Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 05:34

26
دی
مشاوره تغذیه

مشاوره تغذیه

افراد سالم هم ممكن است در حال حاضر عادات غذا خوردن اشتباهی داشته باشند كه در درازمدت می‌تواند بر روی آسیب‌پذیری آنها و ابتلایشان به انواع بیماری‌های مزمن تأثیر گذارد.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

مشاوره‌ در زمینه تغذیه باید حضوری باشد

آزاده نجارزاده؛ دانشجوی دكترای تغذیه، مهمان دیگر برداشت آزاد این شماره گفت: «مشاوره تغذیه در واقع پلی است بین علم تغذیه و هنر كمك كردن به دیگران. همان‌طور كه می‌دانید وجه تمایز انسان و حیوان اختیار و انتخاب است. بر این اساس همان‌طور كه در جهات دیگر زندگی، انسان از اختیار خود استفاده می‌كند در زمینه انتخاب غذا نیز از اختیار استفاده می‌كند. همین داشتن اختیار باعث می‌شود كه در برخی مواقع انتخاب‌‌های نادرستی داشته باشد كه منجر به سبك زندگی ناسالم و ابتلا به برخی بیماری‌ها شود.

در این زمینه علم تغذیه به كمك می‌آید، اما باید بدانیم كه علم تغذیه چیزی فراتر از جنبه‌های بیوشیمیایی و فیزیولوژیكی غذاست و در مشاوره تغذیه باید از علومی نظیر روانشناسی و روش‌های برقراری ارتباط مؤثر جهت اثرگذاری بیشتر استفاده نمود. مشاوره تغذیه تلفیقی از علم و هنر است برای از بین بردن عادات غذایی نادرست و جایگزین نمودن عادات درست غذا خوردن در افراد مراجعه‌كننده».

آزاده نجارزاده گفت: «با توجه به تمام مطالبی كه ذكر شد احتمال موفقیت در مشاوره‌های تغذیه بدون داشتن مراجعه و ارتباط رودرروی بیمار و مشاور بسیار كم و در حد صفر است، چون همان‌طور كه عنوان شد مسائل بسیار زیادی فراتر از داشتن اندازه قد و وزن بیماران برای تجویز یك رژیم مؤثر مورد نیاز است.

ممكن است شما بارها مشاهده كرده باشید كه دو فرد با مصرف غذای یكسان دارای وزن‌های بسیار متفاوتند، بنابراین حتی برای تجویز رژیم‌های ساده‌ای نظیر كاهش یا افزایش وزن داشتن دریافت غذایی معمول فرد بسیار حائز اهمیت است. تحقیقات نشان داده‌اند كه افراد چاق خصوصاً خانم‌ها، میزان غذای مصرفی خود را كمتر از مقدار واقعی آن گزارش می‌كنند و این نكته‌ای است كه مشاوران تغذیه كارآمد می‌توانند با استفاده از ابزارها و تكنیك‌های مختلف بر آن فائق آیند. به‌طور كلی می‌توان گفت رژیم غذایی چیزی فراتر از نسخه‌های دارویی پزشكی است و به همین دلیل مراجعه فرد و داشتن جلسات منظم پیگیری، از رموز موفقیت در رعایت آن است».

وی در ادامه اظهار داشت: «افراد سالم هم ممكن است در حال حاضر عادات غذا خوردن اشتباهی داشته باشند كه در درازمدت می‌تواند بر روی آسیب‌پذیری آنها و ابتلایشان به انواع بیماری‌های مزمن تأثیر گذارد. بنابراین همان‌طور كه چكاپ‌های پزشكی در افراد سالم هم توصیه می‌شوند، بهتر است این افراد حداقل یك بار مراجعه به مشاور تغذیه داشته باشند تا مشاور رفتارهای غذا خوردن آنها را مورد بررسی قرار داده، باورهای نادرست احتمالی آنها را تشخیص دهد و آموزش مفیدی برایشان داشته باشد».

آزاده نجارزاده در پاسخ به این سوال كه رژیم‌های غذایی برای چه مشكلات یا بیماری‌هایی تأثیرگذاری زیادی دارند، عنوان نمود: «رژیم‌های غذایی علاوه بر دوران‌های مختلف فیزیولوژیك نظیر بارداری، شیردهی، كودكی، نوجوانی، بزرگسالی و سالمندی، در بیماری‌های مختلفی نظیر بیماری‌های دستگاه گوارش از قبیل زخم معده، سندرم روده تحریك‌پذیر و اختلالاتی نظیر یبوست و همچنین دیابت، بیماری‌های قلبی- عروقی، بیماری‌های كلیوی، تنفسی، اختلالات خوردن نظیر پرخوری عصبی و بی‌اشتهایی عصبی، سرطان‌ها، عفونت‌ها، سوختگی‌ها و جراحی‌‌ها نقش مهمی دارند و روز به روز نقش تغذیه در انواع بیماری‌ها بیشتر و بیشتر مشخص می‌گردد».

 

 

برچسب ها: تغذیه و لاغری، تغذیه و چاقی، تغذیه و کاهش وزن، تناسب اندام، تغذیه و رژیم درمانی، اهمیت مشاوره تغذیه تعداد بازديد: 820 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز