Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:30

26
دی
راهكار برای كاهش وزن درست (2)

راهكار برای كاهش وزن درست (2)

اگر می‌خواهید تلاش‌هایتان برای كاهش وزن به نتیجه برسد، مجبورید صبحانه بخورید! اینكه صبحانه نخورید بدترین كاری است كه در حق خودتان می‌كنید. این كار باعث می‌شود كه در وعده ناهار حسابی پرخوری كنید.

8- از ورزش كردن لذت ببرید

اگر از ورزش كردن نفرت دارید و مجبورید برای لاغر شدن ورزش كنید، راهی پیدا كنید تا از ورزش لذت ببرید. گروهی ورزش كردن هم لذت‌بخش است و هم به شما انگیزه می‌دهد. اگر می‌بینید كه به این ورزش خاص علاقه ندارید، نوع ورزشی كه انجام می‌دهید را عوض كنید و به سراغ انواعی بروید كه دوست دارید. مهم این است كه از ورزشی كه انجام می‌دهید، خوشتان بیاید؛ در غیر این صورت خیلی زود از آن دلزده خواهید شد و برمی‌گردید سرخانه اولتان؛ یعنی، پرخوری و بی‌تحركی.

9- ورزش‌های كششی انجام دهید

این كار وقت كمی می‌گیرد و فواید بسیاری دارد. بسیاری از مردم دردهایی در كمر یا دست و پا دارند كه با انجام ورزش‌های كششی از بین می‌رود. پس از هر بار ورزش، 5 دقیقه ورزش كششی انجام دهید و پیش از شروع ورزش هم این كار را انجام دهید.

10- خیال نكنید كه لازم است 7 روز هفته ورزش كنید!

برخی افراد فكر می‌كنند كه چون ورزش نمی‌كنند چاق می‌شوند؛ ولی، ورزش نكردن تنها عامل چاقی نیست، بلكه عادات غذایی نادرست هم تأثیر مهمی در چاقی دارد. ولی ورزش می‌تواند به سوزاندن چربی‌ها كمك كند و فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

چند نفر را می‌شناسید كه 3 تا 5 بار در هفته ورزش می‌كنند؛ ولی نمی‌توانند وزن كم كنند؟ پس مقصر اصلی عادات غذایی نادرست است. اگر شما هم این مشكل را دارید، دقت كنید و ببینید چه وقت غذا می‌خورید، چه می‌‌خورید، چقدر می‌خورید، كجا غذا می‌خورید و هر چند وقت یكبار غذا می‌خورید.

11- هرگز صبحانه را از برنامه غذایی‌ خود حذف نكنید

اگر می‌خواهید تلاش‌هایتان برای كاهش وزن به نتیجه برسد، مجبورید صبحانه بخورید! اینكه صبحانه نخورید بدترین كاری است كه در حق خودتان می‌كنید. این كار باعث می‌شود كه در وعده ناهار حسابی پرخوری كنید و غذاهای پرچرب و دارای قند فراوان بخورید كه نه تنها برای سلامتی مضر هستند، بلكه روند كاهش وزن را كند كرده یا حتی باعث اضافه وزن هم می‌شوند.

12- چربی سالم بخورید

چربی‌های سالم برای بدن ضروری‌اند، چرا كه چربی‌های خوب، كاركرد هورمون‌ها را در بدن كنترل می‌كنند، قدرت سیستم ایمنی را بالا می‌برند و از موها، ناخن‌ها و پوست محافظت می‌كنند.

روغن‌های سالم، روغن‌های اشباع نشده هستند؛ مانند: روغن زیتون، روغن كانولا، روغن آفتابگردان و روغن آووكادو. چربی‌های بد چربی‌‌های اشباع و هیدروژنه هستند. بیشتر روغن‌های فرآوری شده از این چربی بد در خود دارند.

13- آب فراوان بنوشید

به احتمال بسیار این مطلب را بارها و بارها شنیده‌اید؛ ولی، به قدری مهم است كه تكرار آن ضرورت دارد. شما باید بین 8 تا 12 لیوان آب بنوشید و اگر ورزشكار هستید یا كار فیزیكی انجام می‌دهید كه به صرف انرژی فراوان نیاز دارد، باید بیش از این مقدار آب بنوشید. جریان خون و هضم درست غذا به مقدار آبی كه می‌نوشید، بستگی دارد. بدن شما هنگام ورزش آب از دست می‌دهد و نوشیدن آب در این موقعیت بسیار مهم است.

هیچ نوشیدنی دیگری؛ مانند چای، قهوه، آبمیوه یا نوشابه‌های گازدار جای آب را نمی‌گیرند و چه بسا مصرف بیش از حد آبمیوه و نوشابه‌های گازدار چاقی و نوشیدن بیش از اندازه قهوه اعتیاد به آن را سبب می‌شود.

14- قند خونتان را متعادل نگه دارید

اگر می‌خواهید چربی بسوزانید و بدنتان دوباره به وضعیت پیش از ورزش نیفتد، قند خون خود را متعادل نگه دارید. برای این كار باید هر 2 یا 3 ساعت یك بار میان‌وعده‌های سبك بخورید. اگر وعده‌های غذایی‌ را حذف كنید یا روزه بگیرید، وزنتان در مدتی كوتاه پایین خواهد آمد؛ ولی دوام نخواهد داشت. آنچه كه از دست می‌دهید، آب بدن و توده عضلانی شما است.

وقتی برای مدتی طولانی چیزی نخورید، بدن متابولیسم را پایین می‌آورد و همه چربی‌ها ذخیره شده و سوزانده نمی‌شوند. بنابراین، به جای اینكه 3 وعده غذا بخورید یا یك وعده از این 3 وعده را حذف كنید، در 5 یا 6 وعده غذا بخورید و هر بار مقدار كمتری غذا، روانه معده كنید تا احساس گرسنگی نكنید و متابولیسم بدنتان پایین نیاید و بتواند چربی‌ها را بسوزاند.

15- كاری كنید كه بدنتان عضله بسازد

عضلات كالری لازم دارند و اگر می‌خواهید متابولیسم بدنتان افزایش یابد، باید حجم عضلات‌ را افزایش دهید. بهترین راه این است كه با وزنه‌ها كار كنید. این به معنای رفتن به سالن ورزشی نیست. می‌توانید لوازم بدنسازی را تهیه كرده و در خانه تمرین كنید. شما می‌توانید 2 یا 3 بار در هفته هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه با وزنه‌ها كار كنید. اگر اصول درست این كار را نمی‌دانید، از یك مربی بدنسازی كمك بگیرید تا با حركات اشتباه به بدنتان آسیب نرسانید.

16- از كارشناس بپرسید

وقتی از قوانین و اصول كلی كاری آگاه نیستید، مشورت با كارشناس ضروری است، به ویژه اگر آن كار ورزش كردن باشد كه با سلامتی روح و جسم شما سر و كار دارد. باید از ورزش كردن و رعایت رژیم غذایی نتیجه بگیرید؛ پس باید مهارت‌های انجام درست این كارها را فرا گیرید. مراجعه به پزشك، متخصص تغذیه یا مربی بدنسازی بیهوده پول خرج كردن نیست، بلكه یك سرمایه‌گذاری مفید و طولانی مدت برای زندگی شماست.

 

 

برای خواندن بخش اول -راهكار برای كاهش وزن درست- اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: تغذیه و چاقی، رژیم لاغری، تغذیه و کاهش وزن، تغذیه و تناسب اندام، راهکارهای کاهش وزن تعداد بازديد: 898 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز