Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 08:23

19
فروردین
سالاد بخوریم یا نخوریم؟ (1)

سالاد بخوریم یا نخوریم؟ (1)

سبزیجات موجود در سالاد (کاهو، هویج،گوجه‌فرنگی؛ فلفل دلمه‌ای و....) از بهترین و غنی ترین منابع ویتامینهای آ (پیش ساز این ویتامین) و ویتامین ث می‌باشند. همچنین دارای مقدار مناسبی ویتامین‌های گروه ب هستند.

برلیانت بزرگمهر

 

 

در مورد مصرف سالاد عقاید بسیار متفاوت وضد و نقیضی وجود دارد. عده‌ای با مصرف سالاد کاملا موافقند و آن رانه تنها مفید بلکه ضروری می‌دانند. جمعی دیگر مصرف سالاد را مفید نمی‌دانند. لازم است در این مقوله، بررسی داشته باشیم بر این موضوع که آیا مصرف سالاد مفید یا ضروری است و یا بی‌فایده و حتی مضر. نظرات و باورهای افراد را در مورد مصرف این پیش غذا می توانیم عمدتا به سه دسته تقسیم نماییم:

1- عده‌ای معتقدند که مصرف سالاد مفید نیست زیرا موجب اتساع و بزرگ شدن معده شده و باعث پرخوری می گردد. حتی بعضی افرادبر این باورند که سالاد باعث کاهش یا عدم جذب مواد مغذی شده و در مصرف کنندگان، ایجاد سوء تغذیه می نماید.

2- گروهی عقیده دارند که مصرف سالاد ضروری نیست و جایگاه مهمی را در تغذیه بخود اختصاص نمی‌دهد و صرفا موجب تنوع در برنامه غذایی شخص می‌شود.

3- دسته‌ای از افراد براین باورند که مصرف سالاد بعلت دارابودن مواد مغذی مفید، دارای ارزش تغذیه‌ای بالا است.

کدامیک از این عقاید و باورها، صحیح و منطبق با واقعیات علمی است؟ آیا با وجود این باورهای متناقض، باید سالاد را دربرنامه غذایی خود بگنجانیم یا منطبق با مخالفان این پیش غذا، از مصرف آن امتناع کنیم؟

بررسی ترکیبات سالاد و اثرات آن برسلامت انسان می‌تواند بدین سوال بخوبی و بدرستی پاسخ دهد.

سالاد حاوی چه مواد مغذی است و چه تاثیری (مثبت یا منفی) بر سلامت انسان دارد؟

سبزیجات موجود در سالاد (کاهو، هویج،گوجه‌فرنگی؛ فلفل دلمه‌ای و....) از بهترین و غنی ترین منابع ویتامینهای آ (پیش ساز این ویتامین) و ویتامین ث می‌باشند. همچنین دارای مقدار مناسبی ویتامینهای گروه ب هستند و از این راه کمک زیادی به حفظ سلامت انسان می‌کنند.

- حاوی آنتی اکسیدانهای مفید برای بدن می‌باشند. ویتامین ث و پیش سازهای ویتامین آ (که کاروتنوئیدها نامیده می شوند) جزء آنتی اکسیدانها محسوب می‌شوند که در پیشگیری از بسیاری از بیماریهای شایع در جوامع مختلف تاثیر بسزایی دارند.

بخاطرداشته باشیم که چنانچه بعنوان سس سالاد از روغن زیتون و آب لیموترش تازه استفاده کنیم، می توانیم به دریافت آنتی اکسیدانهای مورد نیاز خود کمک نماییم زیرا ویتامین "ای"موجود در روغنهای گیاهی مایع از جمله روغن زیتون و نیز ویتامین"ث" آب لیمو ترش تازه که هردو از ویتامینهای آنتی اکسیدان می‌باشند در حفظ سلامت و پیشگیری از بیماریها بسیار مفید وموثرند.

- سالاد بعلت داشتن فیبر بالا از بروز یبوست پیشگیری می‌نماید، ضمنا به درمان این عارضه مزاحم و زیان آور کمک می کند.

فیبر غذایی همچنین موجب کاهش چربیهای نامطلوب خون شده و در حفظ سلامت قلب و عروق موثر است.

از دیگر خواص فیبر آن است که درپیشگیری از سرطان تاثیر دارد. ضمنا درکنترل بیماری دیابت نقش دارد.

سالاد بعلت داشتن فیبر بالا، حجیم بوده و جای زیادی را در معده اشغال می‌کند وباعث پرشدن معده می شود، با این مکانیسم به رفع گرسنگی کاذب و ایجاد سیری در شخص کمک می‌کند،در نتیجه از مصرف غذای زیاد و پرخوری پیشگیری می نماید. بنابراین در افرادی که عادت به پرخوری دارند و دارای اضافه وزن هستند مفید بوده و به کاهش وزن و رساندن وزن به حد متعادل کمک می‌کند، مشروط بر آن که این افراد از رژیم لاغری صحیح تحت نظر رژیم شناس پیروی نموده و تحرک جسمی کافی نیز داشته باشند.

-از دیگرترکیبات موجود در سالاد می‌توان به منیزیم، مقداری کلسیم وآهن اشاره نمود.

تاثیر سالاد بر سلامت انسان

سالاد اثرات قابل توجه بسیاری بر سلامت انسان دارد و می‌تواند شخص را از گزند بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها در امان نگاه دارد.

یکی از اثرات مهم آن، تاثیرش بر رشد کودکان ونوجوانان است. سالاد بعلت آنکه غنی از کاروتنوئیدها(پیش ساز ویتامین آ ) است می‌تواند در این امر موثر باشد. زیرا پیش سازهای این ویتامین دربدن تبدیل به ویتامین آ می‌شوند ویکی از نقشهای مهم این ویتامین تاثیر در رشد می‌باشد.

- سلامت پوست و مخاط از دیگر اثرات مهم مصرف سالاد است. این پیش غذا ازآنجاییکه حاوی سبزیجات مختلف می‌باشد می‌تواند در حفاظت و سلامت پوست و مخاط و پیشگیری ازاختلالات پوستی و مخاطی موثرباشد. ویتامین "ث" موجود در سالاد بعلت آن که در تولید کلاژن یعنی پروتئین موجود در بافت پیوندی موثراست، درحفظ سلامت پوست، لثه ها و دندان‌ها و استخوان‌ها تاثیردارد.

ویتامین "ث" موجود در سبزیجات سالادی در تولید انتقال دهنده‌های عصبی در بدن موثر است. بنابراین درآرامش اعصاب و عملکرد سیستم عصبی تاثیرگذار است. ضمنا ویتامینهای گروه "ب" که در سالاد بمقدار مناسب وجود دارند دو اثر اختصاصی در بدن دارند که مهمترین تاثیرشان بر سلامت وعملکرد سیستم عصبی و ایجاد آرامش اعصاب است. نقش دیگر این گروه از ویتامین‌ها، سلامت، طراوت و شادابی پوست است.

اما نقش بسیار مهم دیگری که سالاد بر سلامت انسان بعهده دارد ،حفظ مقاومت بدن در برابر بیماریها، بعبارت دیگر افزایش قدرت ایمنی، پیشگیری از اختلالات و بیماریها و حفظ سلامت انسان می‌باشد.

در واقع مصرف مداوم و كافی این پیش غذا (سالاد) می‌تواند سلامت جسمی و عصبی شخص را تامین نموده و موجب برخورداری از یك زندگی سرشار از سلامت، شادابی، آرام و راحت باشد.

لازم به ذكر است كه رسیدن به اهداف فوق در صورتی امكان‌پذیر و میسر است كه شخص شیوه زندگی خود را به طور صحیح انتخاب نماید بدین معنا که علاوه بر مصرف سالاد، از تغذیه كافی، متعادل و متنوع برخوردار باشد، تحرك جسمی مناسب داشته و به میزان كافی ورزش، پیاده‌روی و.... انجام دهد. ضمناً از نظر روانی نیز خود را در معرض استرس و تنش‌های مختلف قرار ندهد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -سالاد بخوریم یا نخوریم؟- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: انواع سالاد، خواص سبزیجات، مواد مغذی سالاد، فواید سالاد، خواص تغذیه ای سالاد، تاثیر سالاد بر سلامتی، ویتامین های سالاد تعداد بازديد: 807 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز