Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 06:33

8
اردیبهشت
اگر حواس پرت هستید بخوانید! (1)

اگر حواس پرت هستید بخوانید! (1)

ذهن و مغز شما وقتی كه در فشار بیشتری هستید، عملكرد كمتری دارد.

اگر خیلی گیج و حواس‌پرت می‌شوید، احتمالاً علت یكی از این موارد است

به طور معمول، این وضعیت در روزهای پایانی سال یا نزدیك شدن به تعطیلات سال نو بیشتر می‌شود. وقتی‌كه می‌خواهید برای نزدیكان هدیه بخرید، به امور خانه رسیدگی كنید، برخی از وسایل خانه را جدید كنید و. . . گاه آنقدر حواس‌پرت می‌شوید كه ظرف  خالی غذا را از كمد درمی‌آورید و به جای اجاق‌گاز داخل یخچال می‌گذارید. توجه شما مثل توجه یك نوزاد چند ماهه است كه با چشم‌های خیره و گشاد به اشیا براق و فریبنده اطرافش نگاه می‌كند و می‌بیند كه چگونه همه چیز در برابر دیدگانش جابه‌جا می‌شود و با چشمانی پر از پرسش، تعجب و كنجكاوی نگاه می‌كند.

این حواس‌پرتی‌ها در مكالمات و ارتباطات كلامی با دیگران بیشتر به چشم می‌خورد. وقتی‌كه دوست‌تان در حال تعریف كردن ماجرایی برای شما است، شما كاملا در دنیای خودتان سیر می‌كنید، برای مثال، به این موضوع فكر می‌كنید كه چگونه چند ساعت از رئیس‌تان مرخصی بگیرید. حدود 15 ثانیه طول می‌كشد و شما به ناگاه دوباره به حرف‌های دوست‌تان توجه می‌كنید. با خودتان فكر می‌كنید كه هنوز سنی ندارم؛ ولی علایم و نشان‌هایی كه بروز می‌كنند به كاهش و از دست دادن حافظه مربوط است و شما چقدر زود در این دام افتاده‌اید.

من استرس بسیاری را تحمل می‌كنم

ذهن و مغز شما وقتی كه در فشار بیشتری هستید، عملكرد كمتری دارد. مثل افرادی كه به AHDD دچاراند افرادی كه به ADHD دچاراند، بیشتر متمركز آن چیزهایی می‌شوند كه در لحظه برایشان جالب است و بقیه چیزها را نادیده می‌گیرند.

مغز افرادی كه به ADHD دچاراند، در بخش پوسته جلوی مغز فعالیت كمتری دارد، این بخش مسؤولیت سازمان‌دهی و مدیریت زمان را به عهده دارد. حتی اگر به ‌ADHD نیز دچار نباشید، وقتی‌كه دچار نگرانی، تشویق، دلهره و افسردگی می‌شوید، این ناحیه مغز در خاموشی فرد می‌رود و توجه شما فقط به آن چیزی معطوف می‌شود كه ناراحت‌تان كرده است.

عامل استرس‌زا شما را نمی‌كشد؛ ولی باعث می‌شود كه نتوانید روی بسیاری چیزها متمركز شوید. ورزش كردن و تكنیك‌های تنفس عمیق در این زمینه مؤثر است. اگر برای متمركز شدن به هر دلیلی مشكل دارید، چه عامل اصلی استرس باشد و یا چه اختلال ADHD، باید درباره به كارگیری مداوم استراتژی‌های استاندارد درمانی بسیار محتاط باشید.

باید برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید تا بتوانید همواره خود را پرانگیزه برای استفاده از مغزتان نگه دارید. هر روز صبح وقتی‌كه از خواب بیدار می‌شوید و یك فنجان قهوه می‌نوشید، 10 دقیقه از زمان خود را اختصاص دهید به نوشتن فهرست كارهای روزانه‌تان صادق و روراست باشید. از خودتان بپرسید.

چه كاری باید انجام دهم، آنها را در ذهن مرور كنید، یك تصویر كلی از روزی كه در پیش دارید، تجسم كنید، در مورد هر یك از كارها كمی فكر كنید، اینكه چطور آنها را انجام دهید و یا چقدر زمان برای هر كدام اختصاص دهید. حتی می‌توانید از زنگ هشیاری كامپیوتر، ساعت زنگ‌دار و یا هر چیز دیگری استفاده كنید تا زمان هر قرار ملاقات را به یاد آورید. برای آنكه در طول مكالمه با دیگران حواستان پرت نشود و متمركز بمانید، اگر می‌توانید از حرف‌های طرف مقابل نكته‌پردازی كنید یا این عادت را در خود تقویت كنید كه همواره جمله آخر فرد مقابل‌تان را تكرار كنید تا از موضوع اصلی دور نشوید و حواس‌تان به چیز دیگری پرت نشود.

 

برای خواندن بخش دوم - اگر حواس پرت هستید بخوانید! - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: برنامه ریزی، جلوگیری از حواس پرتی، حواس پرتی و گیجی، گیج، حواس پرت، درمان حواس پرتی، عواقب حواس پرتی تعداد بازديد: 1445 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز