Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 10 مهر 1403 - 17:00

12
بهمن
بتا-كاروتن چیست؟

بتا-كاروتن چیست؟

سبزی‌هایی كه به رنگ سبز تیره، زرد تیره و نارنجی هستند، سرشار از بتا-كاروتن می‌باشند. اسفناج، بروكلی، هویج، سیب‌زمینی شیرین و میوه‌های زرد مانند زردآلو و هلو همگی دارای پیش‌ساز ویتامین A یا همان بتا-كاروتن هستند.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

بتا-كاروتن یكی از پرو ویتامین‌هایی است كه برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها موثر می‌باشد. اگر به طور روزانه غذاهایی كه دارای این پرو ویتامین هستند را نخورید، ممكن است خطر ابتلای شما به بیماری‌های قلبی- عروقی و برخی انواع سرطان‌ها افزایش یابد.

سرطان‌های روده، معده، ریه و گردن رحم از این سرطان‌ها هستند. به علاوه اگر ذخایر بتا-كاروتن در بدن شما كافی نباشد، توان سیستم ایمنی شما برای مقابله با عوامل بیماریزا كاهش می‌یابد كه به این ترتیب ممكن است در معرض ابتلا به انواع عفونت‌ها قرار بگیرید.

سبزی‌هایی كه به رنگ سبز تیره، زرد تیره و نارنجی هستند، سرشار از بتا-كاروتن می‌باشند. اسفناج، بروكلی، هویج، سیب‌زمینی شیرین و میوه‌های زرد مانند زردآلو و هلو همگی دارای پیش‌ساز ویتامین A‌ یا همان بتا-كاروتن هستند. علاوه بر این چربی و كالری كمی در خود دارند. هر قدر رنگ سبز، زرد یا نارنجی سبزی یا میوه‌ای تیره‌تر باشد، بتا-كاروتن بیشتری در خود دارد.

 

شما باید حداقل روزی یك سروینگ از سبزی‌های به رنگ سبز یا نارنجی تیره بخورید و 4 سروینگ دیگر از بقیه میوه‌ها و سبزی‌ها را نیز میل كنید. سطح بتا-كاروتن در خون با تغییر در رژیم غذایی كم و زیاد می‌شود. 

اگر شما در خوردن غذاهای دارای این ویتامین یا خوردن مكمل‌های آن زیاده‌روی كنید، پوستتان زردرنگ می‌شود، چرا كه كاروتن‌ها در غشای چرب پوست جمع می‌شوند. این حالت با كاهش مصرف این گونه خوراكی‌ها یا مكمل‌ها از بین می‌رود، البته زرد شدن پوست به‌دلیل تجمع بتا- كاروتن ضرر و خطری برای سلامتی ندارد.

 

برچسب ها: منابع غذایی بتا کاروتن، فواید بتا کاروتن، مکمل بتا کاروتن، اثرات بتا کاروتن، ویتامین A‌ تعداد بازديد: 925 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز