Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 21:49

21
اسفند
ویروس کرونا : ذره‌ای در قامت هیولا!

ویروس کرونا : ذره‌ای در قامت هیولا!

ویروس‌های کرونا، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که اغلب باعث بیماری تنفسی در فرد مبتلا می‌شوند. این ویروس‌ها شامل ویروس‌هایی هستند که باعث ایجاد سرماخوردگی و آنفلوآنزای فصلی می‌شوند.

تحریریه زندگی آنلاین : ویروس‌های کرونا، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که اغلب باعث بیماری تنفسی در فرد مبتلا می‌شوند. این ویروس‌ها شامل ویروس‌هایی هستند که باعث ایجاد سرماخوردگی و آنفلوآنزای فصلی می‌شوند و البته بیماری‌ها و مشکلات جدی‌تر را به بار می‌آورند، مثل بیماری‌های جدی‌تری از قبیل سندرم تنفسی حاد (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) را به وجود می‌آورند. نوع جدید ویروس کرونا (2019) قبلاً در انسان دیده نشده بود و به آن ویروس کویید 19 می‌گویند.

 

علایم بیماری چیست؟

علائم عفونی شامل بالا رفتن دمای بدن (تب بالای 38 درجه سانتیگراد) به همراه یک یا بیشتر علائم و مشکلات تنفسی مثل سرفه، تنگی نفس و به طور کلی مشکل در تنفس است.

 

 آیا ویروس از طریق غذا نیز انتقال می‌یابد؟

تحقیقات و تجربیات پیرامون (MERS) (SARS) نشان می‌دهند که این ویروس از طریق غذا منتقل نمی‌شود بنابراین تقریباً بعید است که ویروس از غذا منتقل شود ولی مدرکی که این مورد را ثابت کند نیز در اختیار نیست.

ویروس‌های کرونا برای رشد و تکثیر در بدن انسان به یک میزبان نیاز دارند و نمی‌توانند در مواد غذایی رشد کنند. انتظار می‌رود که پخت و پز غذاها در مدت زمان کافی و دقیق، ویروس را از بین ببرد زیرا می‌دانیم که SARS در دمای 60 درجه سانتیگراد و به مدت 30 دقیقه از بین می‌رود معمولاً ویروس‌های کرونا از طریق حیوانات و انسان‌ها به هم متصل می‌شوند. اعتقاد بر این است که منبع ویروس کرونای 2019، حیوان باشد اما حتی در این باره هم نمی‌توان نظر قطعی داد.

این ویروس، معمولاً از طریق تماس مستقیم با غشای مخاط، با قطرات عفونی انتقال می‌یابد مثل تنفس در هوایی که ویروس در آن موجود است یا عطسه شخصی که به ویروس دچار است. تحقیقات در چنین شرایط برای شناسایی منبع شیوع ویروس و راههای انتقال آن ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

واکسن کرونا کی ساخته می‌شود؟

کارمندان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا چه کنند؟

آیا با آمدن بهار، ویروس کرونا هم می‌رود؟

کارگران مواد غذایی چه اقداماتی در این خصوص می‌توانند انجام دهند؟

امکان اینکه کارگران مواد غذایی آلوده به این ویروس از طریق عطسه و یا سرفه و تماس دستی، ویروس را انتقال دهند وجود دارد (ویروس را به طور مستقیم به مواد غذایی که در تماس با آنها هستند، منتقل می‌کنند. مگر اینکه نکات بهداشتی را بسیار دقیق رعایت کنند.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است هر روز به تعداد قربانیان این ویروس وحشتناک و کشنده افزوده می‌شود و نگرانی‌های مردم نیز با خواندن اخبار تلخ بیشتر می‌شود در چنین شرایطی نه فقط رعایت نکات بهداشتی اهمیت زیادی دارد بلکه لازم است اقدامات دیگری نیز صورت گیرد مثل تقویت سیستم دفاعی بدن

سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای کاهش خطرات ناشی از انتقال این ویروس و کاهش آسیب‌ها، توصیه‌هایی دارد، مثلاً؛

 بهداشت دقیق و مناسب (اقدامات بهداشتی مثل سرفه و سرماخوردگی و عطسه)

 داشتن روش‌ها و شیوه‌های غذایی مطمئن و درست

 عدم ارتباط و تماس مستقیم با هر کسی که علائم و بیماری‌های تنفسی را دارد.

 شستن دست‌ها قبل از شروع کار (کارگران و کارمندان مواد غذایی)

  شستن دست‌ها بعد از تماس با مواد غذایی

 شستن دست‌ها بعد از تمیز کردن سرویس بهداشتی، نوشیدن، سیگار کشیدن، دست زدن و تماس با پول، دستشویی رفتن و...

 آگاهی کارگران و عامه مردم (افرادی که در کارخانه‌ها و رستوران‌ها مشغول کارند) با این ویروس

 

 نظارت دقیق و کامل بر آنها

این موارد همگی مربوط به کارگران مواد غذایی هستند، اما بخش مهم‌تر آن مربوط به آگاهی مردم به طور همگانی و برای بالا بردن استانداردها، تقویت سیستم دفاعی بدن، مصرف برخی از غذاها برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس و تقویت سیستم دفاعی و.... می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

چرا مرد‌ها بیشتر از زن‌ها کرونا می‌گیرند؟

ویروس کرونا کدام اندام‌ها را درگیر می‌کند؟

چگونه ویروس ترسناک کرونا را شکست بدهید ؟

 غذاهای ضد ویروسی تقویت کننده سیستم دفاعی

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است هر روز به تعداد قربانیان این ویروس وحشتناک و کشنده افزوده می‌شود و نگرانی‌های مردم نیز با خواندن اخبار تلخ بیشتر می‌شود در چنین شرایطی نه فقط رعایت نکات بهداشتی اهمیت زیادی دارد بلکه لازم است اقدامات دیگری نیز صورت گیرد مثل تقویت سیستم دفاعی بدن. بالا بردن قدرت مکانیزم دفاعی بدن می‌تواند کمک زیادی به مقابله با این بیماری کند.

آب‌ریزش بینی، تب، سرفه، سردرد، گلودرد، تنگی نفس، التهاب ریه و... همگی می‌توانند هر کدام از ما را به رُعب و وحشت بیندازند که نکند دچار ویروس کرونا شده‌ایم. این ویروس دورة نهفته 14 روزه دارد بنابراین اگر بیشتر از 7-6 روز این علائم را داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید. هر چه سیستم دفاعی بدن خود را قوی‌تر کنید به همان اندازه بهتر است.

 

 راهکارهای تقویت سیستم دفاعی بدن

علاوه بر بهداشت اساسی و درست پزشکان ما را به خوردن برخی غذاها و استفاده از آنها در برنامه غذایی‌مان توصیه می‌کنند. علاوه بر آنکه لازم:

 دست‌ها را مرتب با صابون بشویید.

 انگشت‌ها به سمت دهان، بینی و چشم‌ها نبرید.

 در مکان‌های شلوغ و پر تردد وارد نشوید.

 از مصرف غذاهای خام پرهیز کنید.

 تا جاییکه ممکن است ماسک بزنید.

 بهتر است از همین امروز، اقدام به تقویت سیستم دفاعی بدن‌تان نیز نمایید.

بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا و ۵ نکته که باید بدانیم

این سرفه‌ها را جدی بگیرید!

 

 غذاهای ضد ویروسی

 سیر: سیر از مواد غذایی ضد ویروسی است هم می‌توانید آن را خام مصرف کنید و هم پخته سیر را می‌توانید خرد کنید و با عسل مصرف کنید. هر روز دو بار، این ماده غذایی برای تقویت سیستم دفاعی فوق‌العاده است.

 زنجبیل: زنجبیل و بادیان ختایی را می‌توانید بکوبید و کمی از آن را به عسل اضافه کنید و بخورید این ترکیب جادویی است.

 روغن نارگیل: روغن نارگیل را می‌توانید در غذاهایتان هم مصرف کنید حاوی اسید لوریک است و علاوه بر آن اسید کاپریلیک هم دارد که به مقدار زیادی موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود.

 

رسوراتورول

غذاهایی که سرشار از رسوراتورول هستند برای مقابله با عفونت قارچی، اشعه‌ ماوراء بنفش، استرس و انواع آسیب‌دیدگی‌ها، بسیار مناسب هستند مثلاً بادام زمینی، پسته، انگور، زغال‌اخته، توت فرنگی و کاکائو و شکلات به مقدار زیادی از آن را دارا می‌باشند.

 

 غذاهای حاوی ویتامین  C

فلفل قرمز، فلفل زرد همگی‌ حاوی ویتامین c فراوان می‌باشند. مواد مورد نیاز یک سوپ فوق‌العاده که به مقدار زیادی سیستم دفاعی را تقویت می‌کند: سیب‌زمینی شیرین 1 عدد، سیر 1 عدد، پیاز، ریحان، رزماری، تمام ترکیبات را با هم بپزید.

 

 گیاهان ضد ویروسی

گیاهان نیز می‌توانند تقویت کننده سیستم دفاعی باشند، مثل آویشن، پونه کوهی، تلوزی و.... به هنگام عفونت دستگاه تنفسی و مشکلات مخاطی، این گیاهان می‌توانند تا اندازه زیادی با عفونت مقابله کنند، پونه، اکالیپتوس، آویشن، بادیان ختایی و حتی چای بسیار موثرند و به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 سایر مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم دفاعی

 بادام  نعنا  پروبیوتیک‌ها

 پرهیز از مصرف شکر سفید

 روی و سلنیوم (که در بادام، دانه کنجد، تخم آفتابگردان، آجیل و پسته یافت می‌شود).

و در کنار این موارد خواب کافی و مناسب و ورزش می‌توانند سیستم دفاعی بدن را تقویت کنند و با ویروس‌ها مقابله نمایند.

برچسب ها: زندگی آنلاین، کرونا ویروس، کرونا، ویروس کرونا، علائم کرونا، راه های انتقال کرونا، کرونا در ایران تعداد بازديد: 594 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز