Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:46

21
مرداد
مصرف داروی تقویتی پس از تزریق واکسن کرونا خطرناک است؟

مصرف داروی تقویتی پس از تزریق واکسن کرونا خطرناک است؟

از آنجایی که هنوز ویروس کرونا ناشناخته می باشد سوالات زیادی در رابطه با بیماری و شرایط تزریق واکسن برای ما پیش می آید

ایسنا :  پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت ایران معتقدند تأثیر مصرف ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها در افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، هنوز مطالعه نشده است با این حال برخی مطالعات نشان می‌دهد مصرف ریزمغذی‌ها حتی به شکل دارو، تا حدودی به بهبود وضعیت ایمنی کمک می‌کند. برای پاسخ به این سوال که آیا قبل و بعد از تزریق واکسن می‌توان داروی تقویتی مصرف کرد، ادامه مطلب را مطالعه کنید:

 سیستم ایمنی قوی شرط اول برای غلبه بر بیماری است 

وقتی سیستم ایمنی بدن ما قوی باشد و گلبول‌های سفید به راحتی بتوانند با ویروس کرونا مقابله کنند، خیال‌مان راحت است که می‌توانیم با کرونا مقابله کنیم و سربلند شویم. بنابراین رساندن مواد مغذی و سالم به بدن برای تامین نیازهای سیستم ایمنی ضروری است.

 ویتامین D مهم ترین فاکتور است

ویتامین‌ها به عنوان نیروی کمکی به سیستم ایمنی عمل می کنند و حتی ممکن است در ساختار مولکول‌ها هم نقش بازی کنند . یکی از مهم ترین ویتامین‌ها، ویتامینD است . کمبود ویتامین D‌ می‌تواند باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری و در مبتلایان به کرونا باعث افزایش ریسک مرگ‌ ‌ومیر شود.

 سوالی از محققان موسسه ملی سلامت 

از آن‌جا که این بیماری هنوز ناشناخته است نگرانی‌هایی وجود دارد، مبنی بر این که آیا ممکن است استفاده از آمپول یا داروی تقویتی پس از تزریق واکسن کووید-۱۹، مشکلاتی مانند این که ویروس را فعال کند، به وجود بیاورد ؟

پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت معتقدند مطالعات انجام شده روی واکسن‌هایی غیر از واکسن‌های کرونا، تاثیر منفی برای مصرف ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها را در عملکرد واکسن گزارش نکرده‌اند و برعکس؛حتی  در برخی مطالعات وجود ارتباط بین مصرف ریزمغذی‌ها با بهبود وضعیت سیستم ایمنی فرد و پاسخ به واکسیناسیون پیشنهاد شده است.

 تامین ریزمغذی‌ها با مواد غذایی

نتایج مطالعات متخصصان تغذیه در اروپا و آمریکا نشان می‌دهد مصرف پنج وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات در روز در مقایسه با دو وعده یا کمتر، با پاسخ بهتر به واکسن پنوموکوک همراه است. در افراد بالای ۶۵ سال، مشاهده شد که کارکرد گلبول‌های سفید در گروهی که به‌صورت روزانه ویتامین E مصرف می‌کردند بهتر بوده است همچنین مصرف روزانه سلنیوم (۵۰ یا ۱۰۰ میکروگرم در روز) در بزرگ سالان باعث بهبود پاسخ ایمنی آن‌ها به واکسن فلج اطفال شده است.

 باید بیشتر تحقیق انجام شود

البته هنوز مطالعه‌ای درباره تاثیر مصرف مکمل بر تاثیرگذاری  واکسن کووید-۱۹ منتشر نشده است. با این حال با توجه به اثر وضعیت تغذیه در بهبود پاسخ به دیگر واکسن‌ها، پیشنهاد شده است که مکمل‌ها مانند ویتامین D ، C ،B12 ،B9 ،B6 ،A و E و مواد معدنی مانند روی، مس، سلنیوم و آهن برای سالمندان (در چند هفته قبل و بعد از دریافت واکسن کووید ) تجویز شود زیرا به‌ نظر نمی‌رسد که مصرف ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها با دوزهای توصیه شده، قبل یا بعد از تزریق واکسن، آثار سوء بر ایمنی‌زایی ناشی از واکسیناسیون داشته باشد یا باعث افزایش ریسک ابتلا شود.

 نکته مهم 

زیاده‌روی در مصرف ریزمغذی ها و ویتامین ها و مصرف آن‌ها با دوز بالا، خطرناک است و می‌تواند باعث آسیب‌های جدی شود. بنابراین بهتر است با مشورت پزشک از مکمل‌های دارویی استفاده کنید.

برچسب ها: ویتامین E، سیستم ایمنی بدن، ویتامین D، واکسیناسیون، واکسن کرونا تعداد بازديد: 278 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز