Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 04:29

24
فروردین
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

پزشكان در بيمارستان دانشگاهي يو.تي جنوب غربي در آمريكا وسيله‌اي ابداع...

خواندنی های پزشكی

 

 

ابداع دستگاهی برای كمك به تنفس بیماران مبتلا به آسیب نخاعی فوقانی

پزشكان در بیمارستان دانشگاهی یو.تی جنوب غربی در آمریكا وسیله‌ای ابداع كرده‌اند كه به بیمارانی كه به دلیل آسیب قسمت فوقانی نخاع یا بیماری‌های دیگر نمی‌توانند به تنهایی نفس بكشند كمك می‌كند تا راحت‌تر تنفس كنند.. این وسیله را NeuRx نام دارد و به بیماران آزادی عمل بیشتری داده، سرعت تحلیل رفتن توان دستگاه تنفس را كاهش می‌دهد. بیمارانی كه اجزای دستگاه تنفسی آنها مانند دیافراگم ضعیف است در معرض خطر ابتلا به عفونت ریه هستند، چرا كه به علت ضعف عضلات دستگاه تنفسی نمی‌توانند براحتی عمل دم و بازدم را انجام دهند. سازمان غذا و داروی آمریكا(FDA) این ابزار جدید را تایید كرده است. این دستگاه 4 الكترود دارد كه مستقیما روی دیافراگم كار گذاشته می‌شوند. سیگنال‌های الكتریكی كه از طریق یك دستگاه كنترل كننده خارجی فرستاده می‌شوند. پیام‌های عصبی ارسالی از نخاع به دیافراگم را تقویت می‌كنند. زمانی كه این سیگنال‌های عصبی به دیافراگم می‌رسند باعث تحریك دیافراگم شده و انقباض و انبساط به راحتی انجام می‌گیرد. این كار بیش از عملكرد ونتیلاتور موثر است و به تسهیل تنفس بیمار بیشتر كمك می‌كند. این دستگاه برتری‌هایی نسبت به ونتیلاتورهای سنتی دارد: بیماران آزادی تحرك بیشتری داشته و دیگر مجبور نیستند به یك ونتیلاتور دست و پا گیر متصل باشند. از طرفی جراحی انجام شده برای كار گذاشتن این دستگاه  به اندازه جراحی‌های دیگر تهاجمی نیست.   

 

دارو درمانی موثرتر از آنژیوپلاستی در درمان عارضه قلبی بیماران دیابتی

محققان دانشكده پزشكی دانشگاه استنفورد در آمریكا دریافته‌اند كه بسیاری از بیماران دیابتی كاندید عمل آنژیوپلاستی، می‌توانند بدون انجام این عمل تحت دارو درمانی قرار گیرند. تحقیقات پیشین نشان داده بودند كه اگر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 خفیف تا متوسط تحت عمل آنژیوپلاستی قرار می‌گرفتند  ریسك ابتلای آنها به سكته قلبی، مغزی یا حتی مرگ در مقایسه با آنهایی كه تحت دارو درمانی قرار داده می‌شدند كاهش نمی‌یافت.

این پژوهش نشان داده كه استفاده از دارو درمانی هزینه‌های كمتری را هم به بیمار تحمیل می‌كند و در عرض 4 سال، 11هزار دلار برای بیمار صرفه جویی در بر دارد. برای بیمارانی كه عارضه قلبی خفیف دارند عمل آنژیوپلاستی نه تنها گران‌تر است بلكه نسبت به دارو درمانی برتری ندارد. در این مطالعه سلامتی دو هزار بیمار قلبی در عرض 5 سال مورد بررسی قرار گرفت. در این دوره همه بیماران تحت دارو درمانی (با دوز بالای دارو) قرار گرفتند داروهای استاتین، بتا بلوكرها و بازدارنده‌های ACE یا داروهای بلوك كننده آنژیوتنسین داروهای به كار رفته در این بررسی بودند.

دیده شد  درمان با آنژیوپلاستی برای بر طرف كردن گرفتگی رگ در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 خفیف تا متوسط  اثری مشابه با  درمان دارویی برای رفع گرفتگی دارد با این تفاوت كه هزینه آن به مراتب كمتر است.

 

شناخت نوعی مولكول دخیل در دیابتی شدن افراد چاق

بسیاری از افرادی كه اضافه وزن دارند یا چاق هستند دچار مقاومت به انسولین می‌شوند در دوره‌ای از زندگی به دیابت نوع 2 مبتلا شوند. یك تیم از محققان اروپایی دریافته‌اند كه این افراد دارای حجم بیشتری از مولكول  CXLC5 هستند كه توسط سلول‌های خاصی در بافت چربی تولید می‌شود. مهمترین عوامل خطرساز ابتلا به بیماری دیابت چاقی و زندگی بی‌تحرك است. مدت‌ها بود كه بیوشیمیست‌ها می‌دانستند، موادی كه مربوط بافت چربی تولید می‌‌شود در بروز دیابت دخیل هستند و ارتباط بین چاقی و دیابت را معنی‌دار می‌كند.

این پژوهش نشان داده كه سطح سرمی مولكول شیمیایی CXCL5 در خون كه توسط بافت چربی تولید می‌شود در بافت چربی بدن افراد چاق بیشتر از افراد معمولی مشاهده می‌شود. این مولكول، به بروز مقاومت به انسولین و بروز دیابت نوع 2، كمك می‌كند. مهم ترین بخش این پژوهش كه نتایج آن در ژورنال متابولیسم سلولی به چاپ رسیده این كشف است كه یك درمان تجربی بر جلوگیری از فعالیت مولكول‌های CXCL5 تمركز داشته  و مشاهده شده كه این درمان در پیشگیری از ابتلای موش‌های چاق به دیابت نوع2، موثر واقع شده‌است. به گفته محققان اگر نتایج این تحقیق، انسان‌ها، به قطعیت كامل برسد، این درمان گامی مهم در جهت ارتقای كیفیت زندگی افراد چاق خواهد بود.

 

تاثیر ورزش بر كاهش خطر بروز سكته مغزی در مردان

نتایج تحقیقی كه در نشریه نورولوژی، ژورنال پزشكی آكادمی نورولوژی آمریكا به چاپ رسیده نشان می‌دهد مردانی كه به طور منظم در فعالیت‌های ورزشی متوسط تا شدید مانند دوی آهسته، تنیس یا شنا شركت می‌كنند امكان بروز سكته مغزی در آنها كمتر از مردانی است كه اصلا ورزش نمی‌كنند یا  ورزش‌های خفیفی چون پیاده روی، گلف یا بولینگ انجام می‌دهند. ولی زنان ورزش، چنین اثر پیش گیرانه‌ای ندارد. در این پژوهش 3 هزار و 298 نفر از ساكنان شمال منهتن در نیویورك با متوسط سن 69 سال شركت داشتند كه به مدت9 سال ادامه یافت. در این مدت 238 مورد سكته مغزی روی داد. در كل 41 درصد از این افراد اظهار داشتند كه اصلا ورزش نمی‌كنند و 20 درصد ورزش‌های شدید یا متوسط انجام می‌داده‌اند. مشاهده شد، مردانی كه ورزش با شدت متوسط تا شدید انجام می‌دادند، 63 درصد كمتر از كسانی كه اصلا ورزش نمی‌كردند در معرض خطر ابتلا به سكته مغزی قرار داشتند. ریسك ابتلا به سكته مغزی در كل گروه 3/4 درصد بود، و این میزان در افرادی كه ورزش با شدت متوسط تا شدید انجام می‌دادند 7/2 درصد بود و در افرادی كه اصلا ورزش نمی‌كردند،  به 6/4 درصد می‌رسد.

 

 

واكنش افراد چاق به رژیم غذایی قابل پیش بینی است

پژوهشگران دانشگاه ناوارا دریافته‌اند، می‌توان از افزایش چربی بدن و در نتیجه افزایش مواد التهابی در خون جلوگیری نمود. این مطالعه بررسی شده است كه چگونه ژنتیك افراد می‌تواند به كاهش وزن با رعایت رژیم غذایی كمك نمود یا برعكس رژیم غذایی، كاهش وزن را دشوار كرده و آن را به تاخیر بیندازد. همچنین نقش ژنتیك در موفقیت افراد برای حفظ وزن به دست آمده نیز مورد بررسی قرار گرفته، این اثر با اثر وجود مواد التهابی در خون روی موفقیت رژیم كاهش وزن مورد مقایسه قرار گرفته است. برخی افراد چاق یا دارای اضافه وزن ژن‌های جهش یافته یا تغییر یافته‌ای داشتند كه باعث می‌شد آنها به سختی بتوانند وزن كم كنند و پس از كاهش وزن و كاهش میزان چربی بدن، از دست رفته نیز طی یك دوره 6 ماهه یا یك ساله باز گردد.

این مشكل در كسانی كه میزان مواد التهابی در خون‌شان بالا بود نیز دیده می‌شد. استعداد ژنتیكی برای ابتلا به چاقی، سبك زندگی بی‌تحرك، رژیم غذایی نامناسب و مملو از مواد ناسالم، افراد را در معرض خطر ابتلا به چاقی قرار می‌دهد. چاقی زمینه بروز بسیاری از بیماری‌ها را فراهم می‌كند. دیابت، كلسترول بالای خون و پرفشاری خون همگی با چاق بودن فرد زمینه ظهور می‌یابند و به نوبه خود زمینه بروز بیماری‌های قلبی عروقی را فراهم می‌كنند.

 

ابداع ابزار جدیدی برای تشخیص سلول‌های سرطانی پوست

محققان ابزاری اختراع كرده‌اند كه می‌تواند سلول‌های سرطانی پوست از جمله ملانوما را كه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند تشخیص دهد. درمرحله اول تست كردن،  این دستگاه كه OSPI نام دارد توانست بافت‌های جدیدی از تعدادی ضایعه را كه پیشتر مشاهده نشده بود را آشكار كند. كه برخی از این بافت‌ها ملانوما بودند. این بیماران ضایعات متعددی روی پوست خود داشتند كه می‌بایست این ضایعات با عمل جراحی برداشته شوند. این ابزار 73 نوع بافت جدید را تشخیص داد كه برخی از آنها سرطانی بودند. متخصصان پوست و جراحان پلاسیتیك برای تشخیص نوع ضایعات عمدتا به چشمان غیر مسلح خود اعتماد می‌كنند و به ندرت از درماتوسكوپ استفاده می‌كنند. (Optical Spectro-Polarimetric Imaging)OSPI از امواج ایمن مادون قرمز و ابزار LC‌ استفاده می‌كند تا خصوصیات تومور‌ها را شناسایی كند.

به گفته محققان این ابزار امكان تشخیص، كه تومور‌های میكروسكوپی در لایه‌های بیولوژیك پوست را فراهم می‌سازد در صورت توسعه این ابزار می‌توان از آن برای  تشخیص بافت‌های سرطانی دیگر نیز استفاده كرد. معیارهایی برای تشخیص سرطانی بودن یا غیر سرطانی بودن ضایعات پوستی وجود دارد. مثلا اگر  ضایعه غیر قرینه باشد، گوشه‌های محو و نامنظم داشته باشد، به چند رنگ باشد، قطر آن بیش از5 میلی متر باشد و برجسته باشد، امكان اینكه سرطانی باشد بیشتر است.

 

تاثیر مثبت سویا بر درمان سرطان كولون

دانشمندان مركز پژوهشی و بیمارستان كودكان اوكلند، طی انجام پژوهشی  نوع جدیدی از تركیبات درمانی را درسویا شناسایی كردند كه می‌تواند در پیش گیری و احتمالا درمان سرطان كولون موثر واقع شود. SDها نوعی مولكول‌های طبیعی لیپید هستند كه درسویا یافت می‌شوند، پژوهش‌ها نشان داده كه SDها می‌توانند كلید پیشگیری در درمان سرطان كولون باشند.. پیش از این هم رابطه سویا و سرطان كولون اثبات شده بود ولی محققان این بار ثابت كرده‌اند كه SD‌های طبیعی موجود در سویا عامل اصلی این خاصیت مثبت سویا هستند. این تیم تحقیقاتی اولین بار SD‌ها را در مگس میوه پیدا كرده و مشاهده كردند كه این مولكول‌ها می‌توانند مرگ سلول‌های جهش یافته را در مگس میوه تسریع كنند. تمهیدات پیش گیرانه سرطان كولون عمدتا بر مرگ سلول‌ها، كه پروسه‌ای به عنوان طبیعی بدن برای حذف سلول‌های ناسالم و جهش یافته مانند سلول‌های سرطانی می‌باشند، تمركز دارند. با این كشف دانشمندان در جستجوی مولكولی طبیعی هستند كه از طریق مصرف سویا  و فرآورده‌های آن قابل جذب باشد. همچنین آنها می‌توانند در پی ساخت دارویی برای درمان بیمارانی كه به تازگی به سرطان كولون مبتلا شده‌اند، باشند.  درك چگونگی عملكرد SD ها می‌تواند به ساخت تركیبی از چند دارو منجر شود كه قادر باشد سلول‌های سرطانی و جهش یافته را حذف كرده و مانع از عود سرطان شود.

 

دستورالعمل جدید FDA برای اهدای خون در پاندمی H1N1

اداره نظارت بر غذا و داروی امریكا پیش‌نویس توصیه‌های خود را برای كمك به نگهدای ایمن محصولات خونی، در پاسخ به ظهور اپیدمی جهانی آنفلوانزای A جدید منتشر كرد. این توصیه‌ها كه در 13 نوامبر 2009 و به وسیله مركز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیك FDA معرفی شده‌اند، در واقع بیشتر روی سخن خود را با كارخانه‌های تولید كننده خون كامل و اجزای خون برای تزریق، هم‌چنین سازندگان اجزای خون كه برای بهبود پلاسما، پلاسمای منبع و منبع لكوسیت‌ها پردازش می‌كنند، قرار داده است. البته تا به امروز گزارشی از انتقال ویروس آنفلوانزا بوسیله ترانسفیوژن خون و فرآورده‌های آن منتشر نشده، اما FDA معتقد است باید در این زمینه، احتیاطات لازم را تا حد امكان رعایت كرد و مطمئن شد كه در صورت رخداد پاندمی شدید و در صورت نیاز، محصولات خونی ایمن در دسترس قرار دارند. این توصیه‌ها در 3 عنوان قرار می‌گیرد:

1) آموزش پرسنل پشتیبانی: این دستورالعمل پیشنهاد می‌كند كه به علت غیبت افراد در اثر ابتلا به عفونت H1N1 ، تمامی پرسنل پشتیبان درگیر در تولید خون و فرآورده‌های آن، هم‌چنین ترانسفیوژن خون، باید تحت آموزش‌های لازم قرار گیرند. اگر امكان داشته باشد هم باید برای پوشش همه عملكردهای حیاتی، بیش از یك پرسنل پشتیبان آماده باشد.

2) اهدا كننده مناسب خون: این موضوع باید با روشن شدن پاسخ اهدا كننده به سوالات پرسشنامه و گرفتن اطلاعات ناگفته در طول 24 ساعت قبل از اهدای خون، معلوم شود. افرادی كه مشكوك به داشتن ویروس H1N1 هستند یا بیماری تائید شده دارند، تا زمانی كه برای حداقل 24 ساعت، بدون دارو درمانی، بدون علامت شده و تب نداشته باشند، از دادن خون بپرهیزند. البته اطلاعات لازم در مورد اینكه افراد مواجهه یافته با افراد مشكوك یا مبتلا به ویروس H1N1 نیز باید از اهدای خون پرهیز كنند، در دست نیست. 3) تغییرات در برنامه‌های تائید شده برای استقرار خون تائید شده.

 

ارتباط چاقی و مالتیپل اسکلروزیس در زنان

نتایج یک مطالعه طولی کوهورت در آمریکا که در آخرین شماره نشریه نورولوژی به چاپ رسیده, نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس, در زنانی که در 18 سالگی چاق بوده‌اند، دو برابر می‌شود.لازم به ذکر است که این نتایج بر چاقی دوران نوجوانی تاکید دارد و نه چاقی کودکی و بزرگسالی، با افزایش خطر دو برابری MS مرتبط است و نشان داده شده که افزایش وزن در دوران نوجوانی، در اتیولوژی اختلالات دمیلینه سیستم نورولوژی نقش مهمی دارد.هرچند هنوز مکانیسم دقیق این ارتباط تایید نشده است، تصور می‌شود که کاهش سطح سرمی 25-هیدروکسی ویتامین D (نشانه‌ای از وضعیت در بدن) که در افراد چاق دیده می شود، در این میان بی‌تاثیر نباشد. ویتامین D، تعدیل کننده سیستم ایمنی است که در مطالعات حیوانی مشخص شده سطوح بالای آن در کاهش بروز و پیشرفت MS موثر است. نتایج این مطالعه نیز از فرضیه ارتباط سطوح سرمی نسبتا کم 25-هیدروکسی ویتامین D در افراد چاق در دوران نوجوانی که یک عامل خطر عمده است، حمایت می‌کند.

برچسب ها: زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی، سیگنال‌های عصبی تعداد بازديد: 613 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز