Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 01:50

28
خرداد
دانستنی‌های مهم پیرامون فشارخون

دانستنی‌های مهم پیرامون فشارخون

فشارخون بالا در سالمندان به همان نسبت که قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند آسیب‌های جدی به مغز نیز وارد کند. با استفاده از راه‌کارهای زیر می‌توان شدت این آسیب‌ها را کم و یا حذف کرد.

تحریریه زندگی آنلاین : فشارخون بالا در سالمندان به همان نسبت که قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند آسیب‌های جدی به مغز نیز وارد کند. با استفاده از راه‌کارهای زیر می‌توان شدت این آسیب‌ها را کم و یا حذف کرد.

 

فشارخون بالا و ارتباط آن سایر ارگان‌ها:

فشارخون بالا با عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود و تا مدت بسیار طولانی بدون بروز علائم و نشانه می‌تواند منجر به بروز سکته‌های قلبی و مغزی در فرد شود. ازآنجایی‌که تمامی عملکرد بدن به جریان خون وابسته است با افزایش فشارخون فقط قلب تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد، بلکه تمامی ارگان‌های بدن متأثر از فشار بالای خون دچار اختلال عملکرد می‌شوند. اگر خون به‌درستی در بدن جریان نداشته باشد ارگان‌هایی مانند چشم، کلیه  و مغز دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر خواهند شد.

بیشتربخوانید:

خوراکی‌های مفید برای پایین آوردن فشار خون بالا

آیا لبنیات برای دیابت و فشار خون بالا مفید است؟

 

 

فشارخون بالا به مویرگ‌های مغزی به‌ویژه در بخش‌های مربوط به شناخت و حافظه آسیب وارد می‌کند و خطر ابتلا به زوال عقل و انواع آلزایمر را به‌صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. بیماری‌های قلبی عروقی همچنین با تأثیرات منفی خود بر سلامت روان، موجب بروز استرس و اضطراب در سالمندان می‌شود. از سوی دیگر استرس و اضطراب باعث افزایش فشارخون و بروز عوارض آن می‌شود.

  استرس و اضطراب با افزایش ترشح آدرنالین و کورتیزول باعث افزایش فشارخون در فرد شود.

 انزوای اجتماعی و اجتناب از حضور در جمع دوستان و خانواده که ناشی از افسردگی در سالمندان است می‌تواند باعث افزایش فشارخون در فرد شود.

 فشارخون بالا اغلب ناشی از سبک زندگی ناسالم می‌باشد. مانند عدم فعالیت کافی، غذای ناسالم و فشار روانی زیاد.

در اغلب موارد ایجاد تغییرات کوچک و جزئی در سبک زندگی می‌تواند از ابتلا و تشدید بیماری‌های قلبی عروقی به‌راحتی جلوگیری کند.

 

فشارخون خود را در منزل اندازه‌گیری کنید:

در طول شبانه‌روز فشارخون تحت تأثیر عوامل مختلف دچار نوسان می‌شود. استرس، فعالیت بدنی و سایر هیجانات منجر به افزایش فشارخون و استراحت و عدم تحرک منجر به کاهش فشارخون می‌شود. در افرادی که فشارخون بالای تشخیص داده شده دارند ضروری است که در طول روز فشارخون خود را اندازه‌گیری و کنترل کنند.

در زمان اندازه‌گیری فشارخون در منزل به چند نکته توجه کنید:

 برای اندازه‌گیری فشارخون، استفاده از فشارسنج‌هایی که دور بازو قرار می‌گیرند از فشارسنج‌های مچی که دور مچ پا و یا دست بسته می‌شوند مناسب‌تر و دقیق تراند.

   نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری فشارخون نوشیدنی‌های الکلی و یا کافئین دار و همچنین سیگار مصرف نکنید.

 10 الی 15 دقیقه قبل از اندازه‌گیری فشارخون روی صندلی بنشینید و آرامش خود را حفظ کنید سعی کنید دست خود را روی دسته صندلی یا میز به موازات قلب قرار دهید.

 بیشتربخوانید:

خوراکی‌های مفید برای پایین آوردن فشار خون بالا

 

 

علت ابتلا به فشارخون بالا چیست؟

فشارخون بالا دلیل واحد و مشخصی ندارد و مجموعه‌ای از عوامل مانند سن، جنسیت، نژاد، سابقه خانوادگی ازجمله عواملی هستند که افراد را در معرض ابتلا به فشارخون بالا قرار می‌دهند. این عوامل ازجمله فاکتورهایی هستند که خارج از کنترل فرد است.

اما عوامل بسیاری وجود دارد که تحت کنترل شما است و شما می‌توانید با آگاهی از این عوامل و استفاده از روش‌ها مانع از ابتلا به فشارخون بالا در خود شوید.

بالا بودن وزن، مصرف مواد غذایی پرنمک،  عدم تحرک بدنی و مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی ازجمله عللی است که با کنترل آنها می‌توان از ابتلا و تشدید فشارخون بالا جلوگیری کرد.

سایر عواملی که منجر به افزایش فشارخون می‌شوند عبارتند از:

 نوشیدنی‌های کافئین دار مانند: قهوه، چای، نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا

 داروها: داروهایی مانند داروهای ضدبارداری، کورتیکواستروئیدها، داروهای درمان اختلال بیش فعالی، داروهای ضد افسردگی و برخی از داروهایی که در درمان سرطان‌ها مصرف می‌شود.

 داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند استامینوفن و ایبوپروفن

  داروهای محرک مانند کوکائین و متامفتامین ها

  بیشتر بخوانید:

ریتم موزون قلب با گیاه خواری

رژیم گیاه خواری در دوران بارداری

 

 

 

پنج  قدم در جهت کاهش فشارخون بالا

اولین و مهمترین و همچنین ساده ترین راه برای کنترل و پیشگیری از فشارخون بالا تغییر سبک زندگی است. دستیابی به این هدف از روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی داشته باشید.

رژیم غذای سالم داشته باشید.

وزن خود را متعادل نگه دارید.

استرس خود را مدیریت کنید.

سیگار را ترک کنید.

برچسب ها: سکته قلبی، فشار خون، فشار خون بالا تعداد بازديد: 299 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز