Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 01:45

11
اردیبهشت
آشنایی با ضایعات حنجره و راهکارهای درمان

آشنایی با ضایعات حنجره و راهکارهای درمان

حنجره ارگان تولید کننده صوت در بدن است و برای برقراری ارتباط بسیار مهم است. علاوه بر تولید صدا از ورود اجسام خارجی به قسمت تحتانی تنفسی نیز جلوگیری می کند. در حقیقت حنجره از غضروف ساخته شده است

دکتر پریسا امیدیان - متخصص گوش و حلق و بینی

مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

تحریریه زندگی آنلاین : حنجره ارگان تولید کننده صوت در بدن است و برای برقراری ارتباط بسیار مهم است.  علاوه بر تولید صدا از ورود اجسام خارجی به قسمت تحتانی تنفسی نیز جلوگیری می کند. در حقیقت حنجره از غضروف ساخته شده است و شامل سه بخش فوقانی ، میانی و تحتانی است. قسمت فوقانی حنجره شامل قسمتی به نام اپی گلوت است که مانع ورود غذا به ریه ها و بروز عفونت می شود. قسمت میانی حنجره شامل تارهای صوتی است، تارهای صوتی هنگام نفس کشیدن باز می شوند و هنگام صحبت کردن و غذا خوردن بسته می شوند. قسمت تحتانی حنجره،زیر تارهای صوتی و در محل اتصال حنجره به نای است. در قسمت تحتانی یک بخش نعلی شکل نیز وجود دارد، که غذا را به سمت مری هدایت می کند، حنجره و قسمت تحتانی حلق، غذا و مایعات را به طور صحیح هدایت می کنند. زمانی که فرد غذایی را قورت می دهد، اپی گلوت و تارهای صوتی، به حالت سفت و محکم بسته می شوند تا از ورود غذا به نای جلوگیری کنند .

 بیشتربخوانید:

مواد غذایی ضد سرطانی را بشناسیم

 

 

 

کارکرد های حنجره

تولید صدا

محافظت از راه هوایی

کمک به هدایت صحیح مواد غذایی بلع شده به سمت مری

 

انواع ضایعات حنجره

ضایعات حنجره می توانند از نوع خوش خیم یا  بدخیم باشند.

 

ضایعات خوش خیم حنجره

منظور از  ضایعات خوش خیم حنجره،  ضایعاتی است که صورت زائده های غیر طبیعی در طناب های صوتی و حنجره هستند، که سرطانی و بدخیم نیستند. از  عوامل ایجاد کننده این ضایعات می توان به  ریفلاکس ( برگشت اسید از معده و آسیب به حنجره و تارهای صوتی) و استفاده بیش از حد از تارهای صوتی اشاره کرد. این ضایعات به صورت خشونت صدا یا تغییر در تون صدا یا قطع ناگهانی صدا خود را نشان می دهند.

 

ضایعات خوش خیم عموما به 3 شکل دیده می شوند:  ندول ها ، پولیپ ها و کیست ها

ندول ها : شایع ترین ضایعات حنجره هستند و اندازه های متفاوتی دارند . ندول ها می توانند در اثر آسیب صوتی حاد و یا مزمن (استفاده بیش از حد از تارهای صوتی در طولانی مدت) و یا ریفلاکس های مکرر  ایجاد شوند. این ضایعات معمولا به صورت دو طرفه  در قسمت جلوی طناب های صوتی قابل مشاهده است. درمان این ضایعات جراحی و برداشت ندول است .

پولیپ ها : ضایعات انباشته از مایع که معمولا در ۳/۱ میانی طناب های صوتی یافت می شوند. این ها اغلب دارای منبع خونی فعال هستند و می توانند به سرعت بزرگ شوند. درمان آن ها عبارت است از استراحت صوتی ، گفتار درمانی و گاهی مداخله جراحی

کیست ها : این ضایعات می توانند به صورت مادرزادی وجود داشته باشند یا بعدا به وجود آیند. کیست ها معمولا به صورت یکطرفه هستند و تنها روی یکطرف از چین های صوتی قرار دارند درمان، عموما شامل مداخله جراحی و گفتار درمانی پیش از جراحی و پس از آن است.

 بیشتربخوانید:

8 نشانه قطعی ابتلا به سرطان

 

 

سرطان حنجره

سرطان حنجره جز ضایعات بدخیم در ناحیه حنجره و طناب های صوتی است . اولین علامت سرطان حنجره به صورت گرفتگی و خشونت صدا بروز می کند. دلیل گرفتگی صدا اختلال در حرکت تارهای صوتی  است. بنابراین توصیه می شود در صورتی که فردی گرفتگی صدا و یا خشونت صدا بیش از 2 هفته داشت حتما به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند تا تحت معاینه و بررسی قرار گیرد و البته افرادی که عوامل خطر  بروز سرطان حنجره را دارند، توصیه می شود که در صورت بروز گرفتگی و خشونت صدا مراجعه سریعتر حتی زودتر از 2 هفته به پزشک داشته باشند. سرطان حنجره  در مراحل اولیه به راحتی درمان می شود و قابل معالجه است  و با مراجعه سریع و شروع درمان فرد به راحتی بهبود می یابد.

در مراحل بعدی مشکلاتی در بلع غذا و تنفس به وجود می آید زیرا سلول های سرطانی راه غذا و هوا را مسدود می کنند، حتی این سلول ها باعث می شوند که غذا و مایعات وارد نای شوند و باعث ایجاد سرفه در فرد می شوند . تارهای صوتی به درستی بسته نمی شوند و مواد غذایی وارد راه هوایی می شوند و عفونت ریه رخ خواهد داد . در صورتی که توده های حنجره به سمت گره های لنفی منجر شود ،احساس وجود جسم خارجی در گلو به فرد دست می دهد .

عوامل خطرساز سرطان حنجره

مصرف دخانیات مهمترین فاکتور خطر برای بروز سرطان های حنجره می باشد. دخانیات از طریق ایجاد جهش یا تغییر در بیان ژن ها ، اختلال در پاک سازی دستگاه تنفس از عوامل سرطان زا و کاهش پاسخ سیستم ایمنی بدن می تواند سبب بروز سرطان شود.

مصرف الکل نیز یکی از عوامل مهم ایجاد کننده سرطان حنجره است.

آلودگی های شغلی و محل کار می توانند از عوامل دیگر بروز سرطان حنجره باشند به طور مثال افرادی که در معدن کار می کنند یا در محل کار با آزبست در تماس هستند در معرض بروز این بیماری هستند.

از دیگر عوامل خطر برای این بیماری می توان به ویروس پاپیلومای 16 و 18 اشاره کرد. ویروس پاپیلوما سبب ایجاد توده زگیل مانند روی تارهای صوتی می شود (با شکلی شبیه به میوه تمشک و سطحی نامنظم و دانه دانه) . بیش از 100 نوع ویروس پاپیلوما شناسایی شده است که نوع 16 و 18 آن ها جز عوامل خطر برای بروز سرطان حنجره است.

 بیشتربخوانید:

کدام سرطان‌ها در ایران شایع‌ترند؟

رژیم غذایی پرچرب و تاثیر آن روی سرطان روده بزرگ

با۱۰ نوشیدنی سرطان‌زاآشنا شوید!

 

 

 

برچسب ها: سرطان، ریفلاکس، گلودرد، پولیپ، سرطان حنجره، حنجره، کیست، دکتر پریسا امیدیان تعداد بازديد: 205 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز