Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:04

9
آذر
خواص تغذیه ای اسفناج

خواص تغذیه ای اسفناج

اسفناج از سبزی‌هایی است كه دارای رنگ سبز تیره هست، در صدر لیست خوراكی‌‌های ضد سرطان جای دارد.

موژان زرگرزاده؛ كارشناس تغذيه

 

اسفناج، گیاهی است یک ساله، دارای ساقه، به ارتفاعی تقریبا نیم متر که برگ‌‌های آن پهن، نرم و مثلثی شکل است. 

هنگامی‌‌که حرف از کم‌خونی و مصرف سبزیجات آهن دار به میان می‌‌آید یکی از اولین خوراکی‌هایی که به ذهن اکثر ما می‌رسد «اسفناج» است.

هرچند در غنی بودن این سبزی از لحاظ آهن هیچ شکی نیست اما این گیاه علاوه بر داشتن آهن و کمک به بهبود کم‌خونی فقر آهن خواص دیگری نیز دارد که به برخی از آنها اشاره می‌‌کنیم.

همچنین برای اینکه آهن اسفناج به خوبی جذب شود باید همراه با آن ماده غذایی مصرف شود که دارای ویتامینC می‌باشد مانند لیموترش و یا آب پرتقال.

در ضمن هنگامی‌‌که آن را همراه با ماست مصرف می‌کنید آهن آن به خوبی جذب نمی‌شود زیرا ماست دارای کلسیم بوده و اسفناج دارای آهن و این دو مواد معدنی کنار هم بهتر است که مصرف نشوند زیرا جذب آهن کاهش می‌یابد. 

اسفناج؛ ضد سرطان

اسفناج از سبزی‌هایی است كه دارای رنگ سبز تیره هست، در صدر لیست خوراكی‌‌های ضد سرطان جای دارد و طبق تحقیقات در كاهش ابتلا به انواع سرطان‌‌ها موثر است، به‌خصوص در پیش‌گیری از سرطان كولون، سرطان ركتوم، سرطان معده، سرطان پروستات، و سرطان حنجره و حلق و سرطان مخاط رحم، سرطان گردن و مری و سرطان ریه نقش والایی دارد.

اسفناج را نباید برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگ‌‌های صفراوی تجویز كرد، زیرا اكسالات آن كسالت بیماران را افزایش می‌‌دهد.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی هم دارد. این ماده باعث تحریک معده و ازدیاد ترشحات آن می‌شود. خوردن اسفناج در رفع تشنگی موثر است. 

برای از بین بردن ورم و درد گلو مفید است.  آش اسفناج با گشنیز برای سردردهایی که ناشی از سوء‌‌هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است مفید می‌باشد.

خوردن اسفناج از سرطان جلوگیری می‌کند مخصوصا در افرادی که سیگار می‌كشند. 

اسفناج کلسترول خون را کاهش می‌‌دهد.  بهترین دارو برای کسانی است که مبتلا به کم‌خونی هستند. ترشحات لوزوالمعده را افزایش میدهد. 

اسفناح سبزی مفید برای تقویت اعصاب نیز است.  اسفناج پخته برای رفع بیماری آسم و گرفتگی صدا بسیار مفید است. 

بدن را قلیایی می‌كند و اسیدیته خون را كاهش می‌دهد.  خنك كننده است و برای پایین آوردن تب مفید است.  ورم روده كوچك را رفع می‌كند.  برای ورم ریه مفید است. 

مواد مغذی موجود در اسفناج

1)  برگ اسفناج منبع غنی ویتامین A ،B3 ،C، آهن و پتاسیم می‌‌باشد.

2) همچنین اسفناج دارای فیبر فراوان نیز می‌‌باشد و برای افرادی که یبوست دارند مصرف آن مفید است.

3) اسفناج به دلیل داشتن ماده‌ای به نام اسپیناسین هضم غذا را تسریع می‌کند.

چون این گیاه در زمستان موجود می‌‌باشد پس می‌توان آن را در کنار غذا و یا در انواع سوپ و یا سالادهای مختلف همراه با لیموترش و یا در انواع آش‌ استفاده کرد.

همچنین آن را می‌توان بصورت کوکو نیز استفاده کرد. بهتر است هنگام پخت اسفناج آب اضافه نشود و با مقدار بسیار کمی روغن تفت دهیم.

 

برچسب ها: اسفناج، فواید اسفناج، ارزش غذایی اسفناج، اسفناج و بیماری ها، اسفناج و سلامتی تعداد بازديد: 1905 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این خواص اسفناج چیست؟

فیلم روز
تصویر روز