Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 15:33

1
اسفند
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

طبق جديدترين يافته‌هاي دانشمندان نيوزيلند، بريتانيا و ايالات متحده آمريكا...

خواندنی های پزشكی

 

 

افزایش خطر حملات قلبی با استفادهاز مكمل‌های كلسیم

طبق جدیدترین یافته‌های دانشمندان نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده آمریكا، مكمل‌های كلسیم خطر حملات قلبی را افزایش می‌دهد. بنابراین افرادی كه برای جلوگیری از پوكی استخوان، از این قرص‌ها استفاده می‌كنند، بهتر است غذاهای پركلسیم را جایگزین قرص‌ها كنند. این دانشمندان به مدت چهار سال روی 12000 نفر تحقیقاتی انجام داده و دریافتند كه با مصرف قرص‌های مكمل كلسیم خطر حملات قلبی تا 30 درصد افزایش می‌یابد. علاوه بر حملات قلبی، سكته و مرگ نیز مصرف‌كنندگان این مكمل‌ها را تهدید می‌كند. اگر مصرف این مكمل‌ها 26 مزیت داشته باشد، 37 مورد منفی نیز دارد؛ پس می‌توان نتیجه گرفت بیش از آنكه برای بدن مفید باشند، مضر هستند. افزایش ناگهانی كلسیم خون، اتفاقی است كه با مصرف این مكمل‌ها روی می‌دهد؛ در حالی كه با خوردن غذاهای كلسیم‌دار این اتفاق نمی‌افتد.

 

گوشت‌‌های فرآوری‌شده، خطر سرطان مثانه را افزایش می‌دهند

برخی از تركیباتی كه به گوشت‌های فرآوری‌شده افزوده می‌شوند، خطر سرطان مثانه را افزایش می‌دهند. این گوشت‌ها اغلب نیترات زیادی دارند و افرادی كه در رژیم غذایی‌شان مقدار زیادی گوشت فرآوری‌شده مصرف می‌كنند، 29- 28 درصد بیشتر در معرض خطر سرطان مثانه هستند. گروهی از دانشمندان روی 000/300 مرد و زن 71- 50 ساله به مدت هشت سال تحقیقاتی انجام دادند. این افراد در برنامه غذایی‌شان به مقدار زیادی از گوشت‌های فرآوری‌شده استفاده می‌كردند كه 854 نفر از آنها با رشد سلول‌های سرطانی مثانه روبه‌رو شدند.

 

تاثیر منفی گوش دادن آهنگ در حین انجام كار، بر عملكرد انسان

آهنگ گوش كردن در حین انجام كار، تاثیر منفی بر عملكرد انسان دارد و موجب بازداری حافظه می‌شود. گروهی از پژوهشگران 25 فرد 30-18 ساله را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند افرادی كه حین انجام كار در محیط بی‌سر و صدا و یا محیطی كه فقط یك نوع صدا در آن پخش می‌شد كار می‌كردند، نسبت به افرادی كه در محیط پر سر و صدای موزیك به سر می‌بردند، عملكرد بهتری داشتند. گوش دادن به موسیقی قبل از انجام كار، ذهن را تحریك می‌كند و روی عملكرد اثر مثبت دارد؛ اما شنیدن موسیقی در حین كار، دقیقا اثر عكس دارد.

 

افزایش قطع نفس بعد از عملجراحی سرطان ریه

طبق بررسی‌ها به عمل آمده، افرادی كه از سرطان ریه جان سالم به در می‌برند، 6-1 سال بعد از عمل جراحی دچار قطعی تنفس می‌شوند. گروهی از دانشمندان روی 342 بیمار مبتلا به سرطان ریه تحقیقاتی را انجام داده و دریافتند كه 60 درصد از بیمارانی كه جان سالم به در برده‌اند، بعد از عمل جراحی به قطعی تنفس دچار می‌شوند. بنابراین با افزایش فعالیت‌های فیزیكی و با خلاصی از افسردگی بعد از عمل جراحی می‌توان به بهبود وضعیت تنفس كمك كرد.

 

افزایش تراكم استخوان در مردان مبتلا به سرطان پروستات

گروهی از پژوهشگران به سرپرستی دكتر استیسی لوب، از سال 1958 تاكنون میزان تراكم استخوان 519 مرد را ثبت كرده‌اند. 76 نفر از آنها به سرطان پروستات دچار شدند كه این مساله با بالا رفتن تراكم استخوان همراه بود. 18 نفر از این مردان كه بالاترین میزان تراكم میزان تراكم استخوان را داشتند، در مرحله حاد این بیماری بودند. پژوهشگران هنوز علت این مساله را نمی‌دانند؛ ولی اعلام كرده‌اند كه با كشف اطلاعات جدید راجع به سرطان پروستات، می‌توان این بیماری را پیش‌بینی كرد. دكتر لوب می‌گوید: «روزی كه بتوانیم این مساله را به‌طور كامل روشن و شفاف سازیم، حتما خواهیم توانست از سرطان پروستات جلوگیری كنیم.»

 

لنز‌های دیجیتالی  برای نابینایان و افراد كم‌بینا طراحی شد

متخصصان پزشكی از طرحی مدل جدیدی از لنز‌های چشمی خبر داده‌اند كه می‌تواند بینایی را به افراد نابینا و كم‌بینا برگرداند.این لنزهای دیجیتالی كه قرار است ظرف پنج سال آینده روانه بازار شوند، گام بعدی عمل‌های لیزر محسوب می‌شوند كه امروزه روی چشم‌ها صورت می‌گیرد. لنز بیولوژیكی جدید قادر است احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی را در افراد از بین ببرد، اما باید توجه داشت كه قیمت بالای آن می‌تواند باعث عدم محبوبیت این ابزار در بازار شود. طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، این لنز پس از تولید با قیمت هزار پوند وارد بازار می‌شود و به همین خاطر، امكان خرید آن برای همه میسر نخواهد بود.

كارشناسان به تولید این لنز بسیار امیدوار هستند و اعلام كرده‌اند كه به احتمال قوی، با گذشت مدت كوتاه قیمت آن تا اندازه زیادی كاهش خواهد یافت.

با این لنز بیولوژیكی، عمل‌های جراحی لیزر برای همیشه از بین خواهد رفت و بیماران می‌توانند با قراردادن این لنز روی چشمان خود،‌ بیماری‌ها را درمان كنند.

 

سبزیجات برگدار سپریدر مقابل دیابت نوع 2

مصرف اسفناج و سایر سبزیجات برگدار خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را كاهش می‌دهد. گروهی از دانشمندان انگلیسی با مطالعه و تحقیق روی دویست و بیست هزار نفر، پی به ارتباط میان مصرف سبزیجات برگدار و میوه‌جات و كاهش خطر دیابت نوع 2، بردند. خوردن روزانه 5/1 وعده غذایی سبزیجات برگدار تا 14 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را كاهش می‌دهد، اما خوردن میوه‌ها و سبزیجات با هم، اثر بسیار ناچیزی در این مورد دارد. سبزیجات برگدار، سرشار از آنتی‌اكسیدان و منیزیم هستند و همچنین آنزیم Beta HSD111 دارند، این آنزیم، قند اضافی خون را از بین می‌برد.

 

 

واكسن جدید آنفلوآنزا در راه است

CDC (مركز كنترل و جلوگیری از بیمار‌ی‌ها) اعلام كرد كه امسال 155 میلیون واكسن آنفلوآنزا به مردم عرضه خواهد شد. نوزادانی كه قبلا در دو مرحله و هر مرحله نیمی از واكسن به آنها تزریق می‌شد، امسال نوع متفاوتی از واكسن را مطابق با سن و سالشان دریافت می‌كنند. این واكسن می‌تواند از افراد در برابر آنفلوآنزای خوكی حفاظت كند. حدود 20- 5 درصد از جمعیت كل ایالات متحده هر سال دچار آنفلوآنزا می‌شوند كه 200 هزار نفر كارشان به بستری شدن در بیمارستان می‌كشد و 36 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

 

 

 مصرف قرص ضد بارداری، زنان را باهوش‌تر می‌كند

محققان در یك پژوهش جدید ادعا كرده‌اند كه قرص ضد بارداری نه تنها احتمال حاملگی‌های ناخواسته را كاهش می‌دهد بلكه همچنین زنان را باهوش‌تر می‌كند.  محققان ادعا كرده‌اند كه قرص‌های كنترل بارداری به رشد سلول‌های خاكستری مغز كه برای مهارت‌های اجتماعی و حافظه مفید و ضروری هستند، كمك می‌كند. محققان دانشگاه سالزبورگ در اتریش دریافته‌اند كه قرص‌های ضد بارداری، اندازه قسمت‌های خاص از مغز زنان را افزایش می‌دهند،‌ حافظه و مهارت‌های اجتماعی را بهبود می‌بخشند و بخش مكالمه در ذهن را تقویت می‌كنند. به گفته محققان، این قرص‌ها اندازه مغز را تا 3 درصد بزرگ‌تر می‌كنند و به این ترتیب عملكرد مغزی بهبود پیدا می‌كند. محققان در این پژوهش تصاویر با رزولوشن بالا را كه از مغزهای زنان در صورت مصرف این قرص‌ها یا عدم مصرف آنها تهیه شده بود مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.  پژوهشگران می‌گویند: هورمون‌های جنسی موجود در این قرص‌ها به‌طور آشكار تاثیر قابل توجهی روی مغز زنان بر جای می‌گذارند.

 

ویتامین B6 عامل اصلیعفونت‌های مزمن معده

دانشمندان دریافتند میكروب‌های گیاهی با نام Helicobacter pylori كه سبب زخم معده و ناراحتی‌های گوارشی و برخی از انواع سرطان معده می‌شوند، برای بقا و نگهداری عفونت مزمن، نیاز به ویتامین B6 دارند. با تشخیص آنزیمی كه این میكروب برای به مصرف رساندن ویتامین B6 احتیاج دارد، دانشمندان پی به این نكته مهم بردند و به این ترتیب به پیشرفت قابل توجهی در زمینه آنتی‌بیوتیك دست یافتند. به طور تقریبی نیمی از مردم دنیا با این میكروب H.pylori، دچار عفونت می‌شوند این تحقیقات، اولین توضیح منطقی برای نشان دادن رابطه بین این ویتامین و میكروب بیماری‌زا H.pylori، محسوب می‌شود. دانشمندان با شناسایی آنزیم‌های pdxJ و pdxA و انجام برخی آزمایشات روی موش‌ها، دریافتند باكتری‌هایی كه این آنزیم‌ها را ندارند، قادر به ایجاد عفونت‌های مزمن نیستند. آنزیم‌های بیوسنتز ویتامین B6، به عنوان عامل جدید بیماری‌زا شناخته شدند.

توسعه یک دستگاه DNA- خوان نانویی

گروهی از پژوهشگران آمریکایی یک دستگاه DNA- خوان نانویی را توسعه دادند که می‌تواند به سادگی کد ژنتیکی را بخواند. دانشمندان دانشگاه آلاباما DNA- خوان نانویی را که در نوع خود بی‌نظیر است ایجاد کرده‌اند. این دستگاه برپایه یک منفذ به قطر یک میلیاردیم متر عمل می‌کند و بخشی از یک زنجیره DNA همانند نخی که از سوراخ سوزن عبور می‌کند از وسط آن رد می‌شود. این منفذ از پروتئینی به نام «پورین» ساخته شده است که در شرایط عادی بر روی غشایی قرار می‌گیرد که هسته سلول را احاطه می‌کند و ترافیک خروجی و ورودی ماده ژنتیکی را کنترل می‌کند. هر بار که DNA وارد منفذ می‌شود در دیواره‌های این نانو DNA- خوان یک جریان کوچک الکتریکی برقرار می‌شود و اجازه می‌دهد که هر حرف کد ژنتیکی تشخیص داده شده و ترجمه شود. توالی DNA روی یک نوسانگر که این توالی‌ها را ضبط می‌کند خوانده می‌شود. به گفته این دانشمندان، این فرایند ساده خواندن می‌تواند به یک مکانیزم اتوماسیون تبدیل شود و در آینده به عنوان یک دستگاه ساده و نسبتا اقتصادی برای توالی‌نویسی DNA و توسعه پزشکی شخصی شده مورد استفاده قرار گیرد.

 

ژن مرده‌ای كه موجبزوال ماهیچه‌ها می‌شود

بعد از شناسایی نوعی بیماری جدید در اعضاء مكانیكی بدن، دانشمندان در صدد یافتن علت این بیماری برآمده و به این ترتیب دریافتند كه علت آن نوعی ژن بلااستفاده و نهفته در DNA است. این نخستین بار است كه دانشمندان پی به زندگی و فعالیت مجدد یك ژن مُرده در ایجاد یك بیماری، برده‌اند. این بیماری با نام «فاكیوزكپیولُهیومِرال»، زوال ماهیچه‌ها یا FSHD، یك بیماری ژنتیكی است و از هر بیست هزار نفر، یك نفر به آن دچار می‌شود. در این بیماری ماهیچه‌های بازو، ماهیچه‌های استخوان‌های شانه و ماهیچه‌های صورت شروع به ضعیف‌تر شدن می‌كنند تا جایی كه افراد مبتلا به آن قادر به خندیدن نیستند. حدود دو دهه پیش، دانشمندان ژن‌شناس، عامل نهفته این بیماری را در نوك بازوی بلند كروموزوم 4 جستجو می‌كردند كه زنجیره‌ای از یك ژن مرده است. این ژن در كروموزم 10 نیز تكرار شده است. اما با تحقیقات بیشتر دریافتند كه این ژن به این بیماری مربوط نمی‌شود و علت را فقط باید در كروموزم 4 جستجو كنند و با بررسی‌های بیشتر دریافتند تمام افرادی كه به بیماری FSHD دچار شده‌اند، در كروموزوم 4 خود، بیش از 10 بار تكرار زنجیروار این ژن مرده را داشته‌اند.

 

كتامین؛ داروی جادویی كاهش افسردگی

كتامین، داروی بیهوشی كه معمولا برای كودكان و حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تاثیر شگرفی در كاهش افسردگی دارد. این داروی جادویی در صورتی كه در یك اندازه معینی مصرف شود تا 10 روز اثر خود را در بدن فرد حفظ می‌كند. برای رسیدن به این نتیجه گروهی از محققین مدتی روی افرادی كه از شدت افسردگی، قصد خودكشی داشتند، تحقیقاتی را به انجام رساندند و دریافتند كه كتامین در معالجه این افراد اثر بیشتری دارد. داروهای قبلی ضدافسردگی بعد از گذشت چند هفته نتیجه و اثر خود را نشان می‌دادند، اما كتامین بلافاصله بعد از مصرف به درمان فرد بیمار كمك می‌كند. حدود 40 درصد از افرادی كه افسردگی دارند، با مصرف داروهای ضدافسردگی بهبودی نمی‌یابند و در 60 درصد بقیه نیز این داروها فقط برای مدتی به درمان فرد بیمار كمك می‌كند و بعد از گذشت یك دوره كاملا بی‌اثر می‌شوند. اما كتامین ارتباط سلول‌های مغزی كه در اثر استرس‌های مزمن، از بین رفته‌اند را ترمیم می‌كند و به بهبود فرد كمك می‌كند.

 

کشف کارایی داروی هزار و 800 ساله چینی‌ها در درمان سرطان

درمان گیاهی هزار و 800 ساله چینی‌ها متعلق به طب چین باستان می‌تواند تاثیر درمان‌های سرطان را بهبود بخشیده و از میزان عوارض جانبی درمان این بیماری مهلک بکاهد. این داروی گیاهی که ترکیبی از عصاره، ریشه و میوه گیاهان است «هوانگ کوئین تانگ» نام داشته و در صدها سال پیش برای درمان تهوع و دل درد مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

اما اکنون دانشمندان دریافته‌اند نه تنها این دارو اثرهای درمانی خود را بر روی بیماران تحت درمان شیمی‌درمانی حفظ می‌کند بلکه میزان اثرگذاری درمان‌ها را نیز در کنترل یا درمان سرطان بهبود می‌بخشد. محققان دانشگاه ییل دریافتند استفاده از این داروی باستانی چینی بر روی موش‌ها از تحریک سیستم گوارشی جاندار محافظت کرده و در بهبود یافتن سریعتر موش تاثیرگذار است. این دارو در عین حال از میزان التهاب بیمار کاسته و تاثیرگذاری شیمی درمانی را در نابودی سلول‌های سرطانی و تومورها افزایش می‌دهد. فرمول داروی گیاهی به کار گرفته شده در این آزمایش از چهار گیاه، عصاره گل شقایق فرنگی یا Peony، ریشه شیرین بیان و میوه درختی به نام درخت سنجد تلخ تشکیل شده بود. محققان با استفاده از این دارو در کنار شیمی درمانی توانستند سرطان روده‌ای را در موش‌ها درمان کنند که علاوه بر بزرگ شدن شدید تومورها، آسیب‌های فراوانی به اندام‌های سیستم گوارشی بدن جاندار وارد کرده بود. پس از چند روز درمان ترکیبی محققان توانستند سیستم آسیب دیده گوارشی را در موش‌ها ترمیم کنند.

 

 

برچسب ها: درمان سرطان، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 611 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز