Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 17:38

31
خرداد
مزایای قرقره آب نمک

مزایای قرقره آب نمک

قرقره آب نمک همچنین می‌تواند به برطرف نمودن آلرژی یا سایر مشکلات خفیف کمک کنند. قرقره آب نمک ممکن است هم برای تسکین عفونت و هم برای جلوگیری از بدتر شدن آن‌ها مؤثر باشد.

تحریریه زندگی آنلاین : قرقره آب نمک یک درمان خانگی ساده، ایمن و مقرون‌به‌صرفه است. آب نمک اغلب برای برطرف کردن گلودرد، عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند سرماخوردگی یا عفونت‌های سینوسی استفاده می‌شوند.

قرقره آب نمک همچنین می‌تواند به برطرف نمودن آلرژی یا سایر مشکلات خفیف کمک کنند. قرقره آب نمک ممکن است هم برای تسکین عفونت و هم برای جلوگیری از بدتر شدن آن‌ها مؤثر باشد.

 

تهیه قرقره آب نمک کاملاً آسان است. این ترکیب فقط به دو ماده – آب و نمک نیاز دارد. زمان ساخت و استفاده از آن بسیار کم است و استفاده از آن برای کودکان بالای 6 سال (و برای هر کسی که به‌راحتی بتواند قرقره نماید) کاملاً ایمن و بی‌خطر است.

ازآنجاکه این یک درمان نسبتاً طبیعی، مقرون‌به‌صرفه و راحت است،  برای درمان برخی از بیماری‌ها یک درمان خانگی استاندارد محسوب می‌شود. در این مقاله به بررسی نحوه انجام قرقره آب نمک، فواید آن و موارد دیگر پرداخته‌ایم.

 

چرا باید از قرقره آب نمک استفاده کنم؟

قرقره‌های آب نمک به‌عنوان یک ترکیب آماده برای درمان برخی از بیماری‌های جزئی می‌باشد. این ترکیب از گذشته و قبل از روی کار آمدن طب مدرن به‌عنوان درمان جایگزین با موفقیت مورداستفاده قرار گرفته است.

در حقیقت امروزه تحقیقات پزشکی مدرن از قرقره آب نمک به‌عنوان یک روش مؤثر برای درمان برخی از مشکلات جزیی بهداشتی استفاده می‌نماید.

از نظر علمی ثابت شده است که نمک به بیرون کشیدن عفونت از بافت‌های دهان کمک می‌کند و همزمان یک سد دفاعی از نمک ایجاد می‌کند جلوی ورود آب و عوامل بیماری‌زای مضر را به داخل بافت می‌گیرد.

این ترکیب باعث می‌شود که قرقره آب نمک برای جلوگیری از ویروس‌ها و باکتری‌ها، کاهش احتمالی عفونت در دهان و گلو، و تسکین التهاب در موارد خاص مورد استفاده قرار گیرد.

 بیشتربخوانید:

استحمام روزانه و قرقره با آب نمک در هوای آلوده ضروری است

موارد استفاده از قرقره آب نمک :

گلو درد

در حالی که قرقره آب نمک یک روش درمانی خانگی بسیار قدیمی برای درمان گلو درد است، اما قرقره آب نمک هنوز هم برای گلو درد توسط پزشکان در درمان‌های بالینی توصیه می‌شود، البته نتایج مؤثر آن در تحقیقات بالینی گسترده‌ای که در سال 2011 انجام شد ذکر شده است.

قرقره آب نمک به‌خصوص برای سرماخوردگی یا آنفولانزا که باعث گلودرد خفیف می‌شوند بسیار مؤثر هستند. استفاده از این ترکیب در گلو درد شدید به همراه استامینوفن یا ایبوپروفن می‌تواند از شدت درد بکاهد.

 

عفونت‌های سینوسی و تنفسی:

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که آب نمک ممکن است به کاهش شدت عفونت کمک کند، چه از نظر عفونت ویروسی و چه باکتریایی. این عفونت‌ها شامل موارد زیر هستند:

 سرماخوردگی

آنفولانزا

گلودرد

 

مونونوکلئوز

یک مطالعه در سال 2013 که در مورد روش‌های پیشگیری از آنفلوانزا انجام شد نشان داد که قرقره های آب نمک برای جلوگیری از عفونت مجدد، از واکسیناسیون آنفولانزا مؤثرتر می‌باشند. این ترکیب مخصوصاً وقتی‌که فرد با افراد کمی در تماس بوده است برای جلوگیری از بیماری تأثیر بیشتری دارد.

بهداشت دندان

آب نمک ضمن محافظت از لثه می‌تواند عفونت و باکتری‌های موجود در لثه و دندان‌ها را بیرون بکشد، بنابراین قرقره ممکن است برای بهبود لثه و سلامت دندان مؤثر باشد. همچنین ممکن است به جلوگیری از التهاب لثه، پریودنتیت و پوسیدگی کمک نماید.

در یک ارزیابی که در سال 2010 انجام شد مشخص گردید ه استفاده از قرقره آب نمک به‌صورت روزانه به کاهش تعداد باکتری‌های مضر در بزاق کمک می‌کند.

 

آلرژی

ازآنجایی‌که التهاب گلو می‌تواند در اثر آلرژی‌های خاصی مانند گرده گل یا پوسته بدن سگ و گربه نیز رخ دهد، قرقره آب نمک می‌تواند به کاهش علائم گلودرد ناراحت کننده به دلیل واکنش‌های آلرژیک کمک کند.

 

آفت

در همان راستای گلودرد، قرقره های آب نمک می‌توانند زخم ناشی از آفت را که به‌عنوان زخم دهان نیز شناخته می‌شوند، تسکین دهند. آب نمک ممکن است این کار را با کاهش درد و التهابی که این زخم‌ها ایجاد می‌کنند، انجام دهند.

 

بهترین راه‌های قرقره آب نمک

تهیه قرقره آب نمک در خانه بسیار آسان و ساده است. بزرگسالان در هر سنی و کودکان بالای 6 سال می‌توانند از آن استفاده کنند. کودکان استثنایی زیر 6 سال و افرادی که مشکل قرقره کردن دارند، استثنا خواهند بود.

 

چگونه ترکیب آب نمک ساخته شود:

حدود 4/1 تا 2/1 قاشق چایخوری نمک را به هر 227 سی‌سی آب اضافه کنید. بهتر است آب استفاده شده اندکی گرم باشد، زیرا گرما بیش از سرما باعث تسکین گلو درد می‌شود. همچنین استفاده از آب گرم به‌طورکلی لذت‌بخش‌تر است. اما اگر آب سرد را ترجیح می‌دهید، مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود. استفاده از آب گرم همچنین ممکن است به حل شدن نمک در آب کمک کند. اگر از نمک‌هایی با بلورهای درشت دریایی به‌جای نمک‌های ریز یددار استفاده می‌کنید، استفاده از آب نمک جهت حل شدن بهتر نمک ایده‌آل است. برای قرقره آب‌نمک می‌توانید از هر نوع نمکی استفاده کنید.

 

روش انجام قرقره آب نمک :

تا جایی که توانایی تحمل نگه‌داشتن آب پشت حلق خود را دارید به قرقره کردن ادامه دهید و آب را دهان خود نگه‌دارید. سپس، آب نمک را در دهان و اطراف دندان‌های خود بچرخانید. وقتی کار را تمام کردید، آب را از دهان خود بیرون بریزید اما اگر مقداری از آن را بنوشید اشکالی نخواهد داشت. در هنگامی‌که دهان دچار عفونت است بیرون ریختن آب نمک بهتر است که عفونت را بدن خارج می‌سازد. اگر چندین بار با آب نمک قرقره انجام می‌دهید و دهان‌شویه در روز انجام می‌دهید و بیش‌ازحد آب نمک می‌بلعید، مراقب باشید زیرا این کار باعث کم‌آبی بدن شما می‌شود. نوشیدن بیش‌ازحد آب نمک همچنین می‌تواند خطرات جسمی مانند کمبود کلسیم و فشارخون بالا را به همراه داشته باشد. قرقره حداقل دو بار در روز توصیه می‌شود. با خیال راحت می‌توانید چندین بار آب نمک را قرقره کنید. اگر می‌خواهید طعم و مزه آب نمک را بهبود ببخشید، مواد زیر را می‌توان به آن اضافه کنید: عسل، لیمو، سیر

بنابراین برای کودکان بالای 6 سال و بزرگ‌سالانی که توانایی قرقره کردن دارند، قرقره آب نمک می‌تواند درمان خانگی عالی و موفقی باشد.

این ترکیب به‌ویژه توسط پزشکان به‌عنوان روشی برای کمک به کاهش درد و التهاب گلو درد استفاده می‌شود. قرقره آب‌نمک همچنین می‌تواند به جلوگیری و تسکین درد برخی از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی دهان، سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد کمک کنند.

استفاده از این ترکیب به مقدر جزئی؛ همچنین می‌تواند برای آلرژی، زخم‌های آفت و بهبود سلامت دهان مفید باشد. بهتر از همه، نشان داده شده است که قرقره‌های آب نمک درمانی بسیار ایمن برای تمام گروه‌های سنی می‌باشد. تهیه آنها در خانه نیز بسیار آسان است.

برچسب ها: سرماخوردگی، آنفولانزا، گلو درد، آب نمک تعداد بازديد: 401 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز