Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 06:14

20
فروردین
سالم شروع كنيد، سالم بمانيد

سالم شروع كنيد، سالم بمانيد

اگر كودك شما از خوردن یك غذای جدید امتناع ورزید، چندین بار آن را امتحان كنید.

سالم شروع كنید، سالم بمانید

 

 توصیه‌های زمان غذا دادن

 

 

كودك غذاخور شادی داشته باشید

 «غذا خوردن انتخابی» و دوره‌های تك‌خوری غذا در كودكی كه فقط تمایل به خوردن انواع بسیار حدودی از غذاها را دارد شكایاتی است كه بین والدین كودكان نوپا شایع است.

 در اینجا راه‌هایی برای داشتن زمان‌های غذا خوردن شادتر را به شما پیشنهاد می‌كنیم.

 - كودك را وادار به غذا خوردن نكنید. به او اجازه دهید، تصمیم بگیرد كه آیا غذا بخورد و چه مقدار بخورد.

 - انواع غذاهای مغذی و سالم برای بدن به او بدهید و میان آنها غذاهایی را كه می‌دانید دوست دارد نیز برایش تهیه كنید.

 - به او قدرت انتخاب بدهید، اما اگر او تصمیم گرفت چیزی نخورد، به انتخابش احترام بگذارید. او در وعده‌ی بعدی یا روز بعد جبران خواهد كرد.

 «غذا خوردن انتخابی» و تك‌خوری گرچه مشكل‌ساز است اما دوره‌‌ی طبیعی از رشد و تكامل بوده و برای همیشه باقی نمی‌ماند. اگر این دوران ادامه یافت در مورد آن با متخصص اطفال خود مشورت كنید.

 

- اگر كودك شما از خوردن یك غذای جدید امتناع ورزید، چندین بار آن را امتحان كنید. زمانی كه یك غذای جدید را برای اولین بار به نوپای خود معرفی می‌كنید، اگر نشان داد كه به آن علاقه ندارد نگران نشوید. ممكن است بخواهد به سادگی به شما بگوید كه با آن غذا آشنایی ندارد. همه‌ی كودكان با تمایل به پس زدن غذاهای جدید متولد می‌شوند. در حقیقت تحقیق نشان می‌دهد كه تا 10 الی 15 مرتبه طول می‌كشد تا كودك در مورد علاقه یا عدم علاقه به یك غذای خاص تصمیم بگیرد. معرفی مكرر یك غذا، پذیرش را افزایش داده و احتمال اینكه كودك تصمیم بگیرد غذاهای جدید را امتحان كند با بزرگ‌تر شدن او بالا می‌رود. بنابراین سریع تسلیم نشوید.

 

چگونه مانع از خفگی و گیر كردن غذا در گلوی كودك شویم؟

 3 ویژگی مهم برای هر وعده یا میان‌وعده‌ی غذائی را به خاطر داشته باشید: ایمن، در حال نشسته و مورد نظارت.

 - غذاهایی را كه متناسب با رشد و تكامل كودك است مانند تكه‌های كوچك پاستا، كراكرهای نرم، تكه‌های كوچك، نرم و پخته‌ی میوه و سبزی را انتخاب كنید.

 - به كودك، در حال بازی یا دویدن اجازه‌ی غذا خوردن ندهید.

 - وقتی كودك در حال خوردن یا نوشیدن است باید در كنار او باشید. لازم است وقتی كودك غذا می‌خورد خصوصا زمان تغییر از دوره‌ی خوردن پوره به غذاهای سفت‌تر و تكه‌های بزرگ‌تر كه احتمال گیر كردن آنها در گلویش بیشتر است برای كمك به او حاضر باشید. تند غذا خوردن و زیاد پر كردن دهان او از غذا نیز خطر را افزایش می‌دهد.

 

مواردی كه احتمال خطر خفگی را در پی دارد

- ذرت بوده داده

- انگور

- كشمش

- آجیل

- هات‌داگ

- تكه‌های سفت میوه و سبزیجات خام

- آب‌نبات سفت و پاستیل

- انواع نخود

 

  خطر حساسیت غذائی را كاهش دهید

هنگام معرفی غذاهای جدید، توجه زیادی به علائم حساسیت‌های غذائی در كودك مثل خارش و قرمزی پوست، ناراحتی معده و مشكلات تنفسی كنید. اگر با هر كدام از این علائم مواجه شدید، با متخصص اطفال تماس بگیرید.

8 ماده‌ی غذائی زیر، مهمترین غذاهای شناخته شده‌ی حساسیت‌زا هستند:

- تخم‌مرغ

- گندم

- بادام زمینی

- ماهی

- شیر

- سویا

- آجیل و دانه‌های روغنی مثل گردو

- راهنمای فعالیت

فعالیت جسمانی یكی از مهمترین اركان داشتن سبك زندگی سالم است. فعالیت، علاوه بر سالم نگه داشتن كودك شما، ممكن است به او در توسعه‌ی مهارت‌های فكری، ارتباطی، اعتماد به نفس و ارتباطات قوی كمك كند. با آموزشی كه اكنون به او می‌دهید به فعال بودن او در آینده كمك می‌كنید. حائز اهمیت است كه خود شما نیز الگوی خوبی برای او باشید، مشابه سالم غذا خوردن و سبك زندگی فعال، تلاش آگاهانه‌ای برای حركت و فعالیت جسمانی كودك خود انجام دهید و دقت كنید فعالیت‌هایش ایمن، تحت نظارت و مناسب سنش باشد. فضای مورد نیاز برای فعال بودن را فراهم كنید:

حركتش را محدود نكنید؛ روزانه حداقل نیم ساعت را برای انجام بازی‌های فعال با كودك خود در نظر بگیرید و از آن لذت ببرید! فرزند شما این تقابل را دوست دارد و خصوصا از گذراندن وقتش با شما لذت خواهد برد.

اوقاتی را نیز به انجام بازی‌های بدون برد و باخت مثل حفر كردن یك چاله در زمین یا پرتاب سنگ در یك استخر مواج اختصاص دهید.

چهار دست و پا

قسمت اعظم اتاق را به حركت او اختصاص دهید. در اینجا چند فعالیت را برای كمك به افزایش مهارت‌های حركتی او پیشنهاد می‌كنیم:

- بگذارید كودكتان اطراف شما چهار دست و پا برود. هر دوی شما از تماس متقابل لذت می‌برید و او خواهد آموخت كه حركات بدنش را هماهنگ سازد.

- هنگام چهار دست و پا رفتن با او قایم موشك بازی كنید.

 

- اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را دور اتاق بچرخانید و تشویقش كنید به دنبال آن چهار دست و پا برود. به محض آنكه برای گرفتن اسباب‌بازی جلو آمد مجددا آن را حركت دهید تا كودك تشویق به چهار دست و پا رفتن شود.

شروع به راه رفتن

- هر حركت او را مورد تشویق قرار دهید و بازی‌های پویا با او انجام دهید.

- برای شناخت قسمت‌های مختلف بدن به او كمك كنید. به‌علاوه انعطاف‌پذیری و مفاهیم بلند، كوتاه، بالا و پائین را به او بیاموزید.

- انعطاف‌پذیری و كشش را در او تشویق كنید.

- مهارت‌های حركتی او را افزایش دهید و درك كودك از چگونگی حركت كردن و بازی با دیگران را زیاد كنید.

نوپای مستقل

نوپای فعال بودن با كمك یكدیگر ممكن می‌شود، بنابراین‌ آماده باشید.

- خانوادگی به پیاده‌روی بروید.

- روی نوك پا راه بروید و نوپای خود را به این كار تشویق كنید. به این ترتیب به تعادل كمك می‌كنید.

- یورتمه رفتن مانند اسب را تقلید و تشویق كنید.

- او را تشویق كنید از شما پیروی كند و همه‌ی انواع راه‌ رفتن مثل پیاده‌روی، رژه، نوك پنجه و پریدن و راه رفتن را تمرین كنید.

تماشای تلویزیون را محدود كنید

انجمن آكادمی آمریكا، تماشای تلویزیون را برای كودكان زیر دو سال منع می‌كند. وقتی آنها بزرگ‌تر می‌شوند، نوبت استفاده از فیلم‌های ویدئویی آموزشی كه بازی‌های آموزشی، فعالیت و ورزش را تشویق می‌كنند، می‌رسد. اما كلا زمانی كه بچه‌ها تلویزیون تماشا می‌كنند، غیرفعال می‌شوند. به كودكتان تعادل مناسب بین فعالیت و عدم فعال بودن را یاد بدهید.

 

برچسب ها: ماهی، كودك، تخم‌مرغ، غذا دادن، نوپای تعداد بازديد: 564 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز