Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 13:51

19
اسفند
توصیه های مفید در نوروز (3)

توصیه های مفید در نوروز (3)

حركت بدنی و ورزش‌های سبك را كه تضمین‌كننده مصرف كالری‌های دریافتی، جلوگیری از بروز چاقی و ایجاد تناسب اندام و چالاكی می‌باشند.

 توجه داشته باشید كه هر گرم روغن مایع یا جامد و حتی روغن با ارزشی مثل روغن زیتون 9 كیلوكالری انرژی دارد.

5. برای سلامتی خود و پیشگیری از بروز انواع سرطان‌های دستگاه گوارش و سایر ارگان‌های بدن، لازم است حداقل در روز 700-500 گرم سبزیجات را به صورت خام یا پخته میل نمایید. علاوه بر این افزودن میوه تازه به برنامه غذایی روزانه بیماری را از شما دور كرده و نشاط و سلامتی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

توجه داشته باشید كه خاصیت میوه‌ها با درشتی و ریزی آنها ارتباطی ندارد. بلكه میوه‌های ارزان‌قیمت نیز حاوی پیام‌های سلامتی هستند. حداقل 500-300 گرم میوه در روز توصیه می‌شود. هر 100 گرم میوه نیز دارای 60 كیلوكالری انرژی می‌باشد.

6. هر قدر كه ممكن است از مصرف مواد قندی تصفیه شده مثل شكر، قند و نوشابه‌های حاوی قند امساك نموده و نمك طعام مصرفی خود را كاهش دهید. برای كاهش نیاز به مصرف نمك در غذاها، می‌توانید از سبزی‌های معطر در تهیه غذاها استفاده كنید. با این كار، از بروز فشارخون بالا جلوگیری می‌كنید.

7. موقعی كه احساس كردید سیر شده‌اید، دست از غذا خوردن بكشید حتی هنوز مقدار زیادی غذا در بشقابتان باقی مانده است. اصولاً بهتر است وقتی هنوز احساس گرسنگی شما كاملاً برطرف نشده است، از غذا خوردن دست بكشید.

با این كار به حفظ سلامتی خود بیش‌تر كمك كرده‌اید. زیرا كه بروز احساس سیری به مدت زمان بیش‌تری نیاز دارد.

8. غذاهای ساده، تازه و متنوع باید نیاز شما را به 50 نوع عامل حیاتی كه بدن جهت رشد و نمو یا ترمیم بافت‌ها احتیاج دارد را به خوبی تأمین كند. از خوردن چندین نوع غذای مركب در جشن‌ها و میهمانی‌ها خودداری فرمائید.

به خصوص غذاهایی كه در روغن سرخ و بریان گردیده‌اند. چرا كه هضم آن‌ها دشوار و رفع و رجوع كالری‌های دریافتی پس از هضم و جذب آن‌ها مشكل‌تر است. لذا توصیه می‌شود در برنامه تغذیه‌ای روزانه خود، گروه‌های غذائی میوه‌، سبزی، شیر و لبنیات، غلات و حبوبات، دانه‌ها و مغزها را بگنجانید.

9. در طول هفته، مصرف دو یا سه بار گوشت برای شما كافی بوده و با استفاده از ماهی و غذاهای تهیه شده از فرآورده‌های گیاهی، سیب‌زمینی تنوری و یا آب‌پز به جای سیب‌زمینی سرخ كرده، برنج به صورت كته و نان‌های سبوس‌دار به حفظ  سلامتی و زیبایی اندام خود كمك كنید.

اگر مشكل خاصی با خوردن شیر و لبنیات برای شما عارض نمی‌شود، مصرف روزانه لبنیات كم چرب را فراموش نفرمائید. حبوبات نیز مانند غلات می‌توانند تامین‌كننده بسیاری از نیازهای سلولی باشند و ایجاد سیری كنند. از این رو، گنجانیدن آن‌ها در برنامه غذائی روزانه و یا برای چند بار در هفته توصیه می‌شود.

10. حتما می‌خواهید سالم، خوش هیكل، با نشاط و پرتحرك باشید. بسیار خوب، جهت دستیابی به همه آن‌ها باید برای خود هدف‌های مختلفی تعیین نمائید و سعی كنید یكی پس از دیگری به آن‌ها برسید.

مثلاً اولین قدم را آهسته غذا میل كردن، دومی را كاهش مقدار مصرف غذا در روز، سومی را تقسیم كردن همان مقدار غذای مصرفی روزانه به دفعات پنج تا ششگانه، چهارمی را حذف مصرف تنقلات مابین وعده‌های غذائی و همین‌طور به تدریج هدف‌هائی را به هدف‌های تعیین شده اضافه نمائید و عادت جدیدی را به نام پیاده‌روی و ورزش را فراموش نفرمائید.

تغذیه مناسب، متعادل و متنوع و ورزش و پیاده‌روی و انجام منظم فعالیت‌های بدنی، دو روی یك سكه می‌باشند كه سكه سلامتی نام دارد.

11. اگر از یبوست رنج می‌برید، به جای استفاده از داروهای ملین - كه به تدریج باید برای حفظ اثربخشی، به مقدار مصرف آن‌ها بیفزائید و به این ترتیب با افزایش دفع پتاسیم از بدن باعث فلجی روده‌های خود شوید - از میوه‌ها و سبزی‌های حاوی فیبر یا الیاف لیفی استفاده نمائید. از نوشیدن آبمیوه یا آب بسیار سرد یا ولرم در صبح زود كمك بگیرید.

گاهی شوك وارده به معده، حركات دودی روده‌ها را سرعت بخشیده و تخلیه طبیعی را ممكن می‌سازد. میل كردن میوه‌ها بعد از بیدار شدن از خواب و هنگام خوابیدن، بهتر و كمك‌كننده می‌باشد.

12. پرخوری و استفاده غیراصولی از مواد غذائی، شیرینی‌ها، حیات را تلخ نموده و صحت، سلامتی و سرزندگی را از كف خارج می‌سازد.

لحظه‌ای به افرادی فكر كنید كه به علت سكته مغزی توان انجام كوچك‌ترین فعالیت از آن‌ها سلب گردیده و مانند یك تكه گوشت بدون حركت و فعالیت، زمینگیر شده‌اند و احتیاج به كمك و مساعدت دیگران پیدا نموده‌اند. آن وقت دیگر لذت آنی را به رنج دائمی ترجیح نخواهید داد.

13. در صورت میل یا هوس به خوردن غذا در خارج از برنامه‌های تدوینی و یا وسوسه‌ای كه شما را به سوی تنقلات سوق می‌دهد، كافی است تنها هفت دقیقه خود را به انجام كار دیگری مشغول كنید و این هوس را از فكر و ذهن خود دور سازید. چون یك لحظه لذت، ارزش آن را ندارد كه یك عمر آه و حسرت را برای خود به بار آورید.

14. هیكل برازنده، سلامتی و طول عمر توأم با لذت و سرفرازی برازنده شما می‌باشد كه تعقل در انتخاب مواد غذائی و رعایت تنوع در مصرف مواد غذائی و همچنین رعایت تناسب در مقایر مصرفی را وجهه همت خود قرار داده‌اید.

یعنی به اندازه‌ای میل می‌نمائید كه در حال حاضر برای یك فرد سالم و سرزنده و فعال و متفكر كافی می‌باشد، نه كم‌تر و نه زیادتر. درود بر شما و اراده قابل تقدیرتان.

 

 

برای خواندن بخش اول- توصیه های مفید در نوروز- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش دوم- توصیه های مفید در نوروز- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: كاهش وزن، ریزمغذی‌ها، رفتارهای ناهنجار، بزهكاری و اعتیاد، كالری غذاها، فعالیت‌های بدنی، ورزش‌های سبك تعداد بازديد: 555 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز