Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 15:08

18
مهر
روش‌های تقويت مغز و ذهن

روش‌های تقويت مغز و ذهن

مطالعات اخیر نشان می دهند که نشانگان آلزایمر در افرادی که دوزبانه هستند تاخیر بارز و مشخصی دارد. هنوز مشخص نشده که چرا و چگونه این اتفاق می افتد.

سمیرا سرایلو

 

درحالیکه دانشمندان هنوز مشغول این مهم هستند که چگونه کاملا از آلزایمر پیشگیری کنند، با این وجود برخی از تحقیقات آنها اثبات کرده فعال نگه داشتن مغزمان در طی زندگی می‌‌تواند نشانه‌های این بیماری را به تعویق بیاندازد. بعضی از مطالعات حاکی از آن است که می‌‌توان بروز نشانگان بیماری را تا بیش از پنج سال به تاخیر انداخت.

اگر بتوانید آلزایمر را به تاخیر بیاندازید و سال‌های بیشتری را از بودن در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید، آیا این توصیه را رد خواهید کرد؟ بنابراین، آماده شوید تا ذهن‌تان را تقویت کنید و موارد زیر را امتحان نمایید: 

زبان دیگری بیاموزید
مطالعات اخیر نشان می‌‌دهند که نشانگان آلزایمر در افرادی که دوزبانه هستند تاخیر بارز و مشخصی دارد. هنوز مشخص نشده که چرا و چگونه این اتفاق می‌‌افتد. یک توضیح احتمالی آن است که مغز دو زبانه ها قادر است، کمبودهایی که آلزایمر ایجاد کرده را ترمیم و تعدیل کند، این افراد به نحوی عمل می‌‌کنند که انگار مغزشان نسبت به آنچه که عملا باید باشد، کمتر آسیب‌دیده است.

گر‌چه این پژوهش افرادی را مورد آزمایش و بررسی قرار داده که همه یا بیشتر زندگی‌شان را به زبان دیگری صحبت کرده‌اند، اما هرگز برای فراگیری یک زبان دیگر دیر نیست. می‌‌توانید به کلاس‌های مکالمه بروید، به کتابخانه محل تان بروید یا منابعی از اینترنت برای فراگیری زبان پیدا کنید. 

بازی‌ها
بازی‌های فکری را امتحان کنید. شما می‌توانید با دیگران خواه حضوری یا خودتان با کامپیوتر یا اینترنت بازی کنید. بازی‌های جالبی همچون بازی شطرنج، بازی بریج و بازی‌هایی که پیچیده‌تر هستند مانند بازی شهرها، شوالیه‌ها و.... همه اینها بازی‌هایی هستند که نیازمند استراتژی بیشتر هستند تا اینکه متکی به شانس باشند، و احتمالا در به چالش کشیدن مغز و ذهن‌تان موثرتر خواهند بود. 

مسائل ریاضی
به جای استفاده مداوم از ماشین حساب یا برنامه‌های اینترنتی و نرم افزاری برای موازنه مالی تان،آن را به سبک و روش قدیم انجام دهید. مرور مهارت‌های ریاضی شما می‌‌تواند بخشی از برنامه مستمر هفتگی شما باشد، و زمان زیادی هم از شما نخواهد گرفت.

آیا نوه دارید؟ یا افرادی که دارند آمار و ارقام یا ریاضی در حد ابتدایی و معمول می‌آموزند؟ زمانی بگذارید تا به آنها کمک کنید تا جدول ضرب بیاموزند و یا مسائل ساده ریاضی را؛ این می‌‌تواند برای هر دو شما فوایدی را به همراه داشته باشد. 

چالش‌های حافظه 
آیا کتاب شعر، ضرب‌المثل یا کتاب مورد علاقه دیگری دارید؟ برنامه‌ای بگذارید تا هر هفته چند بیتی یا چند عبارتی را حفظ کنید. چیزی انتخاب کنید که ارزش حفظ کردن را داشته باشد. برای مثال، فردی را می‌‌شناسم که شعرهای زیبا را برای حفظ کردن انتخاب می‌‌کند. او احساس می‌‌کند که علاوه بر تمرین ذهن، آن کلمات  در طول روز هم او را دلگرم می‌‌کند. 

مطالعه 
کتاب همه جا هست. اکنون از طریق اینترنت هم همه جا در دسترس هست، حتی نیازی نیست که خانه راحت‌تان را ترک کنید. اگر از مطالعه لذت می‌‌برید، چیزی امتحان کنید که تا حدودی از آنچه معمولا می‌‌خوانید متفاوت باشد. برای مثال، اگر از رمان لذت می‌‌برید، سعی کنید کتاب‌های باغبانی یا برنامه‌ریزی مالی را امتحان کنید. در کتاب خواندن‌تان تنوع ایجاد کنید و پیشنهادها و نظرات متفاوت و جدید را امتحان کنید مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد. 

سفر
اگر تصویری ارزش هزار کلمه را دارد، قطعا دیدن چنین جایی آن هم شخصاً و حضوراً بی‌قیمت است. تجارب جدید و موقعیت‌های ناآشنا بی‌شک می‌‌تواند ورزشی برای ذهن‌تان باشد. به هر حال، یک هشدار: قبل از اینکه مبادرت به ماجراجویی کنید از سلامت جسم و ذهن‌تان مطمئن شوید. 

موسیقی
آیا سازی می‌‌نوازید یا می‌‌خواهید سازی بیاموزید؟ سالها تحقیق خاطرنشان کرده است که موسیقی بخش متفاوتی از مغز را به کار می‌‌گیرد که کاملا با صحبت کردن و نوشتن تفاوت دارد. برای مثال، افرادی که ضربه‌ای مغزی را تجربه کرده‌اند و قادر نیستند صحبت کنند مشخص شده که آوازهایی را بطور کامل می‌‌خوانند.

به کارگیری بخشهای متفاوتی از مغز، در حالیکه هیچ ضمانتی در مقابل آلزایمر یا زوال عقل وجود ندارد، قطعا احتمال دارد که نشانه‌های بروز آلزایمر را به تعویق بیاندازد. و دست‌کم راهی جالب برای گذران وقت است. 

ورزش
چندین تحقیق فواید شناختی ورزش را نشان داده است. دانشمندان اغلب عنوان کرده‌اند که ارتباط تنگاتنگی بین ذهن سالم و بدن سالم وجود دارد. همان طور که قدما گفته‌اند: عقل سالم در بدن سالم است. قبل از اینکه برنامه روزانه‌تان را شروع کنید کمی حرکات کششی انجام دهید، و مطمئن شوید که پزشک‌تان نرمش و حرکات ورزشی‌تان را تایید می‌‌کند، خواه شامل سه بار پیاده‌روی در طول هفته باشد، یک کلاس ورزشی در باشگاه، تمرین ورزشی با DVD و یا کوهنوردی و غیره. 

کلاس بروید
آیا هیچ‌وقت علاقه‌ای به نقاشی داشته‌اید؟ به کلاس هنر بروید. آیا استعدادتان در زمینه تعمیرات است؟ مهارت جدیدی را از طریق کلاس بیاموزید. شاید دوست داشته باشید تحصیلات‌تان را ادامه دهید. برای ادامه تحصیل هرگز دیر نیست، بنابراین امتحان کنید. 

اجتماعی شدن
با دیگران وقت بگذرانید، صحبت کنید، در مورد آخرین اخبار سیاسی، ورزشی یا رویدادهای خانوادگی بحث کنید و با هم بخندید. اگر تصور کنید مغز همچون ماهیچه‌ای است، بنابراین این ماهیچه نیاز دارد که مورد استفاده قرار گیرد و به راه‌های مختلف به کار گرفته شود تا ورزیده و قوی شود. خنده برای برای ذهن، بدن و قلب فواید بسیاری دارد. هرگز از خندیدن غفلت نکنید و به دنبال فرصت‌هایی برای خنده و شاد بودن باشید. 

داوطلب شوید
داوطلب شدن می‌‌تواند چند تا از این استراتژی‌ها را با هم تلفیق کند. برای مثال، شما می‌‌توانید در هفته معلم خصوصی کودکی در مدرسه ابتدایی محله‌تان شوید. این کار می‌‌تواند چندین مورد از موارد ذکر شده را با هم در بر بگیرد منجمله اجتماعی شدن، مطالعه کردن یا مهارت‌های ریاضی و شاید حتی بازی‌ها یا زبان جدید. 

پازل
پازل‌های جدول کلمات متقاطع، سودوکو و ...همه راه‌هایی برای این است که ذهن و مغزتان را فعال نگه دارید. به این کار به چشم پیاده‌روی روزانه در اطراف محله‌تان بیاندیشید. از این پازل‌ها برای تمرین و ورزش دادن ذهن‌تان استفاده کنید! همه موارد ذکر شده در فوق می‌‌تواند برایتان چالش برانگیز باشد و ذهن و مغزتان را تقویت کند. این فعالیت‌ها می‌‌تواند به شما کمک کند هم اوقات خوشی داشته باشید، تجارب جدید کسب کنید و هم ذهن‌تان را تقویت کنید.

 

برچسب ها: آلزایمر، جلوگیری از آلزایمر، تقویت هوش و ذهن، تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر، راه های جلوگیری از آلزایمر تعداد بازديد: 784 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز