Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:22

19
بهمن
نخستین پیوند همزمان حنجره و نای در دنیا

نخستین پیوند همزمان حنجره و نای در دنیا

قرص‌ها اغلب وقتی بلعیده می‌شوند در محل درست در مجاری گوارشی حل نمی‌شوند. اگر قرص در جای مناسب در مجاری گوارشی حل شود، بهتر جذب جریان خون می‌شود و تاثیر شفابخش و درمانی آن بهبود پیدا می‌كند.

 تحریریه پزشك امروز

 

 

تیمی بین‌المللی از جراحان موفق شدند با انجام نخستین پیوند همزمان حنجره و نای به یک زن 52 ساله آمریکایی پس از 11 سال قدرت سخن گفتن را به وی بازگردانند. سال 1999 بود که یک زن جوان به نام «برندا جیسون» به دلیل یک اشتباه جراحی صدای خود را از دست داد. از آن زمان تاکنون این زن آمریکایی می‌توانست از طریق یک دستگاه الکترونیکی مبدل امواج ارتعاشی به امواج صوتی که روی گردن خود نگه می‌داشت به گونه‌ای نامفهوم حرف بزند.

اکنون و پس از یک عمل جراحی جدید، یک نای و حنجره توسط تیمی از پزشکان بین‌المللی در مرکز پزشکی سنت دیوید کالیفرنیا به این زن پیوند زده شد.13روز بعد، این زن موفق شد پس از 11 سال چند کلمه‌ای حرف بزند و بگوید: «روز بخیر، می‌خواهم به خانه بروم.» این اولین بار در دنیا است که حنجره و نای به طور همزمان پیوند زده شدند.همچنین این عمل، دومین عمل پیوند حنجره در دنیا بود.اولین عمل نیز در همین بیمارستان در سال 1996 انجام شد. مهمترین و دشوارترین بخش این عمل جراحی، پیوند نورون‌های ماهیچه‌ای حنجره است. این جراحان در مورد این عمل جراحی 18 ساعت مشغول به کار بودند.

اکنون این زن 52 ساله به‌طور طبیعی قادر به حرف زدن است و تمام نیروی خود را برای توانبخشی این اعضای جدید خود صرف می‌کند. اشتباه جراحی که 11 سال قبل اتفاق افتاد تنها صدای این زن را نگرفته بود بلکه برای وی مشکلات مهمی در غذاخوردن و تنفس به طور طبیعی ایجاد کرده بود به‌طوری که این زن بیش از یک دهه از طریق سوراخی که در نای وی ایجاد شده بود زندگی می‌کرد.

تولید قرص مغناطیس برای افزایش قدرت جذب دارویی در بدن

متخصصان علوم پزشكی دانشگاه براون موفق به تولید یك قرص مغناطیسی شده‌اند كه قدرت جذب دارویی را در بدن بهبود می‌بخشد. ‌قرص‌ها اغلب وقتی بلعیده می‌شوند در محل درست در مجاری گوارشی حل نمی‌شوند. اگر قرص در جای مناسب در مجاری گوارشی حل شود، بهتر جذب جریان خون می‌شود و تاثیر شفابخش و درمانی آن بهبود پیدا می‌كند. اما این بار متخصصان با تولید یك «قرص مغناطیسی» موفق شده‌اند بر این مشكل غلبه كنند و تاثیر درمانی قرص‌ها را بهبود دهند. دكتر ادیت ماتیو وتیز سرپرست این مطالعات خاطرنشان كرد: با این تكنیك جدید می‌توان دقیقا مشخص كرد كه قرص در كدام قسمت از دستگاه گوارشی حل شود و از میزان اثرگذاری دارو بر بدن یقین حاصل كرد.

  یك سپر دفاعی خوشمزه در برابر افزایش فشار خون

كارشناسان تغذیه در دانشگاه آنجلیای شرقی و دانشگاه ‌هاروارد توصیه می‌كنند كه خوردن تمشك آبی می‌تواند از بدن شما در برابر افزایش فشار خون محافظت كند. این كارشناسان در آزمایشات خود متوجه شده‌اند تمشك آبی حاوی تركیبات زیست فعالی موسوم به «نتوسیانین‌ها» است كه تاثیر ضد فشار خونی دارند.

بررسی‌ها تایید می‌كند افرادی كه در هفته حداقل یك نوبت از این میوه می‌خورند 10 درصد كمتر از سایرین دچار افزایش فشار خون می‌شوند. نتوسیانین‌ها متعلق به خانواده تركیبات زیست‌فعالی به نام فلاوونوئیدها هستند كه در اكثر انواع توت‌ها و تمشك‌ها، آب پرتقال خونی، انگور فرنگی سیاه و تمشك آبی به وفور یافت می‌شوند.

انواع دیگری از فلاوونوئیدها در سایر میوه، سبزیجات، دانه‌ها و گیاهان یافت می‌شوند.این تركیبات نقش مفیدی در كاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی دارند.

کاربرد تاموکسیفن در بهبود سرطان ریه

نتایج یک پژوهش نشان داد داروهای رایج در درمان سرطان پستان با ساختار ضد هورمونی در بهبود سرطان ریه نیز توصیه می‌شوند. سرطان پستان از جمله سرطان‌های مرتبط با هورمون‌ها است که حدود چهل سال است که داروی تاموکسیفن برای درمان آن تجویز می‌شود. این دارو ضد هورمون استروژن است که با مکانیسم تاثیر بر روی ترشح این هورمون در بدن در درمان این نوع سرطان کاربرد دارد. محققان دانشگاه ژنو سوئیس با مطالعه روی 6هزار و 665 زن مبتلا به سرطان پستان با هدف بررسی تاثیر داروهای ضد سرطان پستان بر درمان سرطان ریه دریافتند که این داروها در بهبود مبتلایان به سرطان دستگاه تنفسی موثر است.

در این مطالعه این فرضیه مطرح شد که می‌توان از داروهای ضد سرطان سینه برای درمان سرطان ریه نیز استفاده کرد. بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش‌های مختلف در این زمینه امروزه مشخص شده است، در افرادی که از هورمون برای مقاصد درمانی استفاده می‌شود خطر ابتلا به سرطان ریه افزایش می‌یابد. دکتر الیزابت راپیتی مسوول این گروه تحقیقاتی گفت: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ارتباطی بین میزان هورمون‌هایی نظیر استروژن و پروژسترون و سرطان ریه وجود دارد اما برای اثبات آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

 

برچسب ها: فشار خون، پیوند حنجره، پیوند نای، حنجره و نای، قرص مغناطیس، کاربرد تاموکسیفن تعداد بازديد: 1312 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز