Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 20:04

15
شهریور
زنجبیل چه تاثیری بر فعالیت‌های ورزشی دارد؟

زنجبیل چه تاثیری بر فعالیت‌های ورزشی دارد؟

مصرف زنجبیل می‌تواند از آسیب‌های فعالیت‌های ورزشی شدید پیشگیری کند.

به گزارش ایسنا، اغلب در نتایج مطالعات مختلف حیطه فعالیت ورزشی و مصرف مکمل‌های گیاهی تناقض‌هایی وجود دارد، اما هدف از مطالعه حاضر تحت عنوان اثر گیاه دارویی زنجبیل بر پراکسیداسیون لیپیدی ناشی از فعالیت‌های ورزشی که طی یک مطالعه فراتحلیلی انجام شده است، تجمیع نتایج متناقض چندین تحقیق انجام شده درباره اثربخشی این گیاه بر پراکسیداسیون لیپیدی در فعالیت ورزشی است.

نتیجه‌گیری انجام شده نشان می‌دهد، در بررسی پاسخ‌ها به انجام فعالیت ورزشی همراه مکمل یاری با زنجبیل، احتمالا بین سازوکار دفاع ضداکسایشی در مقابل فشار اکسایشی ناشی از تمرین پاسخ متناسبی به دست می‌آید و مصرف این مکمل موجب کارآیی مطلوب‌تر دستگاه ضداکسایشی می‌شود.

 

بیشتربخوانید:

 

بنابراین، مصرف مکمل گیاهی زنجبیل با هدف افزایش ظرفیت تام ضداکسایشی و کاهش فرایند مضر پراکسیداسیون لیپیدی متعاقب فعالیت‌های ورزشی به ورزشکاران توصیه می‌شود، به ویژه پس از فعالیت‌های ورزشی پر شدت یا طولانی‌مدت که میزان تجمع رادیکال‌های آزاد به شکل تصاعدی در سطح غشاء و سایر دستگاه‌های بدن افزایش می‌یابد، مکمل یاری با زنجبیل یا سایر منابع گیاهی حاوی آنتی‌اکسیدان بالا می‌تواند با هدف پیشگیری از تخریب دستگاه‌های مختلف بدن، آثار سودمند زیادی را در پی داشته باشد.

بر اساس مستندات ارائه شده و با در نظر گرفتن جوانب احتیاط می‌توان به ورزشکاران پیشنهاد کرد به منظور جلوگیری از افت ظرفیت ضداکسایشی و بروز استرس اکسیداتیو ناشی از انجام فعالیت‌های ورزشی شدید با هدف پیشگیری از آسیب‌های جسمانی و بهبود سطح اجرای ورزشی از مکمل یاری با زنجبیل، قبل و بعد از فعالیت ورزشی بهره ببرند.

یافته‌های پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد مصرف توأم چندین مکمل آنتی‌اکسیدان تأثیر مطلوب‌تری دارد، البته نیم رخ ورزشکار (سن، تغذیه، سطح تمرین و آمادگی جسمانی) می‌تواند در تجویز نوع و میزان مصرف مکمل‌های گیاهی تأثیرگذار باشد.

 

بیشتربخوانید:

10خاصیت دارویی روغن ریشه زنجبیل

برچسب ها: طب سنتی، زنجبیل، خواص زنجبیل، داروهای گیاهی، دمنوش زنجبیل، طبع زنجبیل تعداد بازديد: 289 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز