Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:48

27
مرداد
چرا بی‌دلیل تب می‌کنیم؟

چرا بی‌دلیل تب می‌کنیم؟

تب ناشناخته، تبی است که حداقل 101 درجه فارنهایت یا 38.3 درجه سانتی‌گراد باشد و برای سه هفته به طول بیانجامد و یا اغلب بدون هیچ توضیحی اتفاق بیفتد. حتی گاهی پزشک هم نمی‌تواند علت را بیابد

سلامت نیوز: تب ناشناخته، تبی است که حداقل 101 درجه فارنهایت یا 38.3 درجه سانتی‌گراد باشد و برای سه هفته به طول بیانجامد و یا اغلب بدون هیچ توضیحی اتفاق بیفتد. حتی گاهی پزشک هم نمی‌تواند علت را بیابد ولی اولین قدم برای درمان، تشخیص علت است.



تب ناشناخته به چهار گروه تقسیم می‌شود
کلاسیک
تب ناشناخته کلاسیک بر افراد سالم تأثیر می‌گذارد. این بیماری به‌عنوان یک تب غیر قابل توضیح که به مدت سه هفته ادامه دارد تعریف می‌شود. عفونت یا نئوپلاسم‌ها مانند لوکمیا (سرطان خون)، ممکن است باعث تب ناشناخته کلاسیک شود. سایر اختلالات مانند بیماری‌هایی که بر روی بافت پیوندی تأثیر می‌گذارند نیز می‌توانند علت آن باشند.

بیمارستانی
به نظر می‌رسد افرادی که دچار تب بیمارستانی هستند به دلیل بستری شدن در بیمارستان دچار تب می‌شوند. آن‌ها به دلیلی به غیر از تب بستری شده‌اند و سپس تب غیر قابل توضیح را بروز دادند. علل شایع عبارت‌اند از:
· آمبولی ریوی
· انتروکولیت
· سینوزیت
· ترومبوز سیاهرگی عمقی
· ترومبوفلبیت عفونی(نوعی التهاب که روی رگ‌ها تأثیر می‌گذارد)

 

بیشتربخوانید:

دانه های ویروسی تبدار



کاهش ایمنی
این نوع تب در افراد دارای سیستم ایمنی سازشگر اتفاق می‌افتد. این مسئله آن‌ها را در معرض خطر عفونت قرار می‌دهد. سیستم ایمنی سازشگر اغلب به دلیل شیمی‌درمانی اتفاق می‌افتد.

مرتبط با HIV
HIV می‌تواند باعث ایجاد تب شود. HIV همچنین فرد را مستعد عفونت‌هایی می‌کند که ممکن است تب ایجاد کنند.

اگر تب کودک شما به 102.2 درجه فارنهایت (39 درجه سانتی‌گراد) رسید، باید آن را درمان کنید. می‌توانید به آن‌ها استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید، اما نباید به آن‌ها آسپرین داده شود. در کودکان، آسپیرین با یک بیماری بسیار جدی معروف به سندرم ری همراه است

علل تب ناشناخته
شناسایی نوع تب ناشناخته به پزشک کمک می‌کند تا علت آن را پیدا کند. دلایل تب ناشناخته را می‌توان در هر یک از موارد زیر طبقه‌بندی کرد:
· عفونت: سل، مونونوکلئوز، بیماری لایم، تب خراش گربه، اندوکاردیت و سایر موارد
· التهاب: لوپوس، آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده و غیره
· بدخیمی: لنفوم، لوسمی، سرطان لوزالمعده و سایر سرطان‌ها و سارکوم
· متفرقه: تب ناشی از مصرف یا سوءمصرف مواد مخدر، پرکاری تیروئید، هپاتیت و عواملی که در دسته‌های دیگر قرار نمی‌گیرند.
به فردی که دارای تب ناشناخته است، چندین تست بالینی توصیه می‌شود تا طبقه‌بندی آن را محدود کند. تشخیص تب ناشناخته همچنین می‌تواند توجه را به یک بیماری غیر تشخیص داده شده جلب نماید.

 

بیشتربخوانید:

تب و راه‌های اندازه‌گیری درست آن در کودکان

 



علائم
تب ناشناخته ممکن است با علائم دیگری همراه باشد که به پزشکان کمک می‌کند تا علت اصلی را تشخیص دهند.
علائم معمولی تب شامل موارد زیر است:
· دمای بیش از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد) برای نوزادان یا 99.5 درجه فارنهایت (37.5 درجه سانتی‌گراد) برای کودکان و بزرگسالان
· تعریق
· لرز و سرما
· سردرد
علائم دیگری که معمولاً همراه با تب است شامل موارد زیر است:
· درد بدن یا مفاصل
· ضعف
· گلودرد
· خستگی
· سرفه
· جوش و دانه
· گرفتگی سینوس

تست‌های تشخیصی
در بعضی موارد که تب کوتاه‌مدت است و با علائم هشداردهنده همراه نیست، تنها باید منتظر ماند و مشاهده کرد. اما در مواردی که تب به اندازه‌ای طولانی است که در دسته تب‌های با منشأ ناشناس قرار بگیرد، ممکن است پزشک تست‌هایی را برای تشخیص علت انجام دهد.

 

بیشتر بخوانید:

نکات مهم کرونایی هنگام پخت و پز مواد غذایی

کرونا و الکل؛ کدام سریعتر می کشد؟!

با بیماران مبتلا به ویروس کرونا چگونه رفتار کنیم؟

 


احتمالاً پزشک ابتدا از شما این سؤالات را خواهد پرسید:
· آیا خارج از کشور بوده‌اید؟
· آیا هیچ‌گونه تغییر در آب و هوا و اقلیم را تجربه کرده‌اید و یا از مواد غذایی دارای سموم شیمیایی کشاورزی و ... استفاده نموده‌اید؟
· در محیط روزانه شما تغییری ایجاد شده است؟
اگر با حیوانات سر و کار دارید، ممکن است پزشک بیماری‌های ناشی از تماس با حیوانات را در نظر بگیرد. آن‌ها همچنین در مورد سابقه خانوادگی و بیماری‌هایی مانند لنفوم یا تب روماتیسمی سؤال خواهند کرد.
تست خون و معاینه بدنی
ممکن است پزشک شما آزمایش خون را توصیه کند تا شرایط خاصی از جمله بیماری خود ایمنی را، که ممکن است علائم واضحی نداشته باشد، بررسی نماید. آن‌ها علائم رنگ‌پریدگی، بثورات یا زردی پوست شما را با دقت بررسی می‌کنند.
اگر تست خون یا معاینه فیزیکی نشانه‌های مثبتی داشته باشد، پزشک قبل از تأیید تشخیص، آزمایش‌های بیشتری را توصیه می‌کند.
تست‌های کشت
از کشت خون، ادرار و خلط ممکن است برای بررسی دلایلی مانند باکتری و قارچ استفاده شود. آزمایش‌های ویژه همچنین می‌تواند به بررسی عفونت‌های باکتریایی، قارچی یا ویروسی غیرمعمولی کمک نماید.
تست‌های تصویری
در صورتی که پزشک شما یک صدای غیرمعمول شنیده یا به شدت به اندوکاردیت مظنون است، ممکن است از اندوکاردیوگرام برای ارزیابی قلب شما استفاده شود. اندوکاردیت عفونت یکی از دریچه‌های قلبی است. همچنین ممکن است از اشعه X قفسه سینه برای معاینه ریه‌ها استفاده شود.

درمان
تا 50 درصد موارد مبتلا به تب ناشناخته، بدون تشخیص قطعی از بیمارستان مرخص می‌شوند. در بسیاری از این موارد، تب ناشناخته خودبه‌خود قطع می‌شود.
درمان تب با منشأ ناشناخته، بسته به علت متفاوت است:
· ممکن است داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و آنتی‌هیستامین‌ها برای درمان این نوع تب‌هایی که هیچ دلیلی برایشان یافت نشده، استفاده شوند. در بسیاری از افراد، این داروها می‌توانند به کاهش تب کمک کنند.
· افرادی که منشأ تب‌های آن‌ها کاهش کارایی سیستم ایمنی است، ممکن است با طیف گسترده‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها درمان شوند. این‌ها به احتمال زیاد عوامل بیماری‌زا را هدف قرار می‌دهند. عفونت‌ها دلیل بین 20 تا 40 درصد کلیه تب‌های با منشأ ناشناخته هستند.
· در مبتلایان به تب HIV، درمان، بر داروهای ضدویروسی متمرکز است. پس از آن، به علائم یا عوارضی که ممکن است ناشی از HIV باشد، پرداخته می‌شود.

شناسایی تب ناشناخته کودکان
تب در کودکان در تمام سنین شایع است و به‌ویژه در نوزادان و کودکان نوپا مشاهده می‌شود. فرزند شما دچار تب است اگر:
· کمتر از حالت عادی فعال است یا صحبت می‌کند
· دچار کاهش اشتها یا افزایش تشنگی است
· بیشتر از همیشه گریه می‌کنند (به‌ویژه در نوزادان و کودکان نوپا)
· احساس گرما دارند
اگر تب کودک شما به 102.2 درجه فارنهایت (39 درجه سانتی‌گراد) رسید، باید آن را درمان کنید. می‌توانید به آن‌ها استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید، اما نباید به آن‌ها آسپرین داده شود. در کودکان، آسپیرین با یک بیماری بسیار جدی معروف به سندرم ری همراه است.
برخی از علائم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند که شامل زمانی است که تب فرزندتان تا 105 درجه فارنهایت (40.6 درجه سانتی‌گراد) افزایش یابد. همچنین باید با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید اگر کودکتان:
· به طور غیر قابل تحملی گریه می‌کند
· دچار سفتی گردن شده است
· برای نفس کشیدن تلاش می‌کند
· بثورات بنفش روی پوستش ظاهر شده است
· به سختی از خواب بیدار می‌شود
· دچار مشکل در بلع است

برچسب ها: تب، پایین آوردن تب، پایین آوردن تب کودک، ویروس کرونا، دلیل تب کردن تعداد بازديد: 262 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز