Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 15:39

10
مرداد
پتاسیم بخورید

پتاسیم بخورید

پتاسیم از املاحی است كه برای حفظ تعادل و بالانس الكترولیت‌ها و مایع بین سلول‌ها ضروری است تا به این ترتیب، عضلات به شكل و فرم مناسبی درآیند و سلول‌های عصبی عملكرد صحیحی داشته باشند.

پتاسیم بخورید

 

چرا پتاسیم نیاز داریم؟

 

پتاسیم از املاحی است كه برای حفظ تعادل و بالانس الكترولیت‌ها و مایع بین سلول‌ها ضروری است تا به این ترتیب، عضلات به شكل و فرم مناسبی درآیند و سلول‌های عصبی عملكرد صحیحی داشته باشند. هر فرد حدود μeqil 8/4-6/3 پتاسیم در بدن خود دارد و افرادی كه میزان پتاسیم بدن آنها كمتر از μeqil 5/2 باشد، باید فوراً درمان شوند تا از خطر مرگ نجات یابند.

 

دلایل

كمبود پتاسیم یا «هایپو كالمیا» در اثر مصرف داروهای ادرارآور و ملین‌ها رخ می‌دهد. این وضعیت می‌تواند به دنبال استفراغ‌های مكرر و شدید، اسهال مزمن، بیماری‌های كلیوی و تغذیه‌ای كه میزان پتاسیم كمی دارد نیز به وجود آید. زنان باردار نیز در طول دوران بارداری ممكن است با كمبود پتاسیم مواجه شوند. وقتی كه میزان پتاسیم در آنها بسیار پایین می‌آید، انقباض و گرفتگی شدید عضلات پا ایجاد می‌شود.

 

 علائم

افرادی كه دچار كمبود پتاسیم می‌شوند، غالباً احساس ضعف و خستگی شدید می‌كنند. گرفتگی و انقباض شدید عضلات نیز یكی از نشانه‌های آن است. همچنین افرادی كه كمبود شدید پتاسیم دارند، به بی‌نظمی قلبی دچار می‌شوند و تجزیه و آسیب‌‌دیدگی توده ماهیچه‌ها نیز آنها را تهدید می‌كند. كمبود پتاسیم حتی ممكن است با رعشه و فلج شدن همراه باشد.

 

درمان

 پزشك ابتدا باید علت كمبود پتاسیم را شناسایی كند تا بتواند به درمان آن بپردازد. ممكن است مكمل‌های پتاسیم را برای بیمار تجویز كند یا به او برنامه غذایی جدیدی بدهد كه حاوی پتاسیم بیشتری باشد. اگر ادرار مكرر و زیاد باعث كمبود پتاسیم شده است، باید از آن جلوگیری كرد.

 

چه غذاهایی حاوی پتاسیم هستند؟

خوردن غذاهایی كه پتاسیم بیشتری دارند، می‌تواند مشكل كمبود پتاسیم را حل كند. هر فرد باید روزانه 2000 میلی‌گرم پتاسیم مصرف كند كه این مقدار را می‌توان از غذاهایی مثل: موز، آواكادو، كیوی، پرتقال، هندوانه، طالبی، هلو، كشمش، گوجه‌فرنگی، جوانه بروكسل، لوبیا، نخودفرنگی، سیب‌زمینی، سبوس، كره بادام‌زمینی و شیر به دست آورد. موز منبع فوق‌العاده‌ای برای پتاسیم محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید كمبود پتاسیم را از طریق مواد غذایی و رژیم غذایی‌تان جبران كنید، از همین امروز دست به كار شوید.

4 عدد سیب‌زمینی را با هویج و مقداری كرفس (همراه با ساقه و برگ) كمی جعفری تازه و پیاز و سیر با چاقو خرد كنید و بگذارید این سبزیجات به مدت 40- 30 دقیقه بپزند. پس از این مدت و بعد از آنكه كمی سرد شدند، آنها را از ظرف در آورده و به اندازه یك فنجان از آب آن را بنوشید و بقیه را در ظرفی شیشه‌ای ریخته و داخل یخچال بگذارید و ظرف دو روز میل كنید.  از مصرف ملین‌ها و آسپرین خودداری كنید؛ زیرا میزان پتاسیم بدن را از حالت تعادل خارج می‌كنند.  مصرف كافئین را بسیار محدود كنید؛ چرا كه تعادل الكترولیت‌ها را در بدن از بین می‌برد.  با مشورت پزشك می‌توانید از مكمل پتاسیم استفاده كنید.  هر روز پتاسیم مورد نیاز بدن‌تان را تأمین كنید؛ بدون آنكه نگران مقدار كالری مصرف شده باشید. زنان باردار و ورزشكاران نیاز بیشتری به پتاسیم دارند تا احساس خستگی زیادی نكنند و بتوانند فشار خونشان را تحت كنترل در آورند.

 

برچسب ها: بیماری‌های كلیوی، پتاسیم، رژیم غذایی‌، شار خونشان تعداد بازديد: 480 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز