Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 12:51

20
اسفند
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

محققان در پژوهش جديدي هشدار دادند كه داروهاي شيزوفرني سبب تحليل...

خواندنی های پزشكی

 

 

داروی شیزوفرنی سبب تحلیل رفتن مغز می‌شود

محققان در پژوهش جدیدی هشدار دادند كه داروهای شیزوفرنی سبب تحلیل رفتن مغز می‌شوند. این محققان اظهار داشتند: «هالوپری دول» كه به طور معمول به عنوان یك داروی ضد روان پریشی برای مبتلایان به اختلال شیزوفرنی تجویز می‌شود، می‌تواند به طور موقتی اندازه بخشی از مغز را كه با حركت و هماهنگی در ارتباط است، ظرف دو ساعت پس از مصرف كاهش دهد. اما این تحلیل رفتن می‌تواند عوارض جانبی مثل لرزش، آبریزش ناخودآگاهی از دهان و نیز سندرم خستگی پاها را به دنبال داشته باشد. در آزمایش‌هایی كه روی داوطلبان سالم انجام گرفت، معلوم شد: پس از مصرف دارو این افراد دچار نقص‌های حركتی می‌شوند كه با كاهش حجم ماده خاكستری مغز در ناحیه‌ای موسوم به استراتیوم همراه می‌شود و این منطقه از مغز در امر حركت دخالت دارد.اندریس میرر لیندنبرگ، پروفسور روانپزشكی و روانشناسی در دانشگاه آلمانی هیدل برگ كه سرپرستی این تحقیق را برعهده داشته است، خاطرنشان كرد: این سریع‌ترین تغییر روی مغز است كه تاكنون مشاهده كرده‌ایم. به گزارش مجله علمی نیچر نوروساینس، محققان پیش از این تصور می‌كردند كه در این مدت كوتاه فقط تغییرات شیمیایی مغزی امكانپذیر است و فكر نمی‌كردند تغییرات جسمی نیز روی مغز بر جای گذاشته شود. شیزوفرنی یا اسكیزوفرنی یك بیماری روانی با منشا نامشخص و علائم متغیر است. مشخصه‌های بارز این بیماری كه یك اختلال شخصیتی محسوب می‌شود، شامل انزواطلبی و گوشه‌گیری یا به عبارتی درون گرایی هستند. به گفته متخصصان؛ شیزوفرنی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی است كه فرد مبتلا اغلب از بیماری خود ناآگاه است. از دیگر ویژگی‌های این بیماری عدم توانایی درك و یا بیان واقعیت است و عوارضی چون عدم ارتباط منطقی در گفتار و رفتار، انزوا و گوشه‌نشینی بیش از حد و هذیان و توهم دارد. تشخیص بیماری با مشاوره با متخصص و مشاهده رفتار بیمار از نزدیك امكانپذیر است.

 

كنترل كلسترول خون منجر به افزایش طول عمر می‌شود

پژوهشگران توصیه می‌كنند كه كنترل میزان كلسترول خون منجر به افزایش طول عمر می‌شود. این محققان در یك پژوهش جدید اعلام كردند: افرادی كه با كنترل دائمی، میزان كلسترول بد یا LDL را در خون خود پایین نگه می‌دارند می‌توانند سال‌های عمر خود را افزایش دهند. این پژوهش كه در دانشگاه مینسوتای آمریكا انجام گرفته در مجله «سالانه‌های جراحی» منتشر شده است. در این بررسی محققان 838 بیمار را كه دچار حمله قلبی شده بودند اما از مرگ نجات یافته بودند، مورد ارزیابی قرار دادند. این بیماران در گروه‌های سنی بین 38 ساله تا 60 ساله بودند. از این تعداد 417 نفر فقط در طول تحقیقات یك دستورالعمل رژیم غذایی را دنبال كردند اما 421 نفر باقی مانده علاوه بر رژیم غذایی جراحی بای‌پس كوچكی انجام داده بودند كه كلسترول را جذب كند. به گزارش هلت دی نیوز، 25 سال بعد محققان دانشگاه مینسوتا دریافتند: گروهی كه جراحی بای پس انجام داده بودند حدود یك سال بیشتر عمر كرده بودند.

 

امیدی تازه برای درمان جهانی تمام نسخه‌های بیماری آنفلوآنزا

محققان دانشكده پزشكی مونت سینای در آمریكا جزء جدیدی از ویروس آنفلوآنزا را شناسایی كرده‌اند كه می‌تواند كلیدی برای ناتوان كردن تكثیر ویروسی باشد و در نهایت به كشف یك روش جهانی ضد ویروسی برای مقابله با نسخه‌های مختلف ویروس آنفلوآنزا منجر شود. این محققان دریافته‌اند كه ویروس آنفلوآنزای نوع آ با كمك هشت بخش منفرد تك زنجیره‌ای از مولكول RNA رمزگشایی می‌شود. هر بخش باید به عنوان مادر هم برای تولید پروتئین و هم برای تولید بخش‌های جدید عمل كند، پروسه‌ای كه «نسخه‌برداری و تكثیر» نامیده می‌شود. از آنجا كه هر دو عملكرد باید انجام شوند، ویروس باید یكی از این آنها را به دیگری اولویت دهد كه ابتدا نسخه برداری آغاز می‌شود و بعد نوبت به تكثیر می‌رسد. به گزارش مجله ساینس، محققان مونت سینای برای اولین بار یك RNA كوچك ویروسی را شناسایی كرده‌اند كه از ویروس گرفته شده و برای انتقال عملكرد از مرحله نسخه‌برداری به تكثیر نقش اساسی دارد. با متوقف ساختن عملكرد این RNA موسوم به «SVRNA» می‌توان از این مرحله انتقال جلوگیری كرده و بنابراین شیوع ویروس را كندتر كرده و یا به نیمه رساند.جزئیات این یافته مهم در نشریه آنلاین دستاوردهای آكادمی ملی علم آمریكا منتشر شده است.

 

توانایی سگ‌ها در تشخیص سرطان پروستات

گروهی از محققان فرانسوی در پژوهش جدیدی ادعا كرده‌اند كه سگ‌ها می‌توانند سرطان پروستات را تشخیص دهند. پژوهشگران بیمارستان تنون در پاریس در نشست انجمن اورولوژی آمریكا گزارش دادند، سگ‌ها را می‌توان به گونه‌ای تعلیم داد كه با استشمام مواد شیمیایی موجود در ادرار بتوانند تومورهای سرطانی پروستات را در مراحل ابتدایی شناسایی كنند. محققان می‌گویند: این تكنیك، روش جدیدی برای تشخیص زودهنگام سرطان در مردانی است كه در معرض خطر بروز این تومورها قرار دارند. پژوهشگران ایتالیایی تاكید كرده‌اند كه اگر این روش تكمیل شود خیلی موثرتر از تست PSA خواهد بود كه امروزه برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون میزان خطای آن پایین‌تر است. از آنجا كه نتایج این تحقیق جالب و امیدوار كننده بوده است، محققان درصدد هستند كه با بررسی روی مواد شیمیایی كه از سایر تومورهای سرطانی مثل تومورهای ریه آزاد می‌شوند، از این روش برای تشخیص زودهنگام سایر سرطان‌ها استفاده كنند.كل پروسه تعلیم سگ‌ها برای انجام این كار یك سال طول می‌كشد.

 

چربی لبنیات برای سلامت قلب مفید ست

براسای یك تحقیق جدید مصرف غذاهای لبنی به محافظت از قلب كمك می‌كند. به گزارش رویترز هلث، غذاهای لبنی منبع اصلی چربی اشباع شده در رژیم غذایی هستند كه با ابتلا به بیماری قلبی همراه هستند. با این وجود دكتر ایوا وارنسجو از دانشگاه اوپسالا در سوئد و همكارانش در مجله آمریكایی Clinical Nutrition، نوشتند: شواهدی وجود دارد كه نشان می‌دهند غذاهای لبنی به راستی برای سلامت قلب مفید هستند. برای مثال غذاهای لبنی فشارخون را پایین می‌آورد و سطح كلسترول را كاهش می‌دهند. در این مطالعه محققان سطوح دو نشانگر زیستی چربی شیر را در 444 بیمار مبتلا به حمله قلبی و 556 فرد سالم بررسی كردند. این مواد پنتادكانویك اسید pentadecanoic acid و هپتادكانویك اسید heptadecanoic acid نشان می‌دهند كه یك شخص چه مقدار چربی لبنیاتی مصرف كرده است. محققان دریافتند افرادی كه بالاترین سطح نشانگرهای زیستی چربی شیر را دارند در معرض پایین‌تری خطر ابتلا به حمله قلبی قرار دارند. در این مطالعه همچنین دیده شد كه این خطر در زنانی كه بالاترین سطوح نشانگرهای زیستی چربی شیر را در خون خود داشتند 26 درصد و در مردان 9 درصد كاهش یافت. غذاهای لبنی حاوی شماری از مواد بالقوه مفیدی مانند كلسیم، ویتامینD و پتاسیم هستند؛ همچنین نشان داده شده است كه غذاهای لبنی سطح كلسترول خوب HDL را افزایش می‌دهد. این محققان اعلام كردند: در حال حاضر نمی‌توان مكانیزم دقیق این ارتباط را استنباط كرد اما طیفی ازمولفه‌های زیست فعال موجود ماتریس غذایی محصولات شیر و همچنین عوامل مرتبط با شیوه زندگی همگی در این ارتباط‌های مشاهده شده مشاركت دارند. این مطالعه آمریكایی Clinical Nutrition منتشر شده است.

 

نانولوله‌ها سلول‌هایضدسرطان را افزایش می‌دهند

نانولوله‌ها سلول‌های T را كه ضد سرطان هستند افزایش می‌دهند.مهندسان دانشگاه یل كشف كرده‌اند كه نقایص موجود در نانولوله‌های كربنی می‌توانند باعث خوشه‌‌شدگی پادژن‌های سلول T (یك نوع گولبول‌ سفید ضدسرطان) در خون و تحریك پاسخ حفاظتی طبیعی بدن شوند. یافته‌های آنها می‌توانند باعث بهبود ایمن‌درمانی انتخابی- درمانی كه جهت بالابردن توانایی بدن در مقابله با سرطان استفاده می‌شود- فعال گردند. ایمن‌درمانی انتخابی، شامل خارج كردن خون بیمار است تا تعداد طبیعی سلول‌های T بتوانند به‌طور موثرتری در محیط آزمایشگاه بازتولید شوند. اگرچه خود بدن می‌تواند سلول‌های T ضدتومور را تولید كند ولی آنها اغلب توسط تومور متوقف می‌شوند و تعدادشان آنقدر كم می‌شود كه نمی‌توانند تأثیرگذار باشند. دانشمندان می‌توانند، با استفاده از مواد مختلفی كه باعث خوشه‌شدگی پادژن‌های سلول T در غلظت‌های بالا می‌شوند، تولید سلول‌های T را در خارج از بدن افزایش دهند. هرچه توانایی این مواد در خوشه‌كردن پادژن‌های سلول T بیشتر باشد تكثیر این سلول‌های ایمنی نیز بیشتر می‌شود. همین كه تعداد كافی از سلول‌های T تولید شود، خون دوباره به بدن بیمار برگردانده می‌شود.گروه یل، قبلاً اثر غیرمنتظره نانولوله‌های كربنی را در تولید سلول‌های T گزارش كرده بود. آنها متوجه شده بودند كه این پادژن‌ها هنگامی كه بر روی نانولوله‌ها قرار می‌گیرند، در مقایسه با حالتی كه روی دیگر بسترها از قبیل پلی استایرن‌ها قرار می‌گیرند، پاسخ سلول T را بسیار موثرتر تحریك می‌كنند، حتی اگر تعداد كل این پادژن‌های استفاده شده یكسان باقی بماند. اكنون آنها دلیل این تحریك افزوده را یافته‌اند. آنها متوجه شده‌اند كه این پادژن‌ها در اطراف نقص‌های ریز موجود در نانولوله‌های كربنی با غلظت بالایی خوشه بندی می‌شوند.تارك فهمی از یاله گفت: نانولوله‌های كربنی شباهت زیادی به یك ریزمحیط غده لنفاوی دارند كه دارای یك هندسه پیچ در پیچ است. به نظر می‌آید كه دسته‌های نانولوله‌ای می‌توانند به مانند این فیزیولوژی رفتار كنند و پادژن‌های بیشتری جذب كرده و پاسخ ایمنی- شناختی قوی‌تر ایجاد كنند. فهمی گفت: روش‌های فعلی ایمن‌درمانی انتخابی جهت تولید تعداد كافی از سلول‌های T به چندین هفته وقت نیاز دارد ولی آزمایش‌ها نشان می‌دهد كه نانولوله‌ها می‌توانند همان تعداد را در یك سوم زمان تولید كنند. این محققان نتایج خود را در مجله‌‌ی Langmuir منتشر كرده‌اند.

كشف ژن‌های موثردر بروز فقر ویتامین D

دانشمندان، ژنی را كشف كرده‌اند كه با فقر ویتامین D در بدن ارتباط دارد. دانشمندان در تحقیقی جدید موفق به شناسایی 3 تفاوت ژنتیكی مختلف شده‌اند كه روی خطر ابتلای فرد به فقر ویتامین D نور خورشید تاثیرگذار است. پژوهشگران خاطرنشان كردند كه با این كشف می‌توانند توجیه كنند؛ چرا همیشه نور خورشید و یك رژیم غذایی مناسب برای دریافت ویتامین D مورد نیاز و استاندارد در بدن، كافی نیست. در این مطالعات، محققان انگلیسی و آمریكایی ژن‌های حداكثر 34 هزار اروپایی سفید پوست را مورد مطالعه قرار داده و دریافته‌اند كه نسخه‌های مختلف این سه ژن كه در تشكیل كلسترول متابولیسم ویتامین D و نقل و انتقال و جا به جایی این ویتامین نقش دارند، ممكن است خطر فقر و ویتامین D را افزایش دهند. الینا هیپونن پژوهشگر انستیتو سلامت كودك در دانشگاه كالج لندن كه در این تحقیق حضور داشته ، متذكر شد: یافته‌های ما نقش نسخه‌های ژنتیكی معمول در گردش غلظت‌های ویتامین D در بدن را تایید می‌كند. به گزارش رویترز، وی تصریح كرد: حضور نسخه‌های متفاوت و تغییر یافته از این سه ژن خاص بیش از دو برابر خطر ویتامین D را تشدید می‌كند.

 

تكنیك بازسازی بافت قلب با الیاف پلیمری ابداع شد

دانشمندان در یك تحقیق جدید موفق به ابداع رشته‌ها و الیاف پلیمری میكروسكوپی و بسیار ظریف شده‌اند كه به بازسازی بافت قلب و درمان آسیب‌های این عضو كمك می‌كنند. برایان آمسدن، استاد مهندسی شیمی دانشگاه كوئین گفت: در حالی كه استفاده از پلیمرها برای كمك به رشد ماهیچه‌ها مثل یك داستان علمی- تخیلی است، اما در واقع یك اقدام كاملا طبیعی است. آمسدن و دستیاران وی در دانشگاه‌های اونتاریوی غربی و تورنتو در تلاش برای ابداع تكنیكی هستند كه در آن سلول‌های بنیادی حاصل از چربی روی یك پروتز پلیمری قرار می‌گیرند و رشد سلولی را تحریك می‌كنند و پس از آن این پلیمر در درون بدن فرد پیوند زده می‌شود. مهندسی بافت برای اولین بار در اواسط دهه 1990 ابداع شد كه بنابراین یك حوزه علمی كاملا جدید ست. آمسدن امیدوار است كه با تكنیك وی طی تقریبا 10 سال آینده یك تاندون، نخاع یا دریچه قلبی پس از آسیب‌دیدگی یا بیماری به خودی خود دوباره تولید شود.

 

برچسب ها: سرطان پروستات، زندگی آنلاین، بیماری آنفلوآنزا، خواندنی های پزشكی، كنترل كلسترول خون تعداد بازديد: 750 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز