Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 12:04

23
شهریور
قد رشید، رویا نیست (2)

قد رشید، رویا نیست (2)

بخش دوم- برخورداری از عادات صحیح غذایی و توجه به زمان خوابیدن و استراحت جهت حفظ سلامتی بدن و توانایی جذب مواد مغذی و دفع مواد زاید از اهمیت بالایی برخوردار است. برای سالم زیستن باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم.

 

فكر نكنید با تزریق هورمون رشد بدون هیچ عارضه جانبی می‌توانید مشكل احتمالی را برطرف سازید. اولا نگهداری میزان آن در خون در حد طبیعی در ارتباط با سن اگر غیرممكن نباشد، بسیار سخت و پیچیده است. ثانیا احتمال داده می‌شود كه با تزریق این هورمون امكان بروز تومور و رشد غدد بدخیم افزایش یافته و احتمال رشد و بلندتر شدن غیرمتعارف دست‌ها و پاها افزایش یابد.

به جای این اقدامات، ما ورزشی مناسب و منظم را پیشنهاد می‌كنیم كه در پاراگراف زیر اثرات آن را درج نموده‌ایم. البته به موازات ورزش، بهره‌مندی از یك تغذیه متناسب، متعادل و متنوع را نیز نباید از نظر و توجه خود دور سازید.

قسمتی از نتایج انجام ورزش مرتب و منظم در طول هفته

الف) تحت تاثیر انجام ورزش مرتب، منظم و در حد تعادل، به میزان Insulin – like growth hormone افزوده می‌شود.

ب) كلسترول بد (LDL) كاهش و كلسترول خوب و محافظ قلب و عروق (HDL) افزایش می‌یابد.

ج) نه تنها چربی‌ها سوزانده شده و از اثرات بیماری‌زایی آنها كاسته می‌شود، بلكه استخوان‌ها نیز بهتر رشد می‌كنند و به تراكم مواد معدنی آنها افزوده می‌شود.

د) از میزان ترشح انسولین كاسته می‌شود و ضمن پیشگیری از فرسودگی پانكراس، سطح انسولین در گردش خون نیز كاهش می‌یابد و احتمال مقاوم‌تر شدن گیرنده‌های انسولین كمتر و احتمال بروز سندرم متابولیك نادرتر می‌شود.

هـ) ورزش، عامل تقویت‌كننده سیستم دفاعی و ایمنی بدن است.

و) با انجام ورزش‌های سبك، حافظه بهتر و قوی‌تر و یادگیری و یادآوری افزون‌تر می‌شود. خانواده‌ها و جوان‌هایی كه خودشان را آماده امتحانات نهایی یا شركت در كنكورهای ورودی به دانشگاه‌های كشور می‌سازند، باید به این موضوع دقت نمایند كه با نشستن دایمی و خوردن شكلات و شیرینی و ساعت‌های مدید مطالعه و كاستن شدید از میزان خواب و برهم زدن ساعت بیولوژیكی و بی‌خوابی‌های شبانه هم به سلامتی و اندام موزون خود صدمه خواهند زد و هم در قبال این همه داده، ستاده‌شان بسیار كمتر از حد انتظار خواهد بود.

جمع‌بندی و توصیه‌های مفید و اثر‌گذار

1- پاسخگویی به عملكرد فعالیت‌های زیستی بدن، با ساعت بیولوژیكی صورت می‌پذیرد كه با طلوع و غروب آفتاب فرمان فعالیت‌ هورمون‌های رشد، بازسازی و ترمیم یا فعالیت‌هایی جهت استحكام بخشیدن به بافت‌های ساخته شده و ترمیم یافته را صادر می‌نماید.

2- با مصرف لبنیات كم چرب، تخم‌مرغ، سینه مرغ و بوقلمون بدون پوست (اگر با افزودن آبلیموی تازه میل گردند)، نه تنها به تولید بیشتر هورمون رشد كمك خواهید نمود، بلكه با كاهش میزان انباشتگی چربی‌ها، حجم عضلات نیز افزایش می‌یابد و روند رشد قدی نوجوانان و جوانان سرعت بیشتری می‌یابد.

3- با استفاده از سبزیجات و میوه‌جات مناسب هر فصل، به هوس و میل به خوردن مواد شیرین پاسخگو باشید و با عدم تحریك ترشح سریع انسولین از طریق جایگزین نمودن قند‌های ساده با مواد حاوی قندهای مركب دارای اندكس گلیسمیك پایین‌تر، از افت قندخون و پیامد آن كه كاهش فشارخون و احساس ضعف و بی‌حالی می‌باشد، جلوگیری نمایید (با میل كردن هویج پخته و خام، بلال، نخودچی، نان و پنیر و گردو و آجیل‌های شور و شیرین در حد اعتدال از ادامه افت فشارخون و بروز ولع خوردن غیرقابل كنترل جلوگیری می‌شود).

4- با توجه به رخدادهای شگفت‌انگیز در طول خواب شبانه؛

قبل از ساعت 9 شب كودكان و قبل از ساعت 11 شب بزرگسالان باید برنامه خواب خود را تنظیم و به آن عادت نمایند. باور فرمایید به هنگام خواب شب است كه چربی‌ها سوخته و عضلات ساخته می‌شوند و رشد قدی كودكان در حال رشد صورت می‌پذیرد.

5- جهت خواب عمیق و تولید ملاتونین بیشتر و افزون‌تر، اتاق خنك‌تر را ترجیح بدهید.

6- حداقل سه بار در هفته ورزش كنید و عضلات خودتان را با انجام حركات كششی تقویت نمایید.

7- از استرس خود بكاهید و اضطراب را از خود دور سازید. استرس و دلهره، علاوه بر اینكه عوارض گوناگونی بر جای می‌گذارند، موجبات كاهش ترشح هورمون رشد را نیز فراهم می‌آورند.

8- با مصرف سبزیجات و میوه‌جات حاوی ویتامین C

از تهی شدن و تخلیه بدن از ویتامین C جلوگیری و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت نمایید.

9- از نوشیدن قهوه و چای در شب‌ها مخصوصا قبل از رفتن به رختخواب خودداری نمایید، مخصوصا اگر عادت دایمی به نوشیدن چای یا قهوه ندارید، به جای آنها با نوشیدن یك لیوان شیر همراه با یك عدد سیب یا مخلوطی از آب كاهو و آب سیب، آرامشی را ایجاد كنید و خواب عمیق و راحتی را برای خود به ارمغان آورید.

10- جهت جلوگیری از به وجود آمدن شكم برآمده و باسن و ران‌های حجیم، از مصرف اسیدهای چرب اشباع از قبیل چربی‌های حیوانی، گوشت‌های قرمز چرب و پوست مرغ و ماكیان، كالباس، سوسیس، پنیر، خامه، كره، ماست‌های چكیده و خامه‌ای مخصوصا با چیپس، شیرینی‌های خشك و تر، مغز و زبان، كله و بناگوش خودداری نمایید یا مصرف آنها را به حداقل میزان ممكن برسانید و به ندرت از آنها استفاده نمایید.

 

 

برای خواندن بخش اول- قد رشید، رویا نیست- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه متناسب، هورمون رشد، ورزش مناسب، سیستم دفاعی بدن، ورزش منظم، كلسترول تعداد بازديد: 724 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز