Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:17

4
اسفند
ویروس کرونا و ۵ نکته که باید بدانیم

ویروس کرونا و ۵ نکته که باید بدانیم

اطلاعات نادرست و شایعات در مورد خطر ویروس کرونا در همه‌جاپخش شده است. در اینجا درستی چند مورد از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 اطلاعات نادرست و شایعات در مورد خطر ویروس کرونا در همه‌جاپخش شده است. در اینجا درستی چند مورد از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ویروس کرونا: ۵ نکته که باید بدانیم

استفاده از ماسک فایده‌ای ندارد

حتماً دیده‌اید که افرادی شروع به استفاده از ماسک کرده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد که استفاده از ماسک تأثیر چندانی ندارد. یکی از دلایل این است که ماسک‌ها معمولاً اطراف‌شان باز است و چشم‌ها را هم نمی‌پوشانند و برای مدت طولانی هم نمی‌توان آن‌ها را روی صورت داشت. اگر هم قرار باشد که اثر محافظتی داشته باشند، ماسک‌های صورت را باید به طور مرتب عوض کرد (چون بر اثر عرق‌کردن مرطوب می‌شوند).

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید برای محافظت از خودتان مهم این است که:

  • وقتی عطسه و سرفه می‌کنید، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خود بگیرید.
  • فوری دستمال را در سطل زبالهٔ دربسته بیاندازید.
  • دست‌های خود را به طور مرتب با صابون و مواد بهداشتی بشویید.
  • از افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند (حداقل یک متر) فاصله بگیرید.

بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا با بدن چه می‌کند؟

کرونا به «تهران» و «گیلان» رسید

سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا را چگونه از هم تشخیص بدهیم؟

مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از کرونا

  • خوردن سیر
  • غرغره کردن دهان‌شویه
  • شستشوی بینی با محلول نمک
  • مالیدن روغن کنجد اطراف بینی‌

سازمان بهداشت جهانی اضافه می‌کند که هیچ‌کدام از این کار‌ها برای محافظت در برابر این ویروس جدید کارساز نیست.

ویروس کرونا: ۵ نکته که باید بدانیم سگ‌ها و گربه‌ها ناقل این ویروس نیستند.

این ویروس از طریق حیوانات منتقل نمی‌شود

بنا به نظر سازمان بهداشت جهانی، هیچ شواهدی مبنی بر اینکه سگ‌ها و گربه‌ها ناقل ویروس جدید کرونا باشند، وجود ندارد. این نکته به معنای آن نیست که نباید پس از هر بار تماس با آن‌ها دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

حتی حیوانات خانگی دوست‌داشتنی هم می‌توانند ناقل ای‌کُلی یا اشریشیا کُلی و سالمونلا باشند، این‌ها میکروب‌هایی است که می‌تواند از حیوانات خانگی به انسان منتقل شود.

گمان بر این است که ویروس کرونای جدید (که هنوز نام‌گذاری نشده) در بازار فروش حیوانات زنده در شهر ووهان چین پیدا شده و منشأ آن احتمالاً حیوانات وحشی بوده است.

ویروس، پیش از انتقال به انسان ممکن است بدون اینکه متوجه شویم در میان جانوران شیوع پیدا کرده باشد. ویروس‌های دیگری مثل آنفلوانزای مرغی، اِبولا و سارس هم همینطور گسترش پیدا کردند؛ و این به معنای آن نیست که جانوران به طور کلی خطرناک یا ناقل بیماری هستند.

این ویروس جدید به خانوادهٔ کرونا‌ویروس تعلق دارد که شامل ویروس سرماخوردگی معمولی، سارس و مِرس (بیماری تنفسی خاور‌میانه) هم می‌شود.

ویروس کرونا: ۵ نکته که باید بدانیم

به ندرت "کشنده" است

یک مقام ارشد نظام خدمات درمانی بریتانیا می‌گوید بیشتر افراد نشانه‌های خفیفی از بیماری (سرفه و تب) نشان می‌دهند و خوب می‌شوند.

هر چند این ویروس ممکن است افرادی را به شدت بیمار کند (التهاب ریه و مشکلات تنفسی) و باعث مرگ تعدادی هم (با بیماری‌های شدید ریوی) در چین شده است.

نباید فراموش کنیم که سرماخوردگی معمولی که هر سال زمستان همه‌گیر می‌شود هم باعث مرگ افراد می‌شود. هر سال به طور متوسط ۶۰۰ نفر بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به سرماخوردگی در بریتانیا می‌میرند.

پروفسورجاناتان بال از دانشگاه ناتینگهام می‌گوید:"خطر همه‌گیری آن در مقایسه با سرماخوردگی فصلی و با توجه به پیشگیری‌ها و اقدامات احتیاطی در بریتانیا، بسیار کم است".

او توصیه می‌کند تا به دقت بهداشت فردی را رعایت کنیم تا از سرماخوردگی و ویروس کرونا در امان بمانیم. دانشمندان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند که این ویروس جدید چگونه منتشر می‌شود.

پروفسور بال می‌گوید: " به احتمال زیاد ذرات بسیار ریزی در سرفه و تنفس فرد بیمار ناقل بیماری است". از این رو قرنطینه یا جدا کردن افرادی که از ووهان چین آمده‌اند، خطر همه‌گیری این بیماری را کمتر می‌کند. مقامات بهداشت بریتانیا هنوز توصیه می‌کنند که واکسن سرماخوردگی می‌تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید:

ویروس کرونا و پاسخ به سوالات درباره‌ی آن

ماهی قرمز شب عید ناقل ویروس کرونا است؟

استفاده از ماسک تاثیری در پیشگیری از ابتلا به کرونا دارد؟

آیا قلیان کشیدن می‌تواند عامل انتقال کرونا باشد؟

هیچ دارو یا واکسن خاصی برای این ویروس جدید وجود ندارد و آنتی‌بیوتیک‌ها هم بر آن اثر ندارند (آن‌ها فقط بر باکتری‌ها اثر دارند). روش‌هایی برای درمان وجود دارد، اما بیشتر افراد خودشان خوب می‌شوند.

پژوهشگران در تلاش برای ساختن واکسن هستند، اما این واکسن ابتدا باید آزمایش شود و مدتی طول خواهد کشید تا آماده و تولید شود. افراد پیر و کسانی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند تنگی‌نفس یا آسم، بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت هستند بیش از دیگران در برابر این ویروس جدید آسیب‌پذیرند.

گرچه هر فردی در هر سنی ممکن است به آن دچار شود و تعداد مبتلایان به این ویروس هر روز در چین بیشتر می‌شود، اما درصد کمی از افراد به دلیل ابتلا به آن می‌میرند.

ویروس کرونا: ۵ نکته که باید بدانیم

خوردن غذای چینی باعث بیماری نمی‌شود

با وجود فضای ترس و هراسی که بر شبکه‌های اجتماعی حاکم شده است، احتیاجی نیست از خوردن غذای رستوران محل پرهیز کنید و غذای چینی نخورید و آبجو را از فروشگاه‌های دیگری بخرید.

سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرد که دریافت نامه و بسته‌های پستی از چین هیچ خطری ندارد. این ویروس نمی‌تواند به مدت طولانی بر چنان سطوحی باقی بماند و این موضوع شامل فنجان‌ها و دستگیره‌ٔ در‌ها هم می‌شود.

بنا بر توصیهٔ ادارهٔ بهداشت عمومی انگلستان، برای ابتلا به این بیماری باید در تماس مستقیم با فرد بیمار و در فاصلهٔ دو متری او به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر قرار داشته باشید تا خطری شما را تهدید کند. افرادی که در هفته‌های اخیر از شهر ووهان و استان هوبی چین بازگشته باشند، بیشترین خطر ابتلا به این ویروس را دارند. بیشتر این افراد تحت نظر قرار گرفته‌اند و با انجام آزمایش مشخص شد که آلوده به ویروس نیستند.

منبع:برترینها

برچسب ها: ماسک، کرونا ویروس، کرونا، علائم کرونا، ویروس کرونا در ایران، راه های پیشگیری از کرونا تعداد بازديد: 818 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • تشکر از اطلاعات مفیدتون .. یک سری افراد هم در این میان متضرر می شوند مانند رستوران دار ها و ساندویچ فروشی ها . کل کادرشون مثل گارسون و غیره .. و بجا و خوبه در این مفاله ذکر شده که خرید و غذا خوردن در این مکان ها بلا مانع است و کاش ب گوش همه مردم برسه و روال عادی را طی کنند چون اکثرا شامل طبقه با بضاعت ضعیفی هستند ...

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز