Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 13:34

20
آبان
5تهديد بزرگ سلامت‌ غذا‌ها

5تهديد بزرگ سلامت‌ غذا‌ها

امروزه، معنی ایمنی مواد غذایی بیش از یك معنای ساده تاریخ انقضا است.

5تهديد بزرگ سلامت‌ غذا‌ها

 

امروزه، معنی ایمنی مواد غذایی بیش از یك معنای ساده تاریخ انقضا است.

از آنجا كه مشكلات بهداشتی عمده‌ای در عرضه مواد غذایی در كشورهای جهان وجود دارد، در اینجا به برخی نكات كه برای حفاظت از سلامت خود و خانواده‌تان باید به آن دقت كنید، اشاره خواهیم كرد.

 امرو زه در مواد غذائی برای افزایش محصولات از هورمون‌ها استفا ده می کنند که بسیار برای سلامت ما مضر می‌باشد.امروز ه هورمون رشد به حیواناتی مانند گاو و گوسفند داده می شود، و این به منظور تسریع ایجاد وزن درآنها  می باشد، بنابراین تولید محصولات گوشت برای مصرف کنندگان با سرعت بیشتری انجام می‌گردد. از طرفی هورمون رشد تولید شیر را در حیوانات زیاد می کند. در حالی که صنایع لبنی و گوشت به استفاده از هورمون رشد برای افزایش بهره وری و سود متکی هستند، این هورمون ها برای سلامت انسان ها مضر است.

 

چگونه غذاهای سالم به غذاهای ناسالم تبدیل می‌شوند؟

 كارشناسان ایمنی مواد غذایی می‌گویند، آلودگی باكتریایی یكی از اثرات ناخواسته تولیدات انبوه است كه به طور فزاینده‌ای فناوری شیمیایی رو به گسترش است. امروزه مصرف‌كنندگان مواد غذایی درمعرض خطرات و باكتری‌ها قرار دارند و علاوه بر باكتری‌ها غذاها هورمونی شده‌اند و باید نگران آنتی‌بیوتیك موجود در انواع گوشت‌ها نیز بود. علاوه بر سموم شیمیایی و كشاورزی، محصولات به لحاظ ژنتیكی نیز اصلاح می‌شوند و همین امر موجب افزایش آلودگی مواد غذایی می‌گردد.

حتی ماهی كه مصرف می‌كنیم می‌تواند حاوی بقایای آنتی‌بیوتیك‌ها و آلاینده‌های مضر باشد. گاهی محصولات بسته‌بندی و فرآوری شده ارزان‌قیمت، در اصل شامل هزینه‌‌های پنهان هستند و ما را به لحاظ سلامتی با خطر مواجه می‌كنند.

 به گفته بیل مارلر، مدیر شركت حقوقی كلارك در سیاتل بهترین غذاها، غذاهایی هستند كه مواد آنها به صورت طبیعی خریداری و در خانه آماده شوند. اگر همچنان برای تولید انبوه به كشاورزی كم‌هزینه متوسل بشویم، باید عواقب آن را نیز درك كنیم، بزرگ‌ترین تهدیدات و خطرات مربوط به غذاهای ناامن عبارتند از:

 

خطر 1: هورمون و آنتی‌بیوتیك

تركیبات هورمونی به طور معمول بیش از چهار دهه است كه در تولیدات گوشت گاودر آمریكا و امروزه نیز در کشور ما ایران استفاده می‌شود. برخی از همبرگر‌های گوشت‌های گاودر امریکا 80 درصد دارای تركیبی از هورمون  های مختلف هستند، تولیدكنندگان با تزریق این هورمون‌ها به گاوها با صرف هزینه و زمان كمتر و دادن خوراك كمتر به گاوها می‌توانند گوشت زیادتری تولید كنند. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه مصرف این هورمون‌ها حتی در مقادیر كم اثرات سوء بر روی نوزادان و كودكان دارد. سیستم غدد درون‌ریز بدن به گونه‌ای فعالیت می‌كند كه از هیچ عملكردی در بدن جدا نیست.

قرار گرفتن در معرض هورمون‌های مصنوعی (بخصوص در سنین پایین)، در حالی كه بدن هنوز در حال رشد و فعالیت است، می‌تواند مشكلات قابل توجهی در آینده ایجاد كند. مشكلاتی از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات، شروع زود هنگام بلوغ و ابتلا به ناباروی چون در هورمون‌های طبیعی بشر اختلال ایجاد می‌كرد. این هورمون‌ها حتی می‌توانند در ژن‌ها تغییراتی ایجاد و این تغییرات در سلول‌ها نیز اختلال ایجاد کنند.

اگرچه گوشت مرغ حاوی هورمون‌ نیست، ولی برای جلوگیری از ابتلای آنها به بیماری‌ها و رشد سریع‌تر، به آنها آنتی‌بیوتیك تزریق می‌شود. به همین دلیل است كه در روش سنتی معمولاً چندین سال طول می‌كشید تا جوجه‌ها به مرغ تبدیل شوند، ولی در روش تولید امروزی آنها فقط در مدت دو ماه، برای كشتار فرستاده می‌شوند.

 استفاده تهاجمی از آنتی‌بیوتیك‌ها در این حیوانات موجب می‌شود كه عفونت‌های انسانی از قبیل مقاومت به استاف اورئوس (MRSA) شیوع پیدا كند كه به درمان آنتی‌بیوتیك‌ها پاسخ نمی‌دهد. بنابراین محصولاتی را خریداری كنید كه حاوی برچسب آلی و بدون هورمون و آنتی‌بیوتیك باشند. (محصو لات ارگانیک).

 

خطر 2: بیماری‌های منتقله از غذا

دردرجه اول، از تولیدكنندگان كوچك و محلی خریداری كنید؛ مانند مزرعه‌های كوچك كه در نزدیكی محل زندگی‌تان وجود دارد.ایا این موضوع را می دانید که همبرگری كه از گوشت یك گاو محلی تهیه شود، كمتر از همبرگرهای كارخانه‌های تولیدكننده در معرض آلودگی قرار دارد، زیرا همبرگرهای صنعتی گاه از تركیب گوشت چندین گاو تهیه می‌شوند.

 

خطر 3: محصولات اصلاح‌شده ژنتیكی

در نظرسنجی‌ها بیشتر مصرف‌كنندگان می‌گویند كه تمایلی به مصرف محصولاتی كه به لحاظ ژنتیكی اصلاح شده‌اند، ندارند؛ ولی واقعیت این است كه اكثریت ما در حال حاضر، این محصولات را مصرف می‌كنیم.

 

خطر 4: آفت‌كش‌ها

متأسفانه، مواد شیمیایی كه برای كشتن حشرات و علف‌های هرز استفاده می‌شود، اغلب در میوه‌ها و سبزیجات باقی می‌مانند و حتماً متعجب می‌شوید اگر بگوییم حتی پس از آنكه میوه و سبزیجات شسته می‌شوند، ممكن است بیش از 10 ماده شیمیایی مختلف روی آنها وجود داشته باشد.

اگر عادت به خوردن سیب، گلابی و توت‌فرنگی دارید و آنها را در یك روز با یكدیگر میل می‌كنید، به گفته ریچارد ویلز، مدیر اجرایی مركز زیست محیطی آمریكا بیش از 10 تا 20 ماده شیمیایی وارد بدن شما می‌شود.

 اگرچه پژوهشگران بر این باورند كه نوروتوكسین‌های روی میوه‌ها و سبزیجات آنقدر ناچیزند كه نمی‌توانند سلامت فرد را تهدید كنند، ولی مطالعه‌ای در سال گذشته انجام شد كه نشان داد افرادی كه در 500 متری زمین‌های كشاورزی و قارچ‌كش‌ها و آفت‌كش‌ها زندگی می‌كنند، به نسبت سایرین 75 درصد خطرابتلا به بیماری پاركینسون در آنان بیشتر است. این مواد شیمیایی برای سلامت زنان باردار و كودكان خطرناك‌تر است.

 اگرچه ممكن است مواد سمی موجود بر روی میوه‌ها و سبزیجات تهدید جدی برای سلامت بزرگسالان نباشد، ولی برای جنین كه مغز او در حال شكل‌گیری است و غدد درون‌ریز و اندام‌های او بسیار حساس هستند، واقعاً خطرناك است.

 

خطر 5: مزارع پرورش ماهی

ماهی قزل آلایی كه دیشب خورده‌اید به احتمال زیاد از استخرهای بزرگ پرورش ماهی گرفته شده است، نه از اقیانوس‌ها؛ چرا كه امروزه بیش از 50 درصد غذاهای دریایی جهان از مزارع پرورش ماهی تأمین می‌شوند.

 تولید ماهی پرورشی امروزه چندین برابر شده است. ماهی های پرورشی مواد مغذی که در ماهی های رودخانه ای وجود دارند را بطور كامل ندارند. از آنجایی كه پرورش‌دهندگان ماهی‌ اغلب از آنتی‌بیوتیك‌ها برای كنترل بیماری‌ آنها و از آفت‌كش‌ها برای از بین بردن انگل‌ها و قارچ‌ها استفاده می‌كنند، ماهی‌های پرورشی معمولاً حاوی سطوح بالایی از باقیمانده‌های ناسالم هستند.

در صورتی كه از محصولات دریایی وارداتی استفاده می‌كنید، بیشتر دقت كنید. پس در هنگام خرید مواد غذائی بسیار دقت به خرج دهید و سعی کنید از محصو لات ارگانیک(طبیعی و بدون هورمون) استفاده کنید یا در حد ممکن اگر امکان کاشت میوه و سبزی را دارید خودتان این کار را انجام دهید.

برچسب ها: آنتی‌بیوتیك‌ها، هورمون‌، آفت‌كش‌ها، قارچ‌كش‌ها تعداد بازديد: 502 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز