Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 19:06

15
اردیبهشت
دنیای پرخاصیت چای‌ها ( قسمت سوم )

دنیای پرخاصیت چای‌ها ( قسمت سوم )

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است. این گیاه از برگ‌های گیاه Camellia sinensis، همان گیاهی که برای تهیه چای سبز و چای سیاه استفاده می‌شود، تهیه می‌شود. تنها، تفاوت در نحوه فرآوری چای است.

الهام عطار : دکتری تخصصی بیوتکنولوژی مواد غذایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : چای اولانگ

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است. این گیاه از برگ‌های گیاه Camellia sinensis، همان گیاهی که برای تهیه چای سبز و چای سیاه استفاده می‌شود، تهیه می‌شود. تنها، تفاوت در نحوه فرآوری چای است. چای سبز از برگ‌های تازه چای تولید می‌شود که تحت اکسیداسیون قرار نگرفته‌اند. «اکسیداسیون» یک واکنش شیمیایی است و زمانی رخ می‌دهد که برگ‌ها در معرض هوا قرار می‌گیرند و این واکنش مسئول ایجاد رنگ و طعم انواع مختلف چای است. چای سیاه زمانی ایجاد می‌شود که برگ‌ها به طور کامل خرد می‌شوند تا اکسیداسیون افزایش یابد و اولانگ زمانی ایجاد می‌شود که برگ‌ها در آفتاب پژمرده می‌شوند و کمی کبود می‌شوند تا اکسیداسیون جزئی ایجاد کنند.

 بیشتربخوانید:

چای سفید و فواید آن برای سلامتی

 

 

 

مواد مغذی موجود در چای اولانگ

مانند چای سیاه و سبز، چای اولانگ حاوی چندین ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مفید است. یک فنجان چای اولانگ دم کرده حاوی مقادیر کمی کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. همچنین حاوی حدود 38 میلی‌گرم کافئین بوده و در مقایسه با آن، یک فنجان چای سبز حاوی حدود 29 گرم کافئین است.

برخی از آنتی‌اکسیدان‌های اصلی چای اولانگ که به پلی‌فنول‌های چای معروف هستند، عبارتند از theaflavins, thearubigins و EGCG. این‌ها مسئول بسیاری از مزایای سلامتی چای هستند. در یک مطالعه تحقیقاتی، مشخص شد افرادی که از چای اولانگ استفاده نمودند، آنتی‌اکسیدان دریافت کرده‌اند در نتیجه سطح کلسترول بد (LDL)کمتری دارند.

 چای اولانگ همچنین حاوی L-theanine است، اسید آمینه‌ای که نشان داده شده است اثرات مثبتی بر آرامش و عملکرد شناختی دارد.

چای اولانگ ممکن است به محافظت در برابر دیابت کمک کند. به طور کلی تحقیقات نشان داده‌اند که چای به محافظت در برابر دیابت و عوارض ناشی از دیابت، از طریق کاهش مقاومت به انسولین و کاهش التهاب و ... کمک می‌کند. بر این اساس مطالعات انجام شده در سال‌های 2021 و 2019، ارتباط بین مصرف منظم چای و بهبود مدیریت قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را گزارش کردند. با این حال، اثرات خاص چای اولانگ معمولاً به اندازه چای سبز یا سیاه مورد بررسی قرار نگرفته است.

 بیشتربخوانید:

چای سیاه ، سبز و این بار سفید

 

 

 

چای پوئر

tea Pu-erh یا pu'er tea نوع منحصر به فردی از چای تخمیر شده است که به طور سنتی در Yunnan چین تهیه می‌شود. این چای از برگ‌های درختی به نام "wild old tree" به دست می‌آید. چای پوئر از برگ‌های تخمیر شده و کهنه شده تهیه می‌شود و به عنوان یک چای سیاه در نظر گرفته می‌شود، برگ‌های آن به شکل کیک، فشرده می‌شود. چای پوئر تخمیر می‌شود، بنابراین می‌تواند پروبیوتیک‌های سالم یا باکتری‌های مفید روده را به بدن شما وارد کند. این پروبیوتیک‌ها ممکن است به بهبود کنترل قند خون شما کمک کنند که نقش کلیدی در مدیریت وزن و گرسنگی ایفا می‌کنند.

 

چای کامبوچا

کامبوچا یک چای تخمیر شده است که هزاران سال است مصرف می‌شود. گمان می‌رود که کامبوچا از کشور چین یا ژاپن سرچشمه می‌گیرد. با افزودن سویه‌های خاصی از باکتری‌ یا مخمر به همراه شکر به چای سیاه یا چای سبز و سپس اجازه دادن به آن برای انجام فرآیند تخمیر به مدت یک هفته یا بیشتر، چای کامبوچا ایجاد می‌شود. در طی این فرآیند، باکتری‌ها و مخمرها یک لایه قارچ مانند روی سطح مایع تشکیل می‌دهند. به همین دلیل است که کامبوچا به عنوان «چای قارچ» نیز شناخته می‌شود.

 بیشتربخوانید:

خواص چای سفید

 

 

 

فواید مصرف چای کامبوچا

  کامبوچا نه تنها فواید سلامتی چای را دارد، بلکه سرشار از پروبیوتیک‌های مفید می‌باشد. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های سالم روده شما را تأمین می‌کنند. این باکتری‌ها می‌توانند بسیاری از جنبه‌های سلامتی از جمله گوارش، التهاب و حتی کاهش وزن را بهبود بخشند. کامبوچا همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند باکتری‌های مضر را از بین ببرد. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها نسبت به مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی برای سلامتی شما بهتر هستند. به نظر می‌رسد کامبوچا، به خصوص زمانی که با چای سبز تهیه می‌شود، دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی در کبد شما باشد.

 بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در جهان است. مطالعات نشان می‌دهند که کامبوچا می‌تواند دو نشانه بیماری قلبی که عبارتند از:  بالا بودن کلسترول LDL «بد» و پایین بودن کلسترول HDL «خوب» را در کمتر از 30 روز بهبود بخشد. مصرف‌کنندگان چای سبز تا 31 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند، مزیتی که ممکن است در مورد کامبوجا نیز صدق کند.

 دیابت نوع 2 بیش از 300 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد و با سطح قند خون بالا و مقاومت به انسولین مشخص می‌شود. مطالعه‌ روی موش‌های دیابتی نشان داد که کامبوچا هضم کربوهیدرات‌ها را کند می‌کند. در نتیجه باعث کاهش سطح قند خون می‌شود. همچنین عملکرد کبد و کلیه را بهبود می‌بخشد. کامبوچای تهیه شده از چای سبز احتمالاً مفیدتر است، زیرا ثابت شده است که چای سبز خود سطح قند خون را کاهش می‌دهد. در واقع، یک مطالعه مروری بر روی تقریباً 300000 نفر نشان داد که مصرف‌کنندگان چای سبز 18 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

 به همین دلیل، افزودن نوشیدنی‌هایی مانند کامبوچا به رژیم غذایی شما ممکن است از بسیاری جهات سلامت شما را بهبود بخشد.

 

چای ماچا

محبوبیت ماچا اخیراً افزایش یافته است. همانند چای سبز، ماچا نیز از گیاه Camellia sinensis به دست می‌آید. با این حال، رشد متفاوتی دارد و دارای مشخصات غذایی منحصر به فردی است. کشاورزان، ماچا را با پوشاندن بوته‌های چای خود، 20 تا 30 روز قبل از برداشت، برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید پرورش می‌دهند. این امر تولید کلروفیل را افزایش می‌دهد، محتوای اسید آمینه را افزایش می‌دهد و رنگ سبز تیره‌تری به گیاه می‌دهد. پس از برداشت برگ‌های چای، ساقه‌ها و رگبرگ‌ها برداشته می‌شوند و برگ‌ها به پودر ریز موسوم به ماچا تبدیل می‌شوند. ماچا حاوی مواد مغذی از کل برگ چای است که منجر به دریافت مقدار بیشتری کافئین و آنتی‌اکسیدان نسبت به چای سبز می‌شود. مطالعات ماچا و اجزای آن، فواید مختلفی را نشان می‌دهد که می‌تواند به محافظت از کبد، ارتقای سلامت قلب و حتی به کاهش وزن کمک کند.

 بیشتربخوانید:

عمرتان را با مصرف قهوه و چای سبز طولانی تر کنید

 

 

 

آنتی‌اکسیدان بالایی دارد

ماچا سرشار از کاتچین است. وقتی پودر ماچا را برای تهیه چای، به آب داغ اضافه می‌کنید، چای حاوی تمام مواد مغذی کل برگ است. ماچا تمایل به داشتن کاتچین و آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به خیساندن برگ‌های چای سبز در آب دارد. در واقع، بر اساس یک تخمین، تعداد کاتچین‌های خاص در ماچا تا 137 برابر بیشتر از سایر انواع چای سبز است. یک مطالعه نشان داد که دادن مکمل‌های ماچا به موش‌ها، آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد و فعالیت آنتی‌اکسیدانی را نیز افزایش می‌دهد. گنجاندن ماچا در رژیم غذایی می‌تواند مصرف آنتی‌اکسیدان شما را افزایش دهد که این امر ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی و حتی کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن کمک کند.

 

عملکرد مغز را تقویت می‌کند

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که چندین جزء موجود در ماچا می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. ماچا حاوی مقدار غلیظ‌تری کافئین نسبت به چای سبز است. در هر نصف قاشق چای‌خوری (حدود 1 گرم) پودر ماچا، 35 میلی‌گرم کافئین وجود دارد. مطالعات متعدد، مصرف کافئین را با بهبود عملکرد مغز مرتبط دانسته‌اند و زمان واکنش سریع‌تر، افزایش توجه و تقویت حافظه را ذکر کرده‌اند.

ماچا همچنین حاوی ترکیبی به نام L-theanine است که اثرات کافئین را تغییر می‌دهد، هوشیاری را افزایش می‌دهد و به جلوگیری از افت سطوح انرژی (که می‌تواند به دلیل مصرف کافئین باشد) کمک می‌کند.  L-theanine همچنین نشان داده است که فعالیت موج آلفا را در مغز افزایش می‌دهد. این امر به ایجاد آرامش و کاهش سطح استرس کمک می‌کند.

برچسب ها: چای سبز، چای، کلسیم، کافئین، قند خون، چای سیاه، خواص چای، دیابت نوع 2، تقویت مغز، منیزیم، چای اولانگ، الهام عطار تعداد بازديد: 244 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز