Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 08:16

23
مهر
9روش برای بالا بردن فشار‎خون

9روش برای بالا بردن فشار‎خون

به‎طور‎کلی فشارخون به معنای فشاری است که خون هنگام پمپاژ توسط قلب به دیواره رگ‎ها وارد می‎کند. فشار‎خون طبیعی 80/120 میلی‎متر جیوه است. عدد 120 فشار هنگام پمپاژ قلب و عدد 80 فشار هنگام استراحت قلب است.

مینا حاجی محمدی : کارشناس ارشد علوم تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : به‎طور‎کلی فشارخون به معنای فشاری است که خون هنگام پمپاژ توسط قلب به دیواره رگ‎ها وارد می‎کند. فشار‎خون طبیعی 80/120 میلی‎متر جیوه است. عدد 120 فشار هنگام پمپاژ قلب و عدد 80 فشار هنگام استراحت قلب است. این میزان فشار بسیار اهمیت دارد، زیرا خون باید برای تأمین موادمغذی، به هر عضوی از بدن برسد. آنچه در این مقاله بررسی می‎کنیم:  فشارخون پایین چیست؟  درمان‌های طبیعی   علل ایجاد فشارخون پایین   علائم افت فشار‎خون چه موقع بایستی به پزشک مراجعه کرد؟

 

خلاصه

اگرچه ممکن است پایین بودن فشارخون، خوب به نظر برسد، اما فشارخون فرد ممکن است گاهی اوقات خیلی پایین‎تر از حد طبیعی باشد و مشکلاتی را ایجاد کند.

در برخی شرایط، راه‎حل‎های طبیعی می‎توانند فشارخون پایین را بالا ببرند و برخی از علائم همراه آن را برطرف کنند. در سایر موارد، ممکن است مداخله در قالب دارو‎درمانی و دیگر روش‎های درمانی، برای بالا بردن فشارخون تا سطح سالم و طبیعی موردنیاز باشد.

 

فشارخون پایین چیست؟

فشارخون پایین‎تر از 90 میلی‎متر جیوه بر 60 میلی‎متر جیوه، فشارخون پایین یا هیپوتانسیون در نظر گرفته می‎شود.

با این حال، اغلب پزشکان فشار‎خون پایین را فقط در صورتی به عنوان یک عارضه تلقی خواهند کرد که فرد علائم افت فشارخون را نیز داشته باشد.

چنانچه علائمی وجود نداشته باشد، افت فشارخون نگران‎کننده نیست. با این حال، هنگامی که فشارخون پایین علائمی ایجاد کند، می‎تواند یک نشانه باشد که خون کافی به اندام‌ها نمی‎رسد.

 

علائم افت فشارخون

علائم ممکن است همیشه با فشار‏خون پایین همراه نباشد. با این حال، این علائم می‎تواند شامل خستگی، تاری دید و مشکل در تمرکز باشد. برخی از افراد با فشار‎خون پایین هیچ علائمی ندارند. در این افراد فشار‎خون پایین معمولاً خطرناک و نگران‌کننده نیست.

 با این وجود، داشتن حتی یک یا دو علامت ممکن است نشانه یک مشکل باشد.

 

 اگر این اتفاق در طولانی‎مدت رخ دهد، می‎تواند عواقب جدی ایجاد کند، از جمله:

 شوک  سکته  حمله قلبی  نارسایی کلیه

 

درمان‎های طبیعی

اکثر افرادی که فشارخون پایین دارند به داروها یا سایر مداخلات پزشکی برای بالا بردن فشارخون، احتیاج ندارند. بسیاری از راه‎کار‌های طبیعی و تغییرات سبک زندگی برای بهبود افت فشار‎خون وجود دارد. از جمله تغییرات سبک زندگی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

نمک بیشتری مصرف کنید

برخلاف توصیه‎های رایج، رژیم‎های کم سدیم برای همه افراد مبتلا به مشکل فشار‎خون، مناسب نیست. افراد مبتلا به فشار‎خون پایین، باید افزایش متوسط دریافت سدیم را برای کمک به افزایش فشار‎خون در نظر بگیرند.

 

از مصرف نوشیدنی‎های الکلی اجتناب کنید

الکل می‎تواند سبب افت بیش‎تر فشار‎خون شود، بنابراین افرادی که فشار‎خون پایین دارند باید از نوشیدن مقدار زیاد الکل خودداری کنند.

 

در مورد داروها با پزشک مشورت کنید

فشار‎خون پایین می‎تواند از عوارض جانبی داروهای مختلفی باشد. اگر علائم فشار‎خون پایین پس از آغاز مصرف دارویی شروع شود، باید علائم را با پزشک خود در میان بگذارید.

 بیشتربخوانید:

این مواد غذایی فشارخون را کنترل می‌کنند

 

 

هنگام نشستن پاها را روی هم بیندازید (ضربدری نشستن)

ضربدری قرار دادن پاها موقع نشستن منجر به افزایش فشار‎خون می‎شود. برای افرادی که مبتلا به فشار‎خون بالا هستند، این حرکت می‎تواند مشکل‎ساز شود.

در افرادی که علائم فشار‎خون پایین دارند، ضربدری نشستن ممکن است با حداقل زحمت و تلاش به افزایش فشار‎خون کمک کند.

 

آب بنوشید

نوشیدن آب بیش‎تر می‎تواند به افزایش حجم خون کمک کند، که در نتیجه می‌تواند یکی از دلایل احتمالی فشار‎خون پایین را برطرف کند. همچنین نوشیدن آب می‎تواند به جلوگیری از کم‎آبی بدن هم کمک کند.

 

وعده‎های غذایی کوچک و مکرر بخورید

دریافت وعده‎های غذایی کم حجم و مکرر در طول روز، می‎تواند به افراد مبتلا به فشار ‎خون پایین کمک کند. دلیل این امر آن است که وعده‎های غذایی کوچک‎تر و کم‎حجم‎تر از افت فشار‎خون مرتبط با مصرف وعده‎های غذایی حجیم‎ و سنگین‎ جلوگیری می‎کند.

 

جوراب واریس بپوشید

جوراب‎های واریس کمک می‎کنند تا مقدار خونی که در پایین ساق پا و به طور کلی پاها تجمع پیدا می‎کند، کاهش یابد، بنابراین این خون به جای دیگری از بدن منتقل می‎شود. همچنین از جوراب‎های واریس برای کمک به کاهش فشار و تسکین درد مرتبط با رگ‎های واریسی استفاده می‎شود.

 

از تغییر وضعیت ناگهانی اجتناب کنید

در افراد مبتلا به فشار‎خون پایین، سریع به حالت نشسته درآمدن (از حالت خوابیده) یا به سرعت ایستادن می‎تواند منجر به ایجاد احساس سبکی سر، سرگیجه یا احتمالاً غش و ضعف (بی‎حالی) شود.

در این موارد، قلب خون کافی به سراسر بدن با سرعت مناسب پمپ نکرده تا بتواند به تغییر ناگهانی وضعیت یا تغییر ارتفاع پاسخ دهد.

 

از علائم افت فشار‎خون آگاه باشید

فشار خون پایین، تنها در صورت وجود علائم به عنوان یک مشکل در نظر گرفته می‎شود. در صورتی‎که علائمی وجود نداشته باشد، فشار‎خون پایین باید به عنوان نشانه‎ای از سلامت فرد تلقی شود.

برای هر فرد مهم است که علائم را بداند و در صورتی که فشارخون پایین شروع به ایجاد مشکلاتی کند و مشکل‎ساز شود، باید به دنبال چه چیزی باشد و به چه مواردی توجه داشته باشد.

 

علل ایجاد فشار‎خون پایین

چندین دلیل بالقوه و احتمالی برای فشار‌خون پایین وجود دارد. در بعضی موارد، برای اصلاح فشار‎خون پایین باید شرایط و وضعیت زمینه‎ای درمان شود.

 

برخی از علل شایع

 کمبودهای تغذیه‎ای  استراحت طولانی‎مدت در رختخواب  بارداری  داروها  عفونت‎های شدید  واکنش‎های آلرژیک  افت حجم خون  مشکلات قلبی. با این وجود، چنانچه در فردی علائمی وجود نداشته باشد، فشار‎خون پایین نیز می‎تواند شاخصی از سلامتی او باشد.

 بیشتربخوانید:

3 نوشیدنی اعجاب‌انگیز برای کاهش سطح فشار خون

 

 

فشار‎خون پایین می‎تواند منجر به موارد زیر شود

 سرگیجه

 ضعف و بی‎حالی

 ناتوانی در تمرکز

 تاری دید یا دید غیرعادی

 حالت تهوع

 خستگی

بعضی از افراد ممکن است علائم افت فشار‎خون را فقط هنگام ایستادن داشته باشند. این حالت با عنوان افت فشار‎خون وضعیتی یا هیپوتانسیون ارتواستاتیک شناخته می‎شود. معمولاً این وضعیت خطرناک نیست؛ مگر اینکه تغییرات وضعیتی باعث افت سریع فشار‎خون فرد شود که ممکن است منجر به بی‎حالی و غش شود. در موارد شدیدتر، فشار‎خون پایین ممکن است منجر به شوک شود. شوک یک فوریت پزشکی جدی است که به دلیل کاهش جریان خون در بدن ایجاد می‎شود. این اتفاق می‎تواند به ارگان‎ها در سطح سلولی آسیب برساند.

 

علائم شوک

  تنفس سریع یا کم‎عمق

 پوست مرطوب و چسبناک

 گیجی یا عدم آگاهی نسبت به زمان و مکان

 ضربان تند قلب

 نبض ضعیف

فردی که علائم شوک را داشته باشد نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد.

 بیشتربخوانید:

آیا مصرف روی می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند؟

روش های خانگی برای درمان فشار خون پایین

 

 

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

فشار‎خون پایین ممکن است گاهی به دلیل دارو یا وضعیت زمینه‎ای سلامتی ایجاد شود یا بدتر شود. پزشکان معمولاً اتفاق نظر دارند که فشار‎خون پایین فقط در صورت وجود علائم یک مسئله است. فرد مبتلا به فشار‎خون پایین باید از علائم احتمالی و اینکه چه داروهایی بعد از شروع به مصرف، ممکن است باعث افت فشار‎خون شوند، آگاه باشد.

 

سایر نکات

افرادی که افت فشارخون آن‎ها به خوبی به راه‎حل‎های طبیعی پاسخ نمی‎دهد، ممکن است نیاز داشته باشند تا با پزشک خود در مورد داروهایی که به افزایش سطح فشار‎خون کمک می‎کنند، مشورت کنند. همچنین ممکن است فردی نیاز داشته باشد تا موارد زیر را نیز در نظر بگیرد و احتیاط کند:

 بلند نکردن اجسام سنگین

 اجتناب از ایستادن طولانی مدت در یک مکان

 بالا بردن سر تخت‎خواب

 اجتناب از مواجهه طولانی مدت با آب گرم

 نوشیدن مایعات بیش‎تر در هنگام ورزش یا روزهای گرم

 بیشتربخوانید:

فیجوا؛ انبار ویتامین ث؛ از مقابله با عفونت تا تنظیم فشار خون

 

 

خلاصه

برخلاف فشار‎خون بالا، که با بسیاری از مشکلات بالقوه مرتبط با سلامتی همراه است، فشار‎خون پایین اغلب به عنوان یک نشانگر خوب سلامتی در نظر گرفته می‌شود.

هر فرد باید از علائم و نشانه‎های فشارخون پایین آگاه باشد و در صورت مشکل‎ساز شدن افت فشار‎خون، با پزشک مشورت کند.

برچسب ها: فشار خون، کلسترول، کاهش فشار خون تعداد بازديد: 207 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز