Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 آبان 1398 - 10:53

19
آذر
هله‌ هوله خورها بخوانند

هله‌ هوله خورها بخوانند

هرگز نگذارید گرسنگی بر شما غلبه كند؛ چرا كه در این صورت قند خون شما افت می‌كند و تمایل به خوردن چیزی پیدا می‌كنید كه قند خون‌تان را بالا ببرد؛ بنابراین به دنبال شیرینی‌جات یا غذاهای پركالری می‌گردید.

دكتر الهام امیرآذر


خشم و تمایل به خوردن 
اولاً بدانید كه این وضعیت به احتمال قوی ریشه در حالت روحی شما دارد. اگر دقت كنید، زمانی كه اضطراب یا خشم فرو خورده دارید، تمایل شما به خوردن افزایش می‌یابد؛ چرا كه خوردن شیرینی باعث ترشح موادی می‌شود كه آرامش آنی ولی گذرا ایجاد نموده و از طرفی شما را وابسته و معتاد می‌كند. پس اولین قدم تكنیك‌های آرام‌بخش، طب سوزنی، مشاوره درمانی، یوگا، كلاس‌های خودشناسی و بالاخره ارتقای دانش كردن می‌باشد.

گرسنگی و افت قندخون 
هرگز نگذارید گرسنگی بر شما غلبه كند؛ چرا كه در این صورت قند خون شما افت می‌كند و تمایل به خوردن چیزی پیدا می‌كنید كه قند خون‌تان را بالا ببرد؛ بنابراین به دنبال شیرینی‌جات یا غذاهای پركالری می‌گردید. پس حتماً بین صبحانه و ناهار و بین ناهار و شام میان‌وعده (شامل میوه‌های فصل، سالاد میوه، عسل و ...) میل كنید.

نوشیدنی‌ها و مواد مغذی
هر وقت تمایل زیاد به شیرینی دارید، می‌توانید از نوشیدنی‌های شیرین (با شیرینی‌های طبیعی) و یا شیرینی‌های طبیعی بخورید. خوردن شیرینی‌های طبیعی با شیر و پنیر بسیار مفید است. مثال‌های زیر را امتحان كنید.  دو عدد میوه فصل مثل هلو، زردآلو، توت‌فرنگی، سیب، آناناس و ... را با كمی شیر و 1 قاشق عسل طبیعی میكس كنید؛ خواهید دید كه نوشیدنی لذیدی به دست می‌آید كه هم آرام‌بخش و مقوی است و هم بسیار سالم‌تر از نوشابه، بستنی، شیر كاكائو و ... است. 

شربت لیموترش تازه با عسل و آب، نوشیدنی تازه‌ای است كه می‌توانید به جای نوشابه همراه غذا میل نمایید.  هسته یك خرما را در آورده و داخل آن را با دو عدد پسته یا گردو و یا بادام پر كنید و بخورید.  می‌توانید از بیسكوئیت‌های جو با شهد انگور به همراه پنیر و عسل (یا ارده یا شیره انگور طبیعی) استفاده كنید كه میان وعده سالم و خوبی است. 

انواع میوه‌های فصل (مثل سیب، آناناس، موز و ...) را به برش‌های مربع تقسیم كرده، سپس كمی عسل یا كشمش و كمی لیموترش تازه روی آن بریزید و میل كنید (برای صبحانه عالی است). از انواع عرقیجات مثل گلاب، نعناع، نسترن و ... به همراه عسل یا شیره انگور، نوشیدنی‌های حیات‌بخش تهیه نمایید.

نكات كلیدی دیگر 
هر روز فهرستی از تمام موادی كه می‌خورید، با جزئیات كامل (شامل ساعت و میزان خوردن) یادداشت نمایید. این‌كار باعث می‌شود كه كمتر غذا بخورید (به‌خصوص اگر موظف باشید این لیست را به كسی نشان دهید) امتحان كنید!  هنگام غذا خوردن حضور داشته باشید، نشسته غذا بخورید و لقمه‌های خود را بشمارید.

با لقمه‌های كوچك و آهسته غذا بخورید.  هر وقت اشتهای سیری ناپذیر بر شما غلبه كرد، سعی كنید یك‌روز روزه‌ آب یا مایعات بگیرید؛ یعنی هر یك ساعت، یك لیوان آب ولرم یا مایعاتی مثل شیر گرم، سوپ میكس شده، چای سبز و یك میوه طبیعی میل كنید.  راه دیگر این است كه لحظه‌ای سفره غذا را رها كنید و برای چند دقیقه خود را به كار دیگری مشغول كنید، اگر اشتهای شما واقعی نباشد، بعد از چند لحظه دیگر تمایلی به ادامه خوردن نخواهید داشت. 

با عشق و علاقه غذا بخورید و عذاب وجدان نداشته باشید، زیرا عذاب وجدان و احساس گناه خود باعث ایجاد استرس شده و استرس اشتهای كاذب را بیشتر می‌كند.  شام را سبك و در اوایل شب میل كنید (حدوداً غروب آفتاب)  اگر دچار افت مكرر قند خون می‌شوید، به جای خوردن مكرر، شربت لیموترش و عسل به اندازه دو جرعه می‌تواند افت قندتان را جبران و به پاكسازی كبدتان نیز كمك كند. 

امروزه اندكس گلیسیك (GI) راهنمای خوبی برای لاغر شدن است و بهتر از شمارش كالری‌ها عمل می‌كند؛ به این صورت كه مواد غذایی براساس GI تقسیم می‌شوند. هر چه GI بالاتر باشد، قند خون سریع‌تر بالا می‌رود. سپس انسولین ترشح می‌شود و قند را پایین می‌آورد و سپس تمایل ما به خوردن مواد قندی دوباره بر می‌گردد و این سیكل معیوب هم‌چنان ادامه دارد و باعث چاقی می‌شود. 

موادی مانند برنج سفید، شكر، ماكارونی، قند و ... اندكس بالایی دارند (برای این منظور می‌توانید كتاب‌هایی را كه در این زمینه نوشته شده مطالعه نمایید).  چای سبز، افشره لیموترش به همراه زیره و ... می‌تواند به كاهش اشتهای شما كمك كند.

 

برچسب ها: تغذیه سالم، کنترل اشتها، هله هوله، برنامه غذایی، هله هوله خوردن، پر خوری تعداد بازديد: 1653 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز