Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 15:14

4
فروردین
چه طلایی برای سرمایه گذاری بخریم؟

چه طلایی برای سرمایه گذاری بخریم؟

طلا دارای نرخ جهانی است و برای انجام معاملات در این بازار، نیاز به داشتن دانش تخصصی نبوده و می توانید به راحتی خرید خود را از مراکز معتبر انجام دهید.


 یکی از روش های مطمئن و امن برای حفظ سرمایه و ارزش پول، سرمایه گذاری در بازار طلا است که همیشه طرفداران خود را دارد.

طلا دارای نرخ جهانی است و برای انجام معاملات در این بازار، نیاز به داشتن دانش تخصصی نبوده و می توانید به راحتی خرید خود را از مراکز معتبر انجام دهید.

یکی از سوالاتی که خریداران طلا به دنبال پاسخ آن هستند، این است که برای سرمایه گذاری چه نوع طلایی بخرند تا سود بیشتری نصیب آن ها شود و ارزش پولشان پس از گذشت مدتی حفظ گردد؟ به طور کلی برای سرمایه گذاری در بخش طلا، دو روش فیزیکی و غیرفیزیکی وجود دارد که هرکدام طرفداران خاص خود را داشته و مزایا و معایبی دارند.

به گزارش مدیر منتور، در این مقاله انواع سرمایه گذاری در بازار طلا را بررسی کرده و در نهایت بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری را معرفی می کنیم.

چرا برای سرمایه گذاری، طلا را انتخاب کنیم؟

حفظ ارزش پول در طول زمان

حتی اگر جزو آن دسته از افراد هستید که برای سرمایه گذاری، روش هایی غیر از خرید طلا را انتخاب کرده اید، بهتر است بخشی از سرمایه خود را در طلا بیاورید؛ زیرا در طولانی مدت سود خوبی نصیب شما خواهد شد.

 
 
 

کم ریسک بودن خرید طلا نسبت به انواع ارز

خرید و فروش دلار همیشه با استرس و چالش هایی مواجه است که بسیاری از افراد با دانش کم برای سرمایه گذاری به سراغ آن نمی روند.
طلا همیشه کالایی گران بها در سراسر جهان بوده و مشکلات اقتصادی و سیاسی بر افت قیمت آن تاثیر خاصی نداشته و همیشه رو به رشد است.

ثبات قیمت طلا نسبت به دلار و سایر ارزها بیشتر بوده و راهی امن و بی دردسر برای سرمایه گذاری است که به دنبال ریسک کردن و سود بیشتر نیستند.

نقد شدن سریع طلا

یکی از آسان ترین راه ها برای رسیدن به پول نقد در صورت احتیاج مالی، فروختن طلا است. فروش طلا محدودیت خاصی نداشته و در تمامی طلا فروشی ها می توانید در سریع ترین مدت به پول خود برسید.

طلا کالایی جهانی بوده که امکان نقد شدن بالایی را دارد و اگر هم طلا را به صورت اوراق سکه و یا به صورت صندوق سرمایه گذاری طلا داشته باشیم، می توانیم به سرعت آن را به نقدینگی تبدیل کنیم؛ ولی به طور مثال بازارهای مسکن، خودرو، سهام و… زمان زیادی را برای نقد شدن نیاز دارند.

به سود رسیدن حتمی با خرید طلا

قیمت طلا در بازارهای جهانی روند رو به بالایی داشته و در هر سال رشد دارد. برای افرادی که در بلندمدت طلا را می خرند سود زیادی به همراه خواهد داشت و سرمایه گذاران می توانند بعد از مدتی این بازدهی را در سرمایه خود ببینند.

کارمزد پایین در سرمایه گذاری در صندوق طلا

از روش های دیگر خریدن طلا برای سرمایه گذاری، مشارکت در صندوق سرمایه‌ گذاری با پشتوانه طلا بوده و مزیتی که این روش خرید دارد، کارمزد کم صندوق طلا به نسبت هزینه اجرت ساخت طلای فیزیکی است.

تضمین صندوق طلا توسط بانک مرکزی

در ایران تمام صندوق های سرمایه گذاری باید مجوز ضمانت بانک مرکزی را داشته باشند و شما با خرید واحد های سرمایه گذاری طلا، نگران کلاهبرداری نخواهید بود و این روش، روشی امن حساب می شود.

تورم و نبود ثبات اقتصادی

هرگاه ثبات اقتصادی در کشور وجود نداشته باشد، مردم برای حفظ سرمایه به سراغ راه هایی غیر از سرمایه گذاری در بانک ها می روند که یکی از بهترین و راحت ترین گزینه ها که نیاز به داشتن تخصص خاصی ندارد، خرید طلا است.

امکان سرمایه ‌گذاری کردن با میزان دارایی کم

وقتی شما بتوانید با پول کم طلا بخرید، این یعنی خرید طلا مزیت بالایی به نسبت سایر سرمایه گذاری ها دارد. شما با صندوق سرمایه گذاری طلا، نیازی نیست زمانی که پول کافی جهت خرید سکه کامل را ندارید، آن را کنار بگذارید؛ بلکه می توانید با پول کمی واحد صندوق را بخرید و سود کنید.

خرید آسان طلا

جهت خرید طلا یا سکه به صورت فیزیکی به راحتی می توانید به طلافروشی ها مراجعه کرده و طلا را بخرید و نیاز به مراحل پیچیده یا سختی نخواهد بود.

روش های فیزیکی سرمایه گذاری طلا

همانطور که گفته شد برای خرید طلا دو روش فیزیکی و غیرفیزیکی وجود دارد که در این بخش روش های فیزیکی خرید طلا برای سرمایه گذاری را معرفی کرده و با عنوان کردن مزایا و معایب هر کدام، بهترین نوع آن را معرفی می کنیم.

۱) خرید طلای دست دوم برای سرمایه گذاری

در سال های اخیر خرید طلای دست دوم در میان سرمایه گذاران و به خصوص خانم ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. برخی افراد این طلا را با نام طلای بدون اجرت یا با اجرت کم می شناسند. دلیل پرطرفدار بودن این نوع طلا در میان خانم ها این است که علاوه بر سرمایه گذاری در بخش طلا، می توانند از طلای خریداری شده استفاده نیز کنند.

سرمایه گذاری در طلای دست دوم چگونه است؟

یکی از مزایای خرید طلای دست دوم بدون اجرت بودن آن است که برخی فروشندگان اجرت پایینی برای آن در نظر می گیرند. طلای دست دوم را می توانید علاوه بر سرمایه گذاری برای مهمانی یا روزمره نیز استفاده کنید و همچنین برای خرید مقدار زیادی از آن محدودیت وجود ندارد.

از طرفی باید در نظر داشته باشید که اگر از مراکز معتبر این نوع طلاها را تهیه نکنید، احتمال تقلبی بودن آن بالا بوده و برخی از آن ها عیار کمتری نسبت به طلاهای موجود در بازار دارند.

۲) خرید شمش طلا برای سرمایه گذاری

شمش طلا به صورت قالبی و از طلای خام تولید شده که به صورت وکیوم شده فروخته می شوند. این نوع طلا در صورتی معتبر است که نام و لوگوی شرکت، وزن، عیار و کد شناسه بر روی آن حک شده باشد. این کار برای جلوگیری از تقلب صورت گرفته و برای فروش آن نیز این اطلاعات مورد نیاز است.

برای سرمایه گذاری، شمش طلا بخریم؟

شمش های طلا میزان خلوص یا عیار بالایی دارند و ۲۴ عیار هستند. این نوع طلا در سراسر جهان مشتری داشته و با اطلاعاتی که در آن درج می شود، امکان تقلبی بودن آن به صفر می رسد؛ اما بسیاری از افراد به دلیل اجرت ساخت و کارمزد بالای این شمش ها به سراغ آن نرفته و همچنین با سرمایه کم نمی توان یک شمش طلا خرید. فروش شمش طلا میزان مشخصی داشته و اگر فرد قصد فروش تعداد بالایی از این شمش ها را داشته باشد، این امکان برایش فراهم نیست.

۳) خرید سکه برای سرمایه گذاری

بسیاری از افراد به دلیل راحت بودن و کم ریسک بودن سکه، به سراغ خرید آن برای سرمایه گذاری می روند. سکه ها اجرت ساخت نداشته و برای خرید آن مالیات نمی پردازید. کارمزدهایی که برای هر سکه از فروشنده و خریدار گرفته می شود، مقداری مشخص داشته و معمولاً بسیار کم هستند.
از مزیت های سکه این است که به راحتی در تمامی طلا فروشی ها به سرعت نقد شده و می توانید به پول خود برسید. این نکته را باید در نظر داشته باشید که به تعداد مشخصی قادر به خرید سکه هستید و همچنین به دلیل وجود حباب بالا در این نوع طلا، ممکن است با کاهش این حباب ضرر زیادی را به خصوص در تعداد بالای سکه متحمل شوید.
اگر برای مدت طولانی نیاز به نقد کردن سکه خریداری شده ندارید و سرمایه گذاری شما کوتاه مدت نیست، می توانید از سکه استفاده کنید؛ ولی این نوع طلا به دلیل اینکه قابل استفاده نبوده، از محبوبیت کمتری نسبت به طلای دست دوم برخوردار است.

۴) خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری

یکی از طلاهایی که بدون اجرت ساخت و مالیات است، طلای آب شده بوده که از آب شدن طلاهای آسیب دیده به دست می آید. این نوع طلا را می توان به عنوان بهترین نوع سرمایه گذاری در بخش طلا عنوان کرد که در حاضر محبوبیت زیادی در میان سرمایه گذاران دارد.

آیا طلای آب شده بهترین راه سرمایه گذاری است؟

مزایای زیادی که طلای آب شده دارد، آن را به بهترین راه سرمایه گذاری در بخش طلا تبدیل کرده است. امکان خرید طلای آب شده در مقدار زیاد وجود داشته و برای آن محدودیتی قائل نشده اند.

این نوع طلا به راحتی در تمامی طلافروشی ها قابل نقد شدن است که سود و اجرت به طلافروشی ها پرداخت نمی کنید. این نوع طلا هزینه ضرب و بسته بندی نداشته و شما پول اضافه ای برای این هزینه ها پرداخت نخواهید کرد.

کی از دلایلی که برخی خریداران به سراغ طلای آب شده نمی روند، این است که این نوع طلا برای سرمایه های بسیار پایین قابل خرید نبوده و برای خرید کمترین میزان طلای آب شده، باید مقداری از سرمایه را داشته باشید.

یکی دیگر از مشکلاتی که سبب شده برخی افراد به سراغ طلای آب شده نروند، این است که امکان استفاده از طلاهای تقلبی در هنگام ذوب طلاها و کم شدن عیار طلای به دست آمده وجود دارد. این مشکل با حک شدن یک کد شناسه بر روی طلا و برگه ای به عنوان شناسنامه طلای آب شده که اطلاعاتی مانند نام شرکت، عیار، وزن و… در آن حک شده، برطرف شده است.

نکته مهم این است که باید حتماً طلای آب شده را از فروشگاهی معتبر تهیه کنید و از حک شدن کد بر روی آن اطمینان حاصل کرده و شناسنامه طلا را نیز از فروشنده طلب کنید. در این صورت می توانید در هنگام خرید و فروش، کمترین سود را به طلافروش داده و در سرمایه گذاری خود سود بیشتری نصیبتان شود.

روش های غیر فیزیکی سرمایه گذاری طلا

بر خلاف روش های فیزیکی، در این روش خرید و فروش طلا به صورت مجازی انجام شده و طلایی در دست مشتری وجود ندارد.

  • خرید ارز دیجیتال با پشتوانه طلا
  • فارکس و سرمایه گذاری طلا
  • گواهی سپرده طلا در بورس

معایب خریدن طلا جهت سرمایه گذاری

بسیاری از افراد در ایران هستند که با سرمایه گذاری در زمینه سکه یا طلا توانسته اند به سودهای بسیار بالایی برسند و حتی برخی از آن ها از این راه کسب درآمد دارند؛ ولی خرید طلا جهت سرمایه گذاری ممکن است معایبی هم داشته باشد که در ادامه شرح آن ها را خواهیم داد:

  • متاسفانه نوسانات بازار طلا جهانی بوده و اخبار و تغییرات سیاسی می تواند آن را دچار نوسان کند. همانطور که طی سال ها دیده ایم، اخباری مانند جنگ قیمت طلا را افزایش می دهد و اخبار مرتبط با صلح، قیمت طلا را پایین خواهد برد.
  • طلا و سرمایه گذاری آن در زمان کوتاه، ریسک بالایی دارد و در واقع فرد زمانی می تواند سرمایه گذاری موفقی داشته باشد که یک زمان بندی بلند مدت برای خود در نظر بگیرد. در صورتی که قصد سرمایه گذاری کوتاه مدت را دارید، طلا پیشنهاد خوبی نیست؛ زیرا ممکن است سرمایه شما کمتر از قبل گردد.
  • از معایب دیگر برای سرمایه گذاری طلا و سکه این است که وقتی افراد مقدار زیادی از آن را به عنوان سرمایه در منزل یا هر مکانی نگه داری می کنند، ریسک گم شدن یا به سرقت رفتن آن را هم باید احتمال بدهند و حتماً قبل از خرید باید به جای نگهداری آن دقت کنند.
نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم که در مورد سرمایه گذاری طلا و نوع آن صحبت کنیم و بهترین نوع سرمایه گذاری طلا را به همراه مزایا و معایب آن شرح دادیم؛ ولی در نهایت انتخاب بین روش های سرمایه گذاری طلا به میزان سرمایه فرد و هدف او بستگی خواهد داشت.

بعضی از افراد ترجیح می دهند که فقط طلای نو را بخرند و برخی دیگر برای حفظ ارزش پول خود طلای دست دوم را خریداری می کنند. برخی از افراد هم به حفظ ارزش پول و سرمایه خود در دراز مدت فکر می کنند و شمش، سکه و یا طلای آب شده را می خرند.

اگر جزو افرادی هستید که با بازار مالی و تحلیل آن آشنایی دارید، می توانید در بازارهای سرمایه گذاری غیر مستقیم در طلا مانند صندوق های سرمایه گذاری طلا، سپرده سکه و یا معاملات فارکس سود زیادی کنید.

در مجموع می توانیم بگوییم که بهترین نوع سرمایه گذاری به مقدار سرمایه فرد، نوع تخصص و دانش مالی او و نوع سرمایه گذاری و هدفش در مدت زمان زیاد یا مدت زمان کوتاه بستگی دارد.

 

 
 
تعداد بازديد: 38 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز