Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:15

21
اردیبهشت
کووید۱۹ طی سه روز حس بویایی را از بین می‌برد

کووید۱۹ طی سه روز حس بویایی را از بین می‌برد

محققان دانشگاه سینسیناتی واقع در اوهایو آمریکا، با مطالعه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دریافتند که ویروس جدید کرونا قادر است ظرف سه روز پس از ورود به بدن بیمار حس بویایی وی را از بین ببرد.

 محققان دانشگاه سینسیناتی واقع در اوهایو آمریکا، با مطالعه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دریافتند که ویروس جدید کرونا قادر است ظرف سه روز پس از ورود به بدن بیمار حس بویایی وی را از بین ببرد. اغلب این بیماران حس چشایی خود را نیز از دست می‌دهند.

در این تحقیقات ۱۰۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در طول ۶ هفته مورد مطالعه قرار گرفتند. از این بیماران در خصوص مدت ابتلا به علایم کووید ۱۹ و مدت و شدت از دست دادن حس بویایی و سایر علایم بیماری پرس‌وجو شد.

بر اساس این تحقیقات حداقل ۶۱ درصد از بیماران کووید ۱۹ دچار کاهش یا از بین رفتن حس بویایی می‌شوند و این عارضه به طور میانگین ۳.۴ روز پس از آلوده شدن به ویروس رخ می‌دهد. در حدود ۵۰ درصد از بیماران، بینی کیپ می‌شود و ۳۵ درصد آن‌ها دچار آبریزش بینی می‌شوند. نتایج این تحقیقات از این جهت دارای اهمیت است که بر اساس تحقیقات پیشین، این عوارض به عنوان علایم آلرژی معرفی شده و ارتباط آن‌ها با ویروس کرونا نفی شده است.

بیشتر بخوانید:

علل بروز عارضه‌های پوستی در برخی مبتلایان کرونا

آیا حساسیت‌های فصلی بر روی کرونا تاثیر دارد؟

تاکید پزشکان بر اختلال بویایی به عنوان نشانه اولیه کووید-۱۹

علاوه بر این مشخص شد احتمال از بین رفتن حس بویایی در بیماران جوان‌تر و زنان بیش از سایرین است.

به گفته محققان از دست دادن حس بویایی یکی از علایم اولیه ابتلا به کووید ۱۹ و مقدمه‌ای برای بروز علایم شدیدتر بیماری مانند تنگی نفس، تب و سرفه است.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۵۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Otolaryngology-Head and Neck Surgery منتشر شده است.

منبع : ایرنا

برچسب ها: حس بویایی، ویروس کرونا، علائم ویروس کرونا، کووید19، کرونا در جهان، علائم جدید ویروس کرونا تعداد بازديد: 409 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز