Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 00:23

30
خرداد
تأثیر امواج تلفن همراه بر کیفیت خواب

تأثیر امواج تلفن همراه بر کیفیت خواب

محققان معتقدند تشعشعاتی که از تلفن‌های همراه، کامپیوترها، برج‌های سلولی، وای فای و تمام ابزارهای بی‌سیم متصاعد می‌شوند، موجب بی‌خوابی در بسیاری از افراد می‌شوند.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

میدان الکترومغناطیس و بیداری

چنانچه در کنار ابزارهایی مانند تلفن همراه، که تشعشعات الکترومغناطیسی از خود متصاعد می‌کنند، بخوابید دچار مشکلات و اختلال خواب می‌شوید. ابزارهای زیر افراد را بی خواب می‌کنند:

تلفن‌های همراه

بیشتر مردم هنگام خواب تلفن‌های همراه خود را کنار تختخوابشان می‌گذارند یا حتی برخی از افراد، به ویژه نوجوانان، آن را زیر بالش خود قرار می‌دهند.

این کار باعث می‌شود که فرد با اختلال خواب مواجه شود و از کیفیت خواب او کاسته شود.

نگهداشتن تلفن همراه کنار رختخواب، در دراز مدت نه تنها فرد را گرفتار بی خوابی و یا بدخوابی می‌کند، بلکه عواقب بدی برای سلامت عمومی بدن او دارد.

وای-فای

اگر در خانه مجهز به وای-فای هستید، بدنتان 24 ساعت روز و هفت روز هفته، در خطر جدی تشعشعات الکترومغناطیس است.

بدین ترتیب بدنتان به طور دائم میان ضربات این تشعشعات قرار دارد و شب هنگام، خوابتان را برهم می زند.

ابزارهای بی سیم، لپ تاپ‌ها

به طور کلی استفاده از ابزارهای بی سیم، زندگی را راحت‌تر کرده است و به همین دلیل، احتمال دارد که شما این ابزارها را نزدیک تلفن همراه‌تان کنار رختخواب بگذارید.

این کار شدت تشعشعات الکترومغناطیسی را بالا می‌برد.

اثر منفی تشعشعات الکترومغناطیسی روی خواب

این تشعشعات به دو روش روی خواب اثر منفی می‌گذارند:

1- نرخ نوسان

تشعشعات الکترومغناطیسی ابزارهای ساخت بشر نسبت به تشعشعات الکترومغناطیسی طبیعی، نوسان بسیار بیشتری دارند.

در حقیقت می‌توان مقدار نوسان تشعشعات در خانه را بین 50- 60 کیلوهرتز دانست. حال آنکه فرکانس مطلوب برای مغز هنگام خواب، 2 هرتز می‌باشد.

این اختلاف جلوی به خواب رفتن و داشتن خوابی عمیق را می‌گیرد. زیرا مغز تلاش می‌کند خود را با فرکانس موجود در امواج الکترومغناطیس، تطبیق دهد و به همین دلیل به اندازه نوسان موجود در فضا فعالیت می‌کند.

بنابراین در شرایط آرامش و خواب قرار نمی‌گیرد و بدین ترتیب فرد به خواب نمی‌رود.

2- سرکوب ملاتونین

تشعشعات و امواج الکترومغناطیس با سرکوب تولید ملاتونین در بدن، موجب بی خوابی می‌شود.

هورمون ملاتونین از غده صنوبری ترشح شده و ریتم شبانه روزی بدن را تنظیم و خواب فرد را منظم می‌کند.

همچنین این هورمون، رادیکال‌های آزاد را از بین برده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

محققان در بررسی‌های خود متوجه شدند که تشعشعات الکترومغناطیسی از تولید ملاتونین ممانعت کرده و همچنین سلول‌های بدن را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که ملاتونین تولیدی را نیز به کار نگیرد.

این وضعیت موجب تکثیر سلول‌های بدخیم شده و سیستم ارسال علایم سلولی را به هم می‌ریزد و سلول‌ها به محیط اطراف خود واکنش‌های مناسب نشان نمی‌دهند.

درضمن ملاتونین نقش مهمی در پیشگیری از سرطان پستان و همچنین طول عمر دارد. زمانی که مقدار این هورمون در بدن کم می‌شود سلول‌های بدخیم سرطان پستان شروع به رشد می‌کنند.

استفاده دایمی از تلفن‌های همراه، تولید هورمون ملاتونین از غده صنوبری را کم می‌کند و اینکه ملاتونین هنگام قرار گرفتن در برابر تشعشعات الکترومغناطیسی بسیار کم تولید می‌شود با بررسی‌های متعدد محققان به اثبات رسیده است.

پیشگیری از بی خوابی

برای پیشگیری از این نوع بی خوابی، باید تمام ابزارهای الکتریکی و بی سیم، به ویژه تلفن همراه خود، را از کنار تختخواب دور کنید و حتی درصورت امکان به اتاقی دیگر منتقل نمایید.

از آنجایی که تشعشعات الکترومغناطیسی متصاعد از این ابزارها می‌توانند از دیوارها عبور کنند، پس بهترین کار خاموش کردن آنهاست.

درضمن تاجایی که امکان دارد از وای-فای استفاده ننمایید.

 

برچسب ها: علل بد خوابی، موبایل هنگام خواب، تاثیر امواج موبایل هنگام خواب، تاثیر موبایل بر خواب، عوارض موبایل هنگام خواب، تلفن همراه و خواب، تلفن همراه هنگام خواب، تاثیر تلفن همراه بر خواب، اثر تلفن همراه بر بی خوابی تعداد بازديد: 1233 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز