌های K،E،D،A) و بتاكاروتن می‌گردد، لذا هنگام درمان باید از مکمل‌های ویتامینی استفاده نمود که به صورت یک بار در روز و به فاصله زمانی حداقل دو ساعت بعد از مصرف دارو می‌باشد.

 این دارو مانند هر داروی دیگری با برخی داروها مانند: وارفارین، سیکلوسپورین، متفورمین و یا انسولین تداخل دارد و سبب کاهش اثر آنها می‌شود، لذا در صورت مصرف داروهای فوق با پزشک خود مشورت نمایید.

 در موارد دیابت، سنگ‌های كلیوی و سوءتغذیه حتماً تحت نظر پزشک تجویز گردد.

 در دوران حاملگی و شیردهی منع مصرف دارد.

 در صورت فراموش کردن یک دوز دارو مصرف دارو را طبق برنامه با وعده غذایی بعدی ادامه داده و از دو برابر کردن دوز بعدی دارو خودداری كنید.

توجه: همیشه به یاد داشته باشید در مصرف دارو با پزشك خود مشورت كنید.

 

 

 

 برای خواندن بخش اول- تشخیص چاقی و درمان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کاهش وزن، جلوگیری از چاقی، درمان چاقی، دستگاه گوارش، اعمال جراحی در چاقی، مزیت زنولیپ، نگهداری وزن تعداد بازديد: 813 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز