Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 01:52

10
اسفند
منابع غذایی تریپتوفان را جایگزین قرص خواب کنیم

منابع غذایی تریپتوفان را جایگزین قرص خواب کنیم

بی‌خوابی یکی از اختلالات خواب است که در روان‌شناسی خواب مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. ناتوانی در به خواب رفتن و یا ناتوانی در خواب ماندن در مدت طولانی یا خواب عمیق را کم خوابی می‌گویند.

لادن گیاهی-متخصص تغذیه

بی‌خوابی غیرطبیعی می‌تواند عارضه‌ای موقت باشد، که در اثر  مواجهه با شرایط و رویدادهای استرس زا ایجاد می‌شود، یا آنکه می‌تواند عارضه‌ای طولانی‌مدت باشد که به دنبال استرس مزمن یا مشکلات روحی‌روانی جدی ایجاد می‌گردد. همچنین در بعضی موارد عوامل فیزیکی مانند عدم هضم، آسم، توقف تنفس در خواب، یا هیپوگلیسمی، عوارض جانبی داروها یا مصرف بیش از حد الکل می‌توانند از عوامل بروز این عارضه باشند.

علائم بی خوابی

این عارضه با عدم توانایی در خوابیدن و بیدار شدن مکرر طی شب همراه است. خستگی و خواب دیدن نیز در این افراد شایع است. تمام این عوامل باعث می‌شوند تا فرد به هنگام بیداری دچار عدم تمرکز، احساس خستگی و تحریک‌پذیری شود.

درمانهای رایج بی خوابی

برای درمان بی‌خوابی ابتدا باید مشکلات زمینه‌ای برطرف شوند. کنترل بیمار نسبت به وجود مشکلات مربوط به غده تیروئید، افسردگی، دیابت، عفونت و وضعیت دریافت آهن از طریق‌ اندازه‌گیری هموگلوبین لازم است. این افراد باید توصیه‌های لازم نسبت به تنظیم زمان مصرف غذا، نوشيدني‌ها  و تغییرات مربوط به شیوه زندگی را دریافت کنند. استفاده از قرص‌های خواب در کوتاه مدت می‌تواند به برطرف شدن بی‌خوابی کمک کند. چنانچه افسردگی علت زمینه‌ای بی‌خوابی باشد، این اختلال باید درمان شود.

مواد غذایی مفید برای بی خوابی

انتخاب دقیق مواد غذایی و نوشيدني‌ها و رعایت زمان مصرف آنها، به همراه رعایت توصیه‌های پزشکی به پیشگیری از بی‌خوابی و علائم مربوط به آنها کمک می‌کند.

کربوهیدرات و بی خوابی

نان‌ها، پاستا، سیب‌زمینی و برنج از منابع غنی كربوهيدرات‌ها هستند که بدن، بتدریج از آنها به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. چنانچه وعده غذایی شب دارای مقدار زیادی کربوهیدرات و دارای مقدار کمی پروتئین باشد، به آمادگی بدن برای خوابیدن کمک می‌کند.

تریپتوفان و بی خوابی

بوقلمون، انجیر، موز، خرما، ماست و ماهی تن از منابع غنی‌تریپتوفان هستند که به بهبود وضعیت خواب کمک می‌کنند. وجود این منابع غذایی در وعده غذایی شب به مبارزه با بی‌خوابی کمک می‌کند.

ویتامین B6 وبی خوابی

گوشت بدون چربی و شیر کم چربی تامین‌کننده ویتامین 6B مورد نیاز برای تولید سروتونین از اسیدآمینه‌تریپتوفان هستند. دریافت مقدار کم ویتامین 6B با بی‌خوابی مرتبط است.

اسیدهای چرب ضروری و بی خوابی

ماهی خال مخالی، ماهی آزاد، ساردین  و سایر ماهي‌های روغنی به همراه دانه کتان و دانه کدو حلوایی از منابع خوب اسید چرب امگا3 هستند.دانه آفتابگردان، دانه کنجد و دانه کدو حلوایی از منابع اسیدهای چرب امگا 6 هستند. تحقیقات نشان می‌دهند این اسیدهای چرب به‌طور مستقیم بر روی اعصاب مغز و به‌طور غیرمستقیم بر روی پروستاگلاندین‌ها،  ناقلین عصبی شیمیایی، اسیدهای آمینه و اینترلوکین‌هایی که در فرایند خواب نقش دارند، اثر می‌گذارند.

آهن و بی خوابی

گوشت‌های قرمز، گوشت‌های تیره رنگ ماکیان، ماهی، غلات صبحانه غنی شده و سبزي‌های برگی سبز رنگ تامین کننده آهن هستند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود آهن یا ذخایر ناکافی آهن باعث بی‌خوابی می‌شود.

کاهو و بی خوابی

 دارای ‌ترکیب آرام بخشی به نام لاکتوکاریوم است. مصرف سالاد کاهو قبل از خواب می‌تواند مفید باشد.

چای بابونه و بی خوابی

به آرام کردن سیستم عصبی و در نتیجه آرام کردن فرد برای خوابیدن کمک می‌کند.

مواد غذایی كه بايد در بی خوابی پرهيز شوند

مواد غذایی پرکالری و بیخوابی

کره، مارگارین، روغن، کیک، بیسکویت، فرآورده‌های گوشتی، و غذاهای سرخ شده باید توسط افرادی که دچار نفس تنگی به هنگام خواب می‌شوند پرهیز گردند. از آنجا که بین نفس تنگی به هنگام خواب و چاقی ارتباط مستقیم وجود دارد، مصرف مواد غذایی چرب و پرکالری باید توسط افراد چاق به حداقل ممکن کاهش یابد.

کافئین و بی خوابی

قهوه، چای، نوشيدني‌های کولادار و داروهای سرماخوردگی که حاوی کافئین هستند. مصرف مقادیر زیاد این مواد باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبی و اختلال در خواب می‌شود. از نوشیدن نوشيدني‌های کافئین‌دار قبل از خواب پرهیز کنید.

سایر اقدامات جهت رفع بی خوابی

شام خوردن دیر وقت  و با شکم پر به رختخواب رفتن می‌تواند باعث عدم هضم غذا و بی‌خوابی شود.

مصرف نوشيدني‌ها در شب نیز باعث بیدار شدن از خواب و بی‌خوابی می‌شود.

انجام منظم ورزش، حداقل 4 تا 5 بار در هفته توصیه می‌شود.

می‌توان از  برخی گیاهان دارویی تحت نظر متخصص استفاده نمود.

برچسب ها: بی‌خوابی، تریپتوفان، علائم بیخوابی، درمان‌ بی خوابی، کربوهیدرات و بی خوابی، تریپتوفان و بی خوابی، ویتامین B6 وبی خوابی، کافئین و بی خوابی تعداد بازديد: 2181 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز