Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 12:32

11
بهمن
برنزه کردن و خطر سرطان‌های پوستی

برنزه کردن و خطر سرطان‌های پوستی

بیش از حد هورمون رشد در دوران قبل از بلوغ، ژیگانتیسم و در اثر ترشح زیاد آن در دوران پس از بلوغ آکرومگالی ایجاد می‌شود.

تحریریه پزشك امروز

 

 

مطالعه جدید نشان می‌دهد: بسیاری از افراد خطراتبرنز ه کردن در فضای بسته را نادیده می‌گیرند یا از خطرات احتمالی آن ناآگاهند که این امر موجب افزایش خطرات ابتلا به سرطان‌های پوستی می‌شود. برنزه کردن پوست خطر سرطان پوست را افزایش می‌دهد و ممکن است سرعت پیرشدن پوست و بروز چین و چروک را افزایش دهد.

این در حالیست در حال حاضر 18 درصد زنان و 6 درصد مردان حداقل یک‌بار در سال به اتاق‌های برنزه می‌روند. در این رابطه دکتر کلوین چوی از دانشگاه منیوتا و گروهش در اقدامی سعی در ترغیب افراد به عدم استفاده از این روش کردند که با بیان دلایل خطر تنها 13 درصد زنان و عده کمی از مردان از این کار امتناع ورزیدند.

طبق این گزارش این روش در بین جوانان بسیار محبوب است و از هر سه زن یک نفر بین 18 تا 24 سال و از هر چهار مرد یک نفر بین 25 تا 34 سال، به این کار اقدام می‌کنند. 

ژن غول‌آسایی کشف شد

گروهی از دانشمندان انگلیسی با بررسی DNA اسکلت یک انسان غول‌پیکر ایرلندی موفق شدند یک جهش ژنتیکی را کشف کنند که با غول‌آسایی ارتباط دارد. این محققان با مشاهده اسکلت یک فرد غول‌آسا به نام «چارلز بارین» به دنبال ریشه‌های ژنتیکی و ارثی این بیماری گشتند.«چارلز بارین» که همچنین با اسامی «غول ایرلند» و «چارلز او برایان» نیز شناخته می‌شود در قرن هجدهم می‌زیسته است وی با 2 متر و 54 سانتیمتر قد یک نمونه واقعی از پدیده غول آسایی در زمان خود بوده است.

وی در سن 21 سالگی به لندن آمد و به دلیل متفاوت بودنش شهرت بسیاری کسب کرد و سرانجام یک سال پس از ستاره بودن مرد. این دانشمندان با مطالعه بر روی DNA این اسکلت کشف کردند که یک جهش ژنتیکی در «غول ایرلند» وجود داشته که مشابه جهشی است که در چهار خانواده دیگر اهل ایرلند شمالی دارای افراد مبتلا به ژیگانتیسم نیز دیده شده و احتمالا از هزار و 500 سال قبل شکل گرفته است.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: «این مقایسه‌ها بسیار دشوار بود. ما اطلاعات کمی درباره جغرافیای ایرلند شمالی داشتیم اما بعد از اینکه این جهش ژنتیکی در اولین خانواده دیده شد به غول ایرلند فکر کردیم و مطالعات خود را آغاز کردیم. سپس خانواده‌های دیگر را مورد بررسی قرار دادیم زمانی که به خانواده چهارم رسیدیم قادر بودیم بلافاصله به بیمار مبتلا به غول آسایی بگوییم که خانواده اش ریشه ایرلند شمالی دارند.» تاکنون دانشمندان می‌دانستند که در اثر تولید بیش از حد هورمون رشد در دوران قبل از بلوغ، ژیگانتیسم و در اثر ترشح زیاد آن در دوران پس از بلوغ آکرومگالی ایجاد می‌شود اما تاکنون جهش ژنتیکی مرتبط با این پدیده و ریشه‌های ارثی آن شناسایی نشده بود.

طاس‌ها بی‌مو نیستند!

دانشمندان علت طاسی در مردان را نه فقدان مو، بلكه وجود مشكل در ساخت موی جدید اعلام كردند. نقص ساخت به این معنی است كه موی ساخته شده به قدری كوچك و نازك است كه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست و این باعث طاسی كلاسیك یا عقب ‌نشستن خط مو می‌شود. این تیم آمریكایی، سلول‌های بنیادی را كه مسوول تولید مو هستند، در بروز طاسی تاثیرگذار دانسته است.

متخصصان امیدوارند كه بتوانند مشكل طاسی مردان را با ترمیم عملكرد این سلول‌ها بهبود ببخشند. در نهایت آنها امیدوارند كه بتوانند كرمی تولید كنند كه برای كمك به سلول‌های بنیادی در تولید موی سالم در پوست سر استفاده شود. تیم تحقیقاتی دانشگاه پنسیلوانیا، فولیكول موی ناحیه‌های بی‌مو را در خوكچه ‌هندی‌های نر كه پیوند مو روی آنها انجام شده بود با نواحی پر مو مقایسه كردند.

اگرچه تعداد سلول‌های بنیادی در نواحی بی‌‌مو با نواحی عادی پر مو یكسان بوده، تعداد كمتری گونه‌های كامل‌تر موسوم به سلول پیشرو در نواحی بی‌‌مو وجود دارد. این تفاوت به این معنی است كه فولوكول مو در نواحی بی‌‌مو از بین نرفته بلكه جمع می‌شود و موی جدید به وجود آمده نسبت به موی نرمال بسیار ریز است. دكتر جورج كوتزارلیس كه رهبری این تحقیقات را بر عهده دارد، گفت: این موضوع این مفهوم را می‌ر‌ساند كه در فعال‌سازی سلول‌های بنیادی كه سلول‌های پیشرو را در پوست سر بی‌مو تبدیل می‌كنند مشكل وجود دارد.

تا این زمان دلیل اصلی طاسی مردان نامعلوم باقی مانده اما متخصصان معتقدند كه هورمون مردانه تستوسترون در آن دخیل بوده و همچنین طاسی در خانواده ارثی است.

نجات نخستین انسان از مرگ حتمی با ثبت توالی ژنتیکی

پزشکان با ثبت توالی ژنوم کودکی 6 ساله توانستند بیماری ناشناخته‌ای را درمان کرده و جان وی را از مرگ نجات دهند. حامیان متدهای ژنتیکی پزشکی می‌گویند: دسترسی به توالی ژنتیکی آینده علم پزشکی است و به زودی هر بیماری می‌تواند به توالی ژنوم خود دسترسی داشته باشد.

از سویی دیگر، منتقدان این شیوه به زیر پا گذاشتن حریم خصوصی تاکید داشته و معتقدند تغییرات و تفاوت‌های ژنتیکی لزوما منجر به موفقیت‌های درمانی و پزشکی نخواهند شد. با وجود دیدگاه‌های مختلفی که درباره این شیوه درمانی وجود دارد، نمی‌توان خوب بودن این خبر را انکار کرد: اولین انسان که به بیماری ناشناخته‌ای مبتلا بود، با کمک استفاده از توالی ژنتیکی‌اش از مرگ نجات یافت.

 

برچسب ها: طاس‌ها بی‌مو نیستند، ثبت توالی ژنتیکی، فعال‌سازی سلول‌های بنیادی، خطراتبرنز ه کردن، سرطان‌های پوستی تعداد بازديد: 561 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز