Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 22:55

23
خرداد
بایدها و نبایدهای تنوع غذایی (3)

بایدها و نبایدهای تنوع غذایی (3)

امروزه به افراد توصیه می‌شود كه همان سه وعده غذا را در روز دریافت كنند، اما به این نكته توجه داشته باشند كه در صورت سنگین بودن یك وعده، وعده بعدی سبك باشد و در صورت سیری بیش از حد، آن وعده را اصلا نخورند.

 

در روز چند وعده غذا بخوریم؟

ملاك‌های مختلفی در این مورد گفته شده كه یكی از شایع‌ترین این ملاك‌ها در طب سنتی این است كه گفته شده در دو روز، سه وعده غذایی كامل خورده شود. مثلاً اگر صبحانه خیلی كامل خورده شده، در وعده نهار یا چیزی خورده نشود و یا از یك غذای سبك مانند یك میوه، نوشیدنی، یك پیاله ماست یا ... استفاده شود و شام نیز زودتر و با غذائیت بیشتر خورده شود. همچنین در صورت زیاده‌روی در وعده شام، صبح روز بعد، صبحانه سبك‌تری میل گردد.

نكته مهم دیگر در بحث آداب غذا خوردن، رعایت عادت است، یعنی اگر انسان عادت دارد روزی سه وعده (صبحانه، ناهار و شام) غذا بخورد، این عادت را نباید كنار بگذارد. در طب و احادیث، رعایت عادت بسیار توصیه شده است و رعایت نكردن آن سبب آسیب بدن می‌شود، زیرا بدن، خود را به آن صورت تنظیم كرده است.

برای كاهش یا حذف یك وعده غذایی زیر نظر پزشك هم باید این كار را به صورت تدریجی انجام داد، یعنی مثلاً برای حذف یا كاهش ناهار در فصل تابستان در یك فرد چاق به منظور لاغری، باید آرام آرام حجم غذا را كاهش دهد تا نهایتا مثلاً به یك عدد میوه یا یك لیوان نوشیدنی مانند آبمیوه محدود شود و نباید ناگهان وعده ناهار را حذف كرد. پس یكی از آداب غذا خوردن، رعایت عادت است و یكی از این عادت‌ها، تعداد وعده‌های شبانه‌روز ما است.

امروزه به افراد توصیه می‌شود كه همان سه وعده غذا را در روز دریافت كنند، اما به این نكته توجه داشته باشند كه در صورت سنگین بودن یك وعده، وعده بعدی سبك باشد و در صورت سیری بیش از حد، آن وعده را اصلا نخورند مثلا اگر شخص در سال چند بار غذاهایی مانند حلیم یا كله‌پاچه یا گوشت شكار -كه به دلیل سنگینی خیلی در طب توصیه نمی‌شود- بخورد، ممكن است در وعده بعد احساس سیری بكند.

این فرد مطلقا نباید در آن وعده غذا بخورد، مگر اینكه فقط یك آبمیوه سبك مثل آب پرتقال یا آب سیب ترش بخورد (آن هم نه شیر موز یا آب آناناس!). این موارد محدود و موردی است.

همچنین گفته شده در فصول گرم، ناهار كمتر خورده شود، یعنی مثلا در تابستان، برای ناهار، غذای سنگین مانند چلوكباب یا آبگوشت خورده نشود، زیرا در وسط روز هوا خیلی گرم و قوه هضم، مقداری ضعیف است. در فصول سرد می‌توان بیشتر روی ناهار تمركز كرد.

مسلما افراد چاق كه مواد مانده در بدنشان زیاد است، باید یا تعداد وعده‌های خود را كم و یا به تدریج یكی از وعده‌ها را حذف كنند و معمولاً دیده شده كه بهتر است وعده ناهار حذف شود. صبحانه توصیه شده حتما مصرف شود. شام هم توصیه شده حتی در حد یك لقمه مصرف شود و حذف نگردد، چون انسان بعد از شام، چند ساعت خواب است و در هنگام خواب اگر معده خالی باشد چون حرارت آن افزایش می‌یابد معده خالی دچار آسیب می‌شود، بنابراین بهتر است انسان با شكم كاملا خالی نخوابد، ولی در طی روز می‌تواند ناهار را كمتر مصرف كند و آن را با خوردنی‌های ساده مثلا به عنوان عصرانه جایگزین كند.

البته باید توجه داشت افرادی كه معده‌های ضعیفی دارند، خانم‌های باردار، افراد مسن و یا كودكان، باید با توصیه پزشك، تعداد وعده‌ها را در طی روز افزایش دهند، زیرا مثلا در زمان بارداری، حجم معده كاهش می‌یابد، قوای بدن صرف جنین، رحم و ... می‌شود و قدرت هضم هم كاهش می‌یابد و در نتیجه فرد باید هضم غذای خود را كم كند تا بتواند آن حجم كم را هضم كند.

این فرد می‌تواند در روز 5 تا 10 وعده غذا هم مصرف كندولی حجم هر وعده باید خیلی كم باشد. همین‌طور افراد با هضم ضعیف یا كودكانی كه تازه به غذا خوردن افتاده‌اند (تا حدود 5 سالگی) هم باید كم‌كم غذا میل كنند و پس از گرسنه شدن مجددا غذا بخورند. افراد مسن هم نباید پرخوری كنند، زیرا قوه هضم آنها ضعیف است و غذاها را باید كم‌حجم و پر انرژی بخورند تا معده بتواند آنها را هضم كند.

اما افراد بالغ باید 3-2 وعده در روز یا در دو روز 3 وعده كامل میل نمایند، یعنی در دو روز 6وعده بخورند كه 3 وعده كامل و 3 وعده سبك باشد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- باید ها و نبایدهای تنوع غذایی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- باید ها و نبایدهای تنوع غذایی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- باید ها و نبایدهای تنوع غذایی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: طب سنتی، آداب غذا خوردن، احساس سیری، تعداد وعده های غذایی، کاهش وعده های غذایی، وعده های شبانه، قوه هضم تعداد بازديد: 817 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز