Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 10 مهر 1403 - 14:53

9
اسفند
دسرهای کشور آلمان

دسرهای کشور آلمان

ماول تاشه یک غذای سنتی مردمان جنوب آلمان است و می‌گویند که این غذا توسط کشیشان در صومعه شهر «ماول‌برون» در قرون وسطی ابداع شده است. کاتولیک‌ها در ایام روزه‌داری از خوردن گوشت منع شده‌اند.

 رضا محمدی فر؛ كارشناس تغذيه

یکی از بستنی‌های مورد علاقه آلمانی‌ها بستنی اسپاگتی است، این بستنی فقط شبیه اسپاگتی است و هیچ ارتباطی با آن ندارد. برای تهیه آن، بستنی آماده را با فشار از ظرف فلزی سوراخ‌داری رد می‌کنند تا بستنی به صورت رشته درآید. سس آن هم شربت توت‌فرنگی است، بر روی اسپاگتی واقعی پنیر هم ریخته می‌شود. بر روی بستنی اسپاگتی پودر نارگیل ریخته می‌شود تا شباهت این بستنی با اسپاگتی کامل شود. 

تیلیت کارمندی در واقع غذای کامل نیست، بلکه یک سس است که با پوره سیب‌زمینی سرو می‌شود. واژه «Stippen» در گویش برلینی‌های به معنای تیلیت کردن است. در گذشته این غذای فقرا بوده و کارمندان دولت نیز وضع خوبی نداشتند؛ در این سس، غذاهای باقیمانده تیلیت می‌شد. 

 ماول تاشه یک غذای سنتی مردمان جنوب آلمان است و می‌گویند که این غذا توسط کشیشان در صومعه شهر «ماول‌برون» در قرون وسطی ابداع شده است. کاتولیک‌ها در ایام روزه‌داری از خوردن گوشت منع شده‌اند. کشیشان این صومعه غذای گوشت‌دار را در لای خمیر پنهان می‌کردند تا دیده نشود چه می‌خورند. بعدها با رسوا شدن ماجرا مردم برای ماول تاشه با طعنه از واژه «نارو به خدا» استفاده می‌کردند؛ برخی نیز تقصیر را به گردن پروتستان‌ها می‌اندازند.

جلوی‌ آلمانی‌ها‌ مراقب‌ باشید! 

آلمانی‌‌ها یکی از دقیق‌ترین ملت‌‌های دنیا هستند. این را نه تنها از زبان پر از قاعده و جزئیات شان می‌‌شود فهمید که با نگاهی به آداب و رسوم موقع غذا خوردن‌شان هم می‌‌شود متوجه آن شد. موقعی که در یک جمع آلمانی حضور دارید مراقب باشید که به هیچ وجه آرنج‌‌هایتان را روی میز نگذارید و وزن‌تان را روی میز نیندازید.

این کار برای آلمان‌‌ها یکی از بی‌ادبانه‌ترین کارهای ممکن است. این در حالی است که هر دو دست شما باید بر روی میز باشند اما نباید بگذارید آرنج‌‌هایتان با میز تماس پیدا کنند. همچنین وقتی در حال سفارش دادن هستید مراقب باشید که بیش از حد سفارش ندهید چون باقی ماندن غذا توی بشقاب بی‌احترامی تلقی می‌‌شود. یادتان باشد اگر به رستوران رفتید حتما ۵ تا ۱۰ درصد قیمت غذایی که سفارش دادید را محاسبه کنید و به عنوان انعام به پیش خدمت بپردازید. اگر هم این کار را‌ نکردید‌ قید آن رستوران را برای همیشه بزنید!

هیچ قاعده و اصول مشخصی برای آشپزی در کشور آلمان وجود ندارد. هر منظقه‌ای از این کشور, شیوه و آداب پخت و ‌پز ‌خودش‌ را ‌دارد.

البته با وجود این تنوع پخت‌وپز، غذاهای زیادی هم وجود دارند که در همه مناطق کشور پخته می‌‌شوند ولی روش طبخ‌ هر کدام ‌فرق‌ می‌کند.

SauerKraut نام ‌یکی‌ از ‌این ‌غذاهاست. به‌طور کلی آلمانی‌‌ها علاقه زیادی به خوردن غذاهای سنگین دارند. مصرف گوشت همراه با سیب زمینی در آلمان بسیار رایج است. در ضمن آنها به جای سبزیجات از میوه هم برای طعم دادن به غذاها استفاده می‌‌کنند. میوه طعم ترش و شیرین به غذا می‌‌دهد.

اولین نکته‌ای که در مورد غذاهای آلمانی می‌‌توان گفت، تنوع آن است. در واقع هر منطقه از آلمان براساس نوع آب و هوا غذاهای متفاوتی دارد. به عنوان نمونه در بعضی مناطق کشت سیب‌زمینی و کلم فراوان است. در نتیجه در غذاهای‌شان از این دو ماده غذایی بیشتر استفاده می‌‌کنند. اما در تمام آلمان نمی توانید غذایی گوشتی بخورید و در کنار آن سبزی سرو نشده باشد؛ انواع لوبیا سبز، کاهو، اسفناج به صورت آبپز.

جنوب آلمان به دلیل نزدیکی به دریا، مهد غذاهای دریایی است. آلمانی‌ها ماهی را به صورت آبپز همراه با سس‌‌های مخصوص که اغلب طعمی تلخ و ترش دارند، می‌‌خورند؛ چیزی شبیه به سس خردل. آلمانی‌‌ها سوسیس خورترین مردم نیز هستند به طوری که در این کشور بیش از ۱۰۰ نوع سوسیس با طعم‌‌های مختلف تولید می‌‌شود که معروف ترین آن سوسیس فرانکفورتر نام دارد. آنها برخی از این سوسیس‌‌ها را در وعده صبحانه برخی را در عصرانه میل می‌‌کنند آن هم با خیارشور و سس خردل یا زیره سیاه است.

 

برچسب ها: آداب آلمانی ها، آداب غذایی کشور آلمان، دسر آلمانی، تغذیه در آلمان، غذا در آلمان تعداد بازديد: 1652 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز