Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 18:56

23
مرداد
به نگرانی ایست دهید !

به نگرانی ایست دهید !

آيا به واقع كسي پيدا مي‌شود كه در زندگيش نگراني نداشته باشد؟ در اينجا به برخي از راهكارهاي برطرف كردن نگراني‌ها اشاره خواهيم كرد.

بياييد در زماني كه بيدار هستيم زندگي كنيم، زندگي واقعي. بياييد در حال زندگي كنيم و افسوس آنچه را كه از دست داده‌ايم نخوريم و نگران آينده و آنچه كه هيچ كنترلي روي آن نداريم، نباشيم. درهاي آهني گذشته و آينده را ببنديد و اكنون دريابيد و از خودتان سوال كنيد:

1- آيا زندگي در زمان حال را فراموش كرده‌ام و بي‌جهت نگران آينده هستم؟ 

2- آيا حال من به دليل يادآوري و حسرت آنچه كه در گذشته اتفاق افتاده، بد است و نمي‌‌توانم آن را از ذهن خود پاك كنم؟

 

3- آيا مي‌‌توانم وقتي صبح از خواب بيدار شدم، بدون توجه به شرايط‌ حداقل تا 24 ساعت فكر آينده و گذشته را نكنم؟

خودتان بخواهيد كه نگراني را دور و خوشبختي را جست‌وجو كنيد و يا به عبارت ديگر نگراني‌ها را از خو دور و شروع به زندگي كنيد، اين امر موجب مي‌شود كه با واقعيت‌ها كمتر به مجادله بپردازيد. آنچه را كه براي‌تان اتفاق مي‌افتد، بپذيريد، پذيرش اولين گام در غلبه بر پيامدهاي بد است، البته كه هر يك از ما خواهان آينده‌اي بهتر هستيم، اين آينده مي‌تواند ده ثانيه و يا ده سال بعد باشد، ولي در ابتدا بايد واقعيت‌ها را قبول داشته باشيم. هنگامي كه واقعيت‌ها را مي‌پذيريم و در برابر آن مقاومت نمي‌كنيم، تنش‌ها از بين مي‌روند، نگراني‌ها تبخير مي‌شوند و قدرت ما براي گام بعدي و رسيدن به يك زندگي ايده‌آل بيشتر مي‌شود.

تصميم بگيريد

 

تجربه اثبات كرده است كه گذشت زمان ارزش تصميم‌گيري را بيشتر مي‌كند. بيش از 50درصد نگراني‌ها بعد از تصميم‌گيري برطرف مي‌شود و 40درصد ديگر بعد از اقدام به اجرا تصميم‌گيري‌ها از بين مي‌روند و اين بدان معناست كه بيش از 90درصد نگراني‌ها با رعايت نكات و مراحل زير برطرف مي‌شوند:

نوشتن مشكلات و نگراني‌‌هاي خود
يادداشت كردن راه‌حل‌هاي مختلف و آنچه كه مي‌توان براي دفع آن انجام داد.
تصميم‌گيري درباره آنچه بايد انجام داد.
بلافاصله به اجرا در آوردن تصميم خود

مشغول باشيد

كاركردن پادزهر اضطراب است. كاركردن باعث مي‌شود كه خون شما گردش كند و ذهن‌تان ساعاتي مشغول شود و خيلي زود اين تغييرات مثبت باعث مي‌شود كه نگراني از ذهن شما دور شود.
براي داشتن يك زندگي ايده‌ال به زمان نياز داريد، پس مراقب باشيد تا مبادا زمان زيادي از زندگي خود را صرف اضطراب و نگراني آينده كنيد. كار، خود يك تسكين دهنده بزرگ است.
نگراني را متوقف و زندگي جديد را آغاز كنيد.

به پزشك كمك كنيد تا بتواند بيماري شما را به درستي تشخيص دهد.

وقتي احساس بيماري، درد و يا خستگي مي‌كنيد، فوراً مي‌خواهيد دليل آن را پيدا كنيد؛ ولي آسان نيست و پزشك نمي‌تواند به سهولت، بيماري را تشخيص دهد، به ويژه هنگامي كه علائم بيماري مبهم باشند. هيچ‌كس آمار دقيق تشخيص‌هاي اشتباه پزشكي را نمي‌داند، ولي برآورد تقريبي كه از مطالعات كالبد‌شكافي حاصل شده است، ميزان خطا را 10 تا 15 درصد  تخمين زده‌اند و بيشتر اشتباهات پزشكي در تشخيص بيماري‌هايي همچون حمله قلبي، سرطان سينه، آپانديسيت، سرطان ريه و  . . . بوده است.

در زمان كار خود استراحت كنيد

يكي ديگر از ايده‌هايي كه براي رفع نگراني و خستگي توصيه مي‌شود، استراحت در حين كار است. چگونه در طي انجام كار به آرامش برسيد؟ فقط كافي است نكات  زير را رعايت كنيد:

1- در زمان‌هاي كاري بدن خود را درست مثل جوراب‌هاي قديمي شل كنيد.

2- تا آنجا كه امكان دارد، در موقعيتي راحتي كار كنيد.

3- چهار تا پنج بار در روز خودتان را چك كرده و از خود بپرسيد كه آيا من كارم را از آنچه كه هست، سخت‌تر گرفته‌ام و آن را به گونه‌اي سخت انجام مي‌دهم؟ مثلا افرادي كه با كامپيوتر كاري مي‌كنند و بايد در طي روز متن‌هاي زيادي را تايپ كنند، اگر جاي مانيتور آنها در محل مناسبي نباشد، مجبورند از عضلات گردن خود نيز براي انجام كار استفاده كنند؛ در حالي براي تايپ كردن نيازي به استفاده از عضلات گردن ندارند. در حين كار، يك تايمر كنار خود قرار دهيد و آن را كوك كنيد تايمر 30 دقيقه يكبار زنگ بزند و با صداي زنگ آن، كار را متوقف كرده، چشمان خود را ببنديد و نفس عميقي بكشيد و خود را شارژ كنيد.

4- ذهن خود را درگير افكار ديگران نكنيد مردم اصلا در مورد من و شما فكر نمي‌كنند مردم تمام ساعت روز را قبل از خوردن صبحانه و بعد از آن و حتي نيمه شب، فقط به خودشان فكر مي‌كنند. اگر نگران تصور و ايده ديگران نسبت به خودتان هستيد و نگرانيد كه آنها چگونه راجع به شما فكر مي‌كنند؟ واقعاً وقت خود را هدر داده‌ايد. در واقع همان فرد نيز بيشتر وقت خود را تلف كرده و انرژي خود را هدر مي‌دهد و به اين موضوع فكر مي‌كنند كه نظر شما راجع به آنها چيست و اين در واقع هدر دادن وقت و انرژي است. نظر خوب يا بد ديگران را فراموش كنيد؛ ‌چرا كه ممكن است آنها اصلا به شما فكر نكنند و اين موضوع اصلا در روند زندگي شما اهميتي نخواهد داشت.

با رعايت نكات زير، پزشكان را در تشخيص صحيح كمك كنيد:

حتما به يك متخصص مراجعه كنيد و تمامي آزمايش‌هاي قبلي انجام داده از قبيل آزمايش خون، MRI و . . . را با خود به مطب پزشك ببريد و هر نوع علامت و نشاني از بيماري را در خود جست‌وجو كنيد. به گفته محققان كالج امريكايي انجمن پزشكان، بهتر است قبل از اينكه به مطب پزشك برويد، تمامي اين علائم را يادداشت كنيد تا چيزي را فراموش نكنيد. حتما هنگام مراجعه به پزشك قلم و كاغذ همراه داشته باشيد تا بتوانيد توصيه‌هاي پزشك را يادداشت كنيد.

تاريخچه پزشكي خانوادگي خود را بدانيد و همه مشكلات و بيمارهايي را كه آنان، مبتلا بوده‌اند، بدانيد. شرايطي همچون سرطان، بيماري قلبي و حتي افسردگي و اضطراب مي‌توانند جنبه ژنتيكي داشته باشند.
هر نوع دارويي را كه استفاده مي‌كنيد؛ به مطب پزشك ببريد. با اين كار مطمئن مي‌شود كه دارو را درست و با دوز صحيح مصرف مي‌كنيد. در طول طبابت بارها ديده شده كه بيماران قرص‌هاي خود را درون بطري‌هايي غير از بطري اصلي مي‌ريزند و همين امر موجب اشتباهات و مسموميت‌هاي دارويي بي‌شماري مي‌شود.
نشانه‌هاي خود را مطرح كنيد ولي نتيجه‌گيري نكنيد. ارائه اطلاعات دقيق ولي ناقص بهتر از اطلاعات قطعي و اشتباه است. در مورد نشانه‌هاي بيماري خود تخصصي عمل كرده و احساس دقيق خود را مطرح كنيد؛ مثلا درد شما مبهم است، تيز است و . . . بعد از چه مدتي برطرف مي‌شود و چه مدت است به آن مبتلا هستيد، يك هفته؟ يك ماه؟‌ يك‌سال و چه عواملي درد شما را كاهش مي‌دهند. اگر تب كرديد، درجه تب خود را يادداشت كنيد و آن را در ساعات مختلف روز اندازه بگيريد.

از سوال پرسيدن خجالت نكشيد، حتي اگر تعداد پرسش‌هاي شما زياد باشد. از پزشك سوال كنيد كه براي تشخيص صحيح به چه چيزي نياز دارد؟ در مورد تمامي بيماري‌هايي كه تشخيص داده است، جويا شويد و علل و درمان آن را سوال كنيد و از او بپرسيد كه آيا به همكاري متخصص ديگر و يا انجام آزمايشي ديگر براي تشخيص بهتر نياز هست يا خير. وقتي پزشك بيماري شما را تشخيص داد، از او سوال كنيد كه آيا از تصميم خود مطمئن است و چه چيزي باعث شد كه او اين بيماري را تشخيص دهد. طبيعت، علم و زيست‌شناسي غير قابل پيش‌بيني هستند. پزشكان خوب از اينكه بيماران‌شان براي تأييد تشخيص آنها به پزشك ديگري مراجعه كنند، نمي‌هراسند.

برچسب ها: فراموشی، یادآوری، نگرانی، پایان دادن به نگرانی، راههای کنترل نگرانی، نگرانی در مورد آینده، آمار نگرانی تعداد بازديد: 642 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز