Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 07:32

23
خرداد
بایدها و نبایدهای تنوع غذایی (4)

بایدها و نبایدهای تنوع غذایی (4)

معده‌های گرم معمولاً در افراد با مزاج گرم هستند. غذا را هم زود و خوب هضم می‌كنند.

 

رعایت حال معده را بكنید

افراد باید رعایت حال معده را بكنند. معده‌ها با هم متفاوت است و در نتیجه تدابیر غذا خوردن هم متناسب با معده در افراد مختلف، متفاوت است. حجم معده افراد هم با هم فرق دارد، بعضی از افراد كلا معده‌های كوچكی دارند. این افراد معمولا جثه لاغر و كوچكی هم دارند و باید از تعداد وعده‌های بیشتر با حجم كمتر استفاده كنند.

مثال این افراد مانند ماشین كوچكی است كه باك بنزین آن كوچك است، بنابراین این ماشین‌ها باید با فاصله زمانی كمتری سوخت‌گیری كنند، اما جالب اینجاست كه عمده افرادی كه جثه كوچكی دارند، مصرف بدنشان هم كم است و می‌توانند همان 3 تا 4 وعده در روز را داشته باشند.

بنابراین اندازه معده‌ها با هم متفاوت است و افراد نباید حجم غذای یكسان داشته باشند. بعضی از افراد با خوردن كمتر از یك بشقاب غذا سیر نمی‌شوند و انرژی كم می‌آورند ولی برای برخی دیگر، نصف بشقاب غذا هم زیاد است، به این ترتیب نمی‌توان قانون حجمی ثابت برای غذای افراد مختلف داد. در نتیجه سایز معده، قدرت هضم‌كنندگی معده و مزاج معده (سرد و رطوبتی یا گرم) در افراد مختلف متفاوت است و باید به آن توجه نمود.

 از كجا بفهمیم معده چه زمانی سرد و یا گرم می‌شود؟

معده‌های گرم معمولاً در افراد با مزاج گرم هستند. غذا را هم زود و خوب هضم می‌كنند، معمولاً حداكثر 3-4 ساعت بعد از خوردن غذای كامل گرسنه می‌شوند، یعنی معده خوب فعالیت كرده و غذا را هضم نموده است. اگر حرارت معده از حدی بیشتر باشد، مخاط معده به سمت خشكی تمایل پیدا می‌كند، این افراد دچار تشنگی زیاد، خشكی دهان، خشكی مخاط (گیر كردن لقمه در دهان) و آروغ سوزاننده و داغ می‌شوند.

بهتر است این افراد از غذاهای سنگین‌تر (مانند گوشت، برنج و نان) استفاده كنند، وگرنه بلافاصله گرسنه می‌شوند و انرژی هم ندارند. افراد با معده‌های گرم و قوی اگر از غذاهای لطیف مانند سوپ یا آش با حبوبات كم یا یك لیوان شیر كم‌چرب یا میوه و آبمیوه استفاده كنند، در طولانی مدت به معده‌شان آسیب وارد می‌شود.

این افراد باید از غذاهای غلیظ‌تر و سنگین‌تر مثلاً گوشت گوساله استفاده كنند، مخصوصا وقتی فعالیت بدنی بالایی هم داشته باشند كه معمولا هم این‌طور است، زیرا انرژی زیادی دارند و زیاد كار، فعالیت و ورزش می‌كنند. اگر معده آنها به سمت خشكی برود، باید مقداری از مواد رطوبتی مانند جو پخته یا لعاب جو پخته (در طب سنتی به آن ماءالشعیر طبی گفته می‌شود)، مقداری روغن بادام شیرین خوراكی، مالیدن ضماد روغن بنفشه بر روی شكم یا خوردن نوع خوراكی آن، شیر خنك یا دوغ استفاده كنند.

از جمله علائم معده‌های سرد و رطوبتی، این است كه ساعت‌ها غذا در آن به طور نیمه هضم شده باقی می‌ماند و سنگینی غذا بر سر دل احساس می‌شود. ترش كردن، آروغ ترش زدن، آبكی شدن دهان، غلیظ بودن بزاق، ریزش آب دهان و ریختن آن بر روی متكا به هنگام خواب و دفع غذای هضم نشده به هنگام دفع مدفوع نیز از نشانه‌های دیگر این نوع معده‌ها است. این افراد معمولاً تشنه نمی‌شوند، اما گاهی اوقات تشنگی كاذب پیدا می‌كنند.

حالت تهوع در این افراد به دلیل دفع رطوبت معده بیشتر دیده می‌شود. این افراد نباید از غذاهای سرد، ماست، دوغ، لبنیات، كاهو، آب‌میوه‌های ترش و آبكی استفاده كنند، چون این مواد، سردی و تری معده‌شان را بدتر می‌‌كنند. این افراد در صورت تشنگی زیاد باید كمی آب جوش بنوشند و نباید آب سرد یا یخ مصرف كنند. همچنین باید از مقداری گرمی‌جات استفاده كنند، مثلاً كمی چای دارچین، چای هل یا چای زعفران استفاده كنند. آنها می‌توانند از كمی نان به عنوان غذا استفاده كنند تا این حالت برطرف شود.

این افراد در صورت خوردن گوشت باید از گوشت‌های سبك مانند گوشت بره استفاده كنند كه هضم آن راحت باشد. هضم تخم‌مرغ آبپز (به‌ویژه زرده) برای آنها راحت است. مصرف بادام، حریره بادام، قوتو یا قاووت (پودر چند مغز با مقداری شكر یا پودر نبات) در بین وعده‌ها می‌تواند مفید باشد تا سردی و رطوبت معده كاهش یابد. پس افراد باید وضعیت معده خود را بدانند و رعایت حال آن را بكنند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- باید ها و نبایدهای تنوع غذایی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- باید ها و نبایدهای تنوع غذایی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- باید ها و نبایدهای تنوع غذایی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: معده، رعایت حال معده، تدابیر غذا خوردن، حجم معده، اندازه معده ها، سایز معده، قدرت هضم معده، مزاج معده تعداد بازديد: 780 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز