Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:00

14
شهریور
گیاه پنیرک از نظر طب سنتی

گیاه پنیرک از نظر طب سنتی

یکی از گیاهانی که استفاده از آن در فصل گرم تابستان مناسب است، گیاه پنیرک می‌باشد. از گیاه پنیرک می‌توان شربت درست کرد که به رفع عطش کمک بسزایی می‌کند.

دکتر سید مهدی میرغضنفری؛ متخصص طب سنتی

 

پنیرک نیز گیاه دیگری است که شباهت‌هایی به گل بنفشه دارد. مثل گل بنفشه مزاجی سرد و تر دارد و درجه اول قرار دارد.

گل پنیرک نیز خوب است که در خانه‌ها موجود باشد (مثل خاکشیر) مخصوصا برای فصول و در مناطق گرمسیری.

امروزه دیده می‌شود اکثر ادویه‌های مورد استفاده گرم هستند و خوب است خنکی‌هایی مثل گل پنیرک و بنفشه نیز استفاده شود.

پنیرک را می‌توان در آب خنک ریخته تا نیم‌ساعت بماند و بعد صاف شود و میل کرد.

مثل بنفشه رنگ زیبایی دارد (بنفش یا آبی) بنابراین می‌توان شربت مفید زیبایی از آن درست کرد و گاهی همراه با پودر نبات مصرف کرد که برای فصل تابستان بسیار مفید است (رفع عطش، کاهش حرارت کبد و بدن).

محلول به دست آمده از پنیرک را می‌توان داخل دهان، دهان‌شویه یا غرغره کرد که برای رفع التهاب مخاط دهان، رفع زخم‌های دهانی و آفت که ناشی از گرمی‌ها باشد، رفع خشکی گلو و گرفتگی صدا و التهاب لوزه بسیار مفید است.

افرادی که زیاد از حنجره‌شان استفاده می‌کنند (مثل قاریان قرآن، سخنوران، مداحان و خواننده‌ها) بهتر است که محلول گل پنیرک یا گل بنفشه را همراه خود داشته باشند و حین سخنرانی یا خواندن به صورت جرعه جرعه مصرف کنند تا در گلو و حنجره بماند و اثر خود را بگذارد.

در واقع رطوبت و انعطاف خوبی را به تارهای صوتی و حنجره و حلق می‌دهد و لذا مانع خشکی و گرفتگی صدا و التهاب تارهای صوتی می‌شود.

گل و برگ پنیرک باعث افزایش شیر در پستان‌ها می‌شود مخصوصا افرادی که مزاج خشکی دارند هم می‌توانند محلول پنیرک را بخورند و هم می‌توانند روغن پنیرک را روی پستان‌ها ملایم ماساژ بدهند.

این کار را با روغن بنفشه هم می‌توان انجام داد. روغن بنفشه برای مواردی که نوک پستان ترک می‌خورد، زخم می‌شود بسیار مفید است.

هم چنین در زمان شیردهی که پستان‌ها بزرگ می‌شوند و ممکن است خطوط کم‌رنگی در آن ظاهر شود برای جلوگیری از این حالت می‌تواند مفید باشد.

گل پنیرک نیز ملین خوبی است برای کسانی که به دلیل خشکی مزاج یبوست دارند.

گل پنیرک را نیز می‌توان در آب ریخت و در آن نشست و یا صاف کرده و آن را به عنوان محلول تنقیه برای فرستادن داخل روده و یا رحم استفاده کرد که این عمل تنقیه فقط باید توسط پزشک و در مراکز درمانی انجام شود.

اما نشستن در آن در منزل قابل انجام است. که این کار برای رفع التهاب و سهولت دفع ادرار مفید است.

گل پنیرک هم باعث باز شدن انسدادهای داخل مجاری ریز کبدی می‌شود.

گفته شده اگر برگ پنیرک را نیم‌کوب کرده و روی محل گزیدگی حشرات (زنبور و حتی رتیل) بگذارند، مخصوصا اگر همراه روغن زیتون باشد پادزهر خیلی خوبی است.

همچنین برای آفتاب‌ سوختگی پوست و یا سوختگی‌های پوستی، پنیرک را خیس کرده و نیم‌کوب کرده و روی محل قرار دهند مفید است چون خنک است.

پنیرک رویاننده گوشت است و با استفاده مکرر در محل جراحات می تواند به ترمیم جای زخم کمک کند.

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، گیاه درمانی، گیاه پنیرک، پنیرک و طب سنتی، گیاهان مناسب تابستان، برگ پنیرک، گل پنیرک تعداد بازديد: 2381 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز