Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:05

21
اسفند
امنیت و سلامت در سفر

امنیت و سلامت در سفر

تعطیلات و مسافرت زمانی است که می‌خواهیم از اضطراب و استرس‌های روزمره‌مان فرار کنیم، نه اینکه به آن بیفزاییم. بنابراین پیش از اقدام به سفر باید برای آن برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم.

نادیا زکالوند

 

هر زمان سخن از مسافرت پیش می‌آید، ایمنی و سلامت، حرف اول را می زند.

در واقع تعطیلات و مسافرت زمانی است که می‌خواهیم از اضطراب و استرس‌های روزمره‌مان فرار کنیم، نه اینکه به آن بیفزاییم. بنابراین پیش از اقدام به سفر باید برای آن برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم.

نکات کلی ایمنی در سفر

در سفر یکی از گرفتاری‌ها، رو به رو شدن احتمالی با سارقان است. در این زمینه توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

* برنامه سفرتان را به گونه‌ای تنظیم کنید که شب هنگام به مقصد نرسید. شب‌ها بهترین زمان برای فعالیت آدم‌های ناباب و سارق است.

* تمام مدارک و پول نقد خود را در جایی از لباس خود مخفی کنید تا از چشم دزدها دور بماند.

* موقع گشت و گذار در منطقه مورد نظرتان، از مدیر هتل و یا محلی‌ها، نقاط امن یا خطرناک آنجا را جویا شوید و هرگز با رفتن به مکان‌های ناامن خود را به دردسر نیندازید.

* از عابربانک‌هایی که در خیابان‌های خلوت هستند، استفاده نکنید.

* بیشتر از اینکه پول نقد داشته باشید از چک‌های مسافرتی یا کارت‌های اعتباری استفاده کنید.

* اگر گرفتار سرقت شدید، مقاومت نکنید، کمی پول از دست بدهید بهتر از این است که مجروح شوید.

* سوار خودروهای شخصی نشوید و برای جابه جایی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

* هنگام پیدا کردن آدرس مورد نظرتان، با شک و تردید راه نروید. به گونه‌ای رفتار کنید که انگار مقصدتان را به خوبی می‌شناسید.

زنان باردار در سفر

اگر باردار هستید و البته مشکلی شما را تهدید نمی‌کند، می‌توانید به مسافرت فکر کنید.

البته بهترین زمان سفر هنگام بارداری، بین هفته‌های 14 و 28 است. بیشتر مشکلات دوران بارداری معمولاً در سه ماهه اول و سوم بارداری رخ می‌دهند.

اما اواسط بارداری، انرژی شما بهتر شده و از تهوع صبحگاهی هم خبری نیست.

با اینحال پیش از برنامه ریزی برای سفر، با پزشکتان حتماً مشورت کنید. در ادامه نکات مهم در مورد سفر زنان باردار شرح داده شده است:

* اگر باردار هستید و قصد سفر به ویژه سفرهای خارج از کشور دارید، باید پیش از حرکت، شرایط مقصدتان را بررسی کنید.

مراقب باشید به مناطقی که بیماری‌های خاصی مانند آنفلوانزا و یا زیکا شیوع پیدا کرده، نروید. در ضمن مناطقی که مالاریاخیز است برای زنان باردار هرگز مناسب نیست.

با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید مناطق پرخطر داخل کشور و همینطور کشورهای دیگر را بررسی کنید.

* زمان تقریبی وضع حملتان را بدانید تا اگر هنگام سفر دچار مشکلی شدید، بتوانید پزشکان مراکز بهداشتی دیگر را در جریان بگذارید.

* داروهای مورد نیازتان، از جمله مسکن‌ها، پماد هموروئید، ویتامین‌های تجویز شده و همچنین جعبه کمک‌های اولیه را با خود داشته باشید.

* پیش از سفر، واکسن‌های ضروری‌تان را دریافت کنید.

* سریع‌ترین وسیله نقلیه را برای سفر انتخاب کنید تا طولانی شدن راه برای شما مشکلی به وجود نیاورد.

* ترومبوز سیاهرگی، وضعیتی است که در آن داخل سیاهرگ، لخته خون ایجاد می‌شود و بیشتر در اندام‌های تحتانی اتفاق می افتد.

زنان باردار هنگام سفر، به ویژه سفرهای طولانی باید مقدار زیادی مایعات بنوشند و لباس‌های گشاد و راحت به تن داشته باشند و اگر با خودرو مسافرت می‌کنند، هرازگاهی توقف کرده و چند قدم راه رفته و پاهایشان را بکشند تا گرفتار ترومبوز سیاهرگی نشوند.

* هنگام سفر با خودرو، مسافت‌های کوتاه را انتخاب کنید. کمربند ایمنی را زیر شکمتان ببندید. توقف‌های مکرر (هر دو ساعت یکبار) داشته و از خودرو پیاده شوید و به خودتان استراحت بدهید.

* مسافرت با هواپیما معمولاً بهترین روش مسافرت هنگام بارداری است. اما اگر در 36 مین هفته بارداری‌تان بودید و یا نشانه‌هایی از زایمان زودرس داشتید، هرگز با هواپیما سفر نکنید. در واقع اصلاً به مسافرت نروید.

مسافرت با افراد سالمند

مسافرت با عزیزانمان که پا به سن گذاشته‌اند، اگرچه می‌تواند خاطرات خوبی به همراه داشته باشد، اما ممکن است با مشکلاتی هم که انتظارش را نداریم، مواجه شویم.

چند راهنمایی زیر می‌تواند به شما در گذراندن سفری دلپذیر به همراه عزیزان سالمندتان کمک کند:

* اگر قرار است با هواپیما یا قطار سفر کنید و سالمند همراهتان، مجبور به استفاده از صندلی چرخدار است، قبل از سوار شدن، حتماً مسئولان را در جریان بگذارید.

در ضمن بهتر است قبل از سفر، مقصد و حتی محل اقامتتان را تعیین کنید. بدین ترتیب احتمال خستگی مفرط در سالمند همراهتان را به حداقل می‌رسانید.

* اگر عزیز سالمندتان بیمار است، پیش از شروع مسافرت نزد پزشک رفته و توصیه‌های لازم را بشنوید.

در ضمن مقصد انتخابی‌تان باید با محدودیت‌های جسمی فرد سالمند متناسب باشد. در ضمن اگر دارو یا واکسن خاصی لازم دارد، باید برای او فراهم نمایید.

* لوازم ضروری را باید در دسترس بگذارید. مدارک مهم، نسخه‌های مربوط به تجویز دارو، شماره تلفن‌های ضروری، نوشیدنی و خوراکی‌های مورد علاقه، یک وسیله سرگرم کننده، کلاه، عرق گیر سبک، ضد آفتاب و بالش مسافرتی معمولاً از لوازم ضروری هستند و باید در دسترس باشند.

در ضمن تاجایی که می‌توانید، سبک سفر کنید. زیرا باید بیشتر حواستان به فرد سالمند همراهتان باشد.

* هرگز هنگام مسافرت مدام از این نقطه به نقطه دیگر نروید. با این کار نه تنها خودتان، بلکه سالمند همراهتان را بسیار خسته می‌کنید و از سفرتان هم کوچکترین لذتی نمی‌برید.

یک مقصد واحد درنظر گرفته و در زمان مناسب به آنجا برسید تا به اندازه کافی وقت برای استراحت داشته باشید.

در ضمن اگر با خودرو سفر می‌کنید، باید بارها توقف کرده و به سالمند همراهتان فرصت استراحت بدهید.

* تمام مدارک هویتی خود و همراهان سالمندتان را با خود داشته باشید. همچنین مدارک ضروری مربوط به سلامت و دفترچه بیمه‌های خود، به ویژه همراه سالمندتان را فراموش نکنید.

تمام آدرس‌های ضروری را نیز نزد او بگذارید. اگر عزیز سالمندتان به بیماری اختلال حواس مبتلاست، در وسیله‌ای مانند، کیف کمری، کارت شناسایی او و آدرس‌های مورد نیاز را برایش بگذارید.

* هنگام سفر و زمانی که در مقصد هستید باید تمام مراکز بهداشتی فعال در تعطیلات را، برای پیشامدهای احتمالی، شناسایی کنید، به ویژه اگر همسفر سالمندی همراه دارید.

در ضمن بهتر است، پیش از سفر تمام اطلاعات لازم مربوط به وضعیت جسمانی سالمند همراهتان را از پزشک او گرفته و در دسترس داشته باشید.

* همسفر سالمند باید همراه خود کارت تلفن یا تلفن همراه و تمام شماره‌های ضروری تماس را داشته باشد تا اگر به دلیلی از شما جدا افتاد، بتواند با شما تماس بگیرد.

همچنین عکسی از او با خود داشته باشید تا در مواقع لزوم بتوانید برای پیدا کردن او، از آن استفاده کنید.

* سالمندانی که به بیماری‌های شناختی و یا آلزایمر مبتلا شده‌اند، هنگام مسافرت به سرعت دچار اضطراب می‌شوند، برای کاهش اضطراب و نگرانی آنها در سفر، برنامه قابل پیش بینی در نظر بگیرید و تا جایی که می‌توانید سعی کنید طبق برنامه‌ریزی‌تان پیش روید.

سفری ایمن به همراه کودکان

مسافرت برای کودکان لحظات بسیار شاد و مفرحی با خود به همراه دارد.

اما هنگام سفر با کوچولوهای دلبندتان باید یکسری موارد ایمنی را درنظر بگیرید تا لحظات خوب سفر به کامتان تلخ نشود.

* محدودیت و توانایی‌های کودکتان را هنگام انتخاب مقصد، در نظر بگیرید و به محیط‌هایی بروید که خطری متوجه کودکتان نباشد. مثلاً پیاده روی در کوهستان پر پیچ و خم مناسب کودکان نیست.

* از آنجایی که سیستم ایمنی بدن کودکان چندان قوی نیست، باید از آب و غذاهای سالم استفاده کنید تا احتمال بیماری در آنها به حداقل برسد.

در ضمن به کودکتان، توجه به بهداشت فردی را بیاموزید و در این زمینه به او کمک کنید.

* هنگام سوار شدن در هواپیما هرگز صندلی کودک را کنار راهرو در نظر نگیرید، زیرا به دلیل اینکه مدام خم خواهد شد تا اطراف را ببینند، ممکن است از روی صندلی بیفتد.

* وسایل سرگرم کننده‌ای برای کودک خود بیاورید تا حوصله او از مسیر طولانی سر نرود و بتواند با اسباب بازی خود سرگرم بماند.

* حداقل 6 تا 8 هفته پیش از سفر، در مورد وضعیت سلامت کودکتان و دریافت واکسن‌های ضروری سفر با پزشک مشورت کنید.

* عکسی از کودکتان با خود داشته باشید که اگر او در محیطی شلوغ مانند شهربازی، گم شد، بتوانید با استفاده از عکس او، کودکتان را پیدا کنید.

* پیش از سفر، بیمه سفر تهیه کنید. بدین ترتیب هنگام بیماری‌های غیرمنتظره، گرفتار نمی‌مانید.

با توجه نشان دادن به نکات ایمنی فوق، می‌توانید مسافرت و تعطیلات خاطره انگیزی داشته باشید.

 

برچسب ها: مسافرت، سفرهای نوروزی، امنیت سفر، کودکان در سفر، ایمنی در سفر، زنان باردار در سفر، سالمند در سفر تعداد بازديد: 654 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز