Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 18:19

19
آذر
سحرخيزی و كامروايی

سحرخيزی و كامروايی

با رادیو بیدار شوید. استفاده از رادیو به جای زنگ ساعت علاوه بر تنوع می‌تواند در بسیاری از افراد سبب ایجاد انگیزه در ترك رختخواب شود.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

روز خود را با سلام و احوالپرسی و شكرگزاری شروع كنید

اگر صبح زود از خواب بیدار شوید و با مردم سلام و احوالپرسی گرمی داشته باشید، لذت زیادی خواهید برد. اگر صبح‌دم پس از بیدار شدن، از خدا به خاطر تمام نعمت‌هایی كه به شما ارزانی داشته تشكر كنید، احساس بسیار خوبی خواهید داشت. هر صبح وقتی كه از خواب بیدار می‌شوید، با خودتان بگویید: «من بسیار خوشبختم كه توانستم یك بار دیگر از خواب بیدار شده و به زندگی ادامه دهم. زندگی من گرانبهاست و نباید وقت را تلف كنم. باید از تمام انرژی‌ام استفاده كنم تا اوج بگیرم و به روشنگری برسم. نباید حتماً از دیگران انرژی بگیرم و نباید باعث ناراحتی و عصبانیت سایرین شوم؛ تا جائی‌كه امكان دارد باید برای دیگران مفید باشم.

یك شروع فوق العاده

من روز خود را با بیرون پریدن از رختخواب شروع كرده و خودم و بچه‌ها را آماده كرده‌ام. دوست دارم تا محل كارم پیاده‌روی كنم. هیچ شروعی برای روز جدید بهتر از سحرخیزی نیست.

لذت خوردن صبحانه
وقتی كه صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، زمان كافی برای خوردن صبحانه را دارید. صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است كه بدون آن، فرد سریع‌تر خشمگین و عصبی می‌شود؛ زیرا احساس گرسنگی تا وعده غذایی بعد (ناهار) او را پرخاشگرتر می‌كند و شاید برای رفع گرسنگی هر چیز ناسالم و بی‌خاصیتی را بخورد!

سكوت و آرامش
هیچ كودكی جیغ نمی‌زند، صدای توپ بازی كردن بچه‌ها نمی‌آید، تعداد ماشین‌های خیابان بسیار كم است، تلویزیون خاموش است. واقعاً ساعت‌های اولیه صبح بسیار آرامبخش هستند. درواقع تنها زمانی است كه می‌توان از سكوت، سكون و آرامش لذت برد؛ بهترین زمان برای خواندن، برای فكر كردن و برای نفس كشیدن زندگی.

طلوع خورشید
افرادی كه عادت دارند صبح‌ها بسیار دیر از خواب بیدار شوند، یكی از بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعت، یعنی صحنه طلوع خورشید را از دست می‌دهند. تماشای شروع روز با بالا آمدن آهسته و آرام خورشید و روشن شدن تدریجی زمین بسیار لذت‌بخش است. وقتی خورشید با نور نارنجی‌رنگش در كنار آبی آسمان با تیرگی شب وداع می‌كند، وقتی تمام رنگ‌ها از زیبایی می‌درخشند، چگونه می‌توان از دیدن این نقاشی زیبا و دیدنی صرف‌نظر كرد.

ورزش كردن
ورزش كردن فقط محدود به صبح زود نیست؛ ولی ورزش صبحگاهی تأثیرات فوق‌العاده‌ای روی شما خواهد داشت.

بازدهی و سودمندی
معمولاً صبح‌ها بهترین زمان برای سودمندی و بهره‌وری است. بیشتر كارهای عقب‌افتاده را می‌توان با صبح زود بیدار شدن و سحرخیزی انجام داد و بقیه روز زمان بیشتری برای رسیدگی به سایر كارها و حتی لذت بردن از اوقات فراغت داشت.

زمان بررسی اهداف
 هیچ زمانی بهتر از شروع روز برای بازنگری و بررسی اهداف و برنامه‌ها نیست. مسلماً برای هفته‌ای كه پیش رو دارید، یك هدف مشخص و یك برنامه مهم تعیین كرده‌اید. باید هر روز صبح با تفكر عمیق و بررسی جوانب، خود را به هدف‌تان نزدیك‌تر كنید. می‌توانید كارهای اصلی كه شما را به هدف‌تان نزدیك‌تر می‌كند، صبح‌ها انجام دهید و از وقت خود استفاده بیشتری كنید.

رفت‌ و آمد راحت‌تر
هیچ‌كس گیر افتادن در ترافیك را دوست ندارد؛ لذا اگر بتوانید صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید و كمی زودتر خود را به محل كارتان برسانید تا حدود زیادی از شر ترافیك خلاص خواهید شد؛ چرا كه صبح زود ترافیك سبك‌تر است و به این ترتیب در كارهای‌تان جلو می‌افتید.

چگونه سحرخیز باشیم؟

سعی كنید شب‌ها زودتر به رختخواب بروید. شاید قبلاً عادت داشتید كه شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانید و تلویزیون تماشا كنید یا در اینترنت سیر كنید؛ ولی برای آنكه بتوانید صبح‌ها كمی زودتر بیدار شوید، باید كمی رویه خود را تغییر دهید. كمی زودتر از قبل به رختخواب بروید. حتی اگر خوابتان نبرد، خود را با مطالعه كردن در رختخواب سرگرم كنید تا كم‌كم چشم‌هایتان سنگین شود. اگر صبح كمی زودتر بیدار شوید، شب‌هنگام خسته می‌شوید و زود می‌خوابید.
‌ساعت زنگ‌دار را دورتر از خودتان قرار دهید؛ زیرا وقتی فاصله ساعت از شما زیاد باشد، مجبور می‌شوید از جای‌تان برخیزید و جلوی زنگ آن را بگیرید و همین یك حركت كوچك خواب را از سرتان می‌پراند.
به محض خاموش كردن زنگ ساعت شماطه‌دار، روز خود را شروع كنید و دیگر به رختخواب برنگردید. هر جور كه هست، خود را متقاعد كنید كه از اتاق خواب خارج شوید.
‌هیچ‌گاه خود را با منطق و استدلال‌ها توجیه نكنید. اگر از مغزتان كمك بگیرید و دیر بیدار شدن خود را توجیه كنید، هیچ‌گاه نمی‌توانید لذت سحرخیزی را تجربه كنید.
‌انجام یك كار مهم را به زمان بیداری از خواب و صبح موكول كنید؛ به این ترتیب انگیزه كافی خواهید داشت تا صبح زود از خواب بیدار شوید.
می‌توانید برای سحرخیزی به خودتان جایزه بدهید. اگر صبح زود بیدار شدن را برای خود لذت‌بخش كنید، این كار را با میل و رغبت بیشتری انجام خواهید داد. این جایزه‌ها می‌تواند شامل لذت نوشیدن یك چای یا قهوه داغ، تماشای طلوع خورشید و یا خوردن یك صبحانه دلچسب باشد. حتی می‌توانید چند دقیقه مدیتیشن كنید یا هر كار دیگری كه از آن لذت می‌برید.
‌با رادیو بیدار شوید. استفاده از رادیو به جای زنگ ساعت علاوه بر تنوع می‌تواند در بسیاری از افراد سبب ایجاد انگیزه در ترك رختخواب شود.
خواب‌های روزانه را كنار بگذارید. این یك حقیقت مسلم است كسانی كه در روز خواب حتی كوتاهی هم دارند، برای خواب شب دچار مشكل می‌شوند. سعی كنید اگر به این نوع از خواب عادت دارید، آن را به مرور ترك كنید؛ چون اختلال در خواب شب یكی از علل اصلی بیدار نشدن در ساعت دلخواه صبح است.

 

برچسب ها: سحرخیزی، راه های زود بیدار شدن، ورزش صبحگاهی، خواب شب، روش های سحرخیز بودن تعداد بازديد: 1155 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز