شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 06:43

دی
بی‌اطلاعی مردان نسبت به سرطان سینه

تازه های پزشكی، از دارویی كه احتمال ابتلا به HIV را كاهش می‌دهد تا بیش فعالی کودکان را یک بیماری ژنتیکی مي دانند.

تحريريه پزشك امروز

دارویی كه احتمال ابتلا به  HIV را كاهش می‌دهد

دانشمندان چینی در حال تهیه نوعی داروی ژلاتینی هستند كه می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس HIV را در زنان به اندازه زیادی كاهش دهد. با افزایش تعداد زنان مبتلا به ویروس HIV در چین و انواع عفونت‌های HIV این دانشمندان درصدد یافتن راهی برای جلوگیری از این مساله برآمدند. این ژل باید وارد مهبل یا مقعد شود تا از انتقال ویروس جلوگیری كند. بعد از طی مراحل آزمایشی مصرف این دارو، دولت حمایت كامل خود را برای تولید آن، اعلام می‌كند.

‌ساخت مولكول مبارزه‌كننده با ژن سرطان

دانشمندان موفق شدند مولكولی را بسازند كه قادر به متوقف كردن رشد سلول‌های سرطانی برخی از كانسر‌ها است. این مولكول از پخش شدن سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌كند و باعث می‌شود كه این سلول‌ها سریع به حالت نرمال و عادی برگردنند. دانشمندان امیدوارند كه از این طریق كودكان و افراد بزرگسال جوان را از نوعی سرطان بسیار كشنده به نام NUT رنج می‌برند، نجات دهند. این نوع سرطان در قفسه سینه، سر و گردن بروز می‌كند و به شكل تومور شروع به رشد بسیار سریع می‌كند.

استفاده از IUD در درمان سرطان رحم

تحقیقات نشان می‌دهند كه استفاده از IUD در زنان می‌تواند به درمان سرطان رحم در مراحل اولیه كمك بسیاری كند. طبق تحقیقاتی كه روی 34 زن زیر 40 سال انجام شده است و از این میان 14 نفر در مرحله اولیه بیماری سرطان رحم و بقیه در مرحله پیشرفته‌تر این بیماری بودند، از تمام آنها خواسته شد كه از IUD استفاده كنند. بعد از مدتی نتیجه گرفته شد كه استفاده از IUD با انسداد استروژن مانع از رشد سرطان رحم می‌شود، زیرا استروژن موجب تقویت و سوخت‌رسانی به سلول‌های سرطان رحم می‌شود.

بی‌اطلاعی مردان نسبت به سرطان سینه

تقریبا 80 درصد از مردانی كه به سرطان سینه دچار می‌شوند، از آن بی‌اطلاعند و هیچ آگاهی از بروز سرطان سینه در مردها ندارند. سرطان سینه در میان مردها چندان متداول نیست و به همین دلیل به آن اهمیت كمتری داده می‌شود. سرطان سینه اغلب در مردها در سنین 70-50 سالگی بروز می‌كند.

نخستین قلب مصنوعی در بدن یك كودك كار

پزشكان ایتالیایی موفق به قرار دادن قلب مصنوعی در بدن یك پسر 15 ساله شدند؛ این نخستین باری است كه این عمل بر روی یك كودك انجام می‌شود. جراحان قلب بیمارستان كودكان بامبینو گسو طی عملی 10 ساعته برای نخستین بار موفق به انجام این عمل شدند و این بیمارستان اعلام كرده كه هم اكنون اوضاع بدنی بیمار را تحت نظر دارد.

ازقلب های مصنوعی معمولا به طور موقت برای بیمارانی كه در انتظار عمل پیوند قلب طبیعی هستند انجام می‌شود اما بیماری این كودك طوری بوده است كه امكان انتظار طولانی مدت را نداشته است.

زیبوتنتان تاثیری در درمان سرطان پروستات ندارد

قرص‌های زیبوتنتان در بهبود بیماران مبتلا به سرطان پروستات هیچ تاثیری ندارند. به این منظور دانشمندان روی سه هزار مرد مبتلا به سرطان پروستات كه از زیبوتنتان استفاده می‌كردند، تحقیقاتی را انجام دادند و دریافتند كه این دارو تاثیری در روند بهبود بیماران ندارد و نمی‌تواند به بیمارانی كمك كند كه فعالیت تستسترون در آنها كاملا از بین رفته است. پیشتر برآورد شده بود كه میزان فروش این دارو تا سال 2014 به 189 میلیون دلار خواهد رسید.

کشف 180 محل ژنتیکی مرتبط با اختلاف قد

گروهی از دانشمندان در یک کنسرسیوم بین المللی موفق شدند حداقل 180 محل ژنتیکی را کشف کنند که با تفاوت‌های قد افراد ارتباط دارند. محققان بیش از 200 موسسه تحقیقاتی و دانشگاهی بین‌‌المللی در کنسرسیومی به نام «غول (GIANT) » مخفف عبارت «پژوهش ژنتیکی ویژگی‌های مرتبط با بدن انسان» اطلاعات ژنتیکی بیش از 180 هزار نفر را در 46 تحقیق مستقل از کانادا، آمریکا، استرالیا و اروپا جمع‌آوری کردند. در این تحقیق حداقل 180 محل ژنتیکی کشف شد که علل حداقل 10 درصد از تغییرات قد در جمعیت انسان است.

IVFاحتمال پسرزایی را افزایش می‌دهد

متخصصان اعلام كردند كه زنانی كه برای باردار شدن از روش IVF استفاده می‌كنند باید بدانند كه احتمال پسر شدن نوزاد آن‌ها بیشتر است. محققان استرالیایی اعلام كردند كه احتمال پسر شدن نوزادانی كه از روش IVF متولد می‌شوند 51 درصد تا 56 درصد است. اما استفاده از روش درمان باروری ICSI كه برای درمان ناباروری مردان استفاده می‌شود، احتمالا دخترزایی بیشتر است.

داروی «تامی فلو» در جنگ با ذات‌الریه بروید

داروی «تامی فلو» برای كاهش خطر ابتلا به ذات‌الریه ناشی از آنفلوآنزای خوكی مفید است. ‌ داروی «تامی فلو» خطر بروز ذات‌الریه را در مبتلایان به آنفلوآنزای خوكی كاهش می‌دهد. بنابراین برای جلوگیری از ذات‌الریه در این بیماران باید از داروی «تامی فلو» با نام تخصصی «اوسلتامیویر» استفاده شود.

بیش فعالی کودکان یک بیماری ژنتیکی است

محققان انگلیسی در بررسی‌های خود نشان دادند که اختلال بیش فعالی و نقص توجه ریشه در فاکتورهای ژنتیکی و نه شرایط اجتماعی دارد. اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) یک سندرم ژنتیکی است. دوتایی شدن و یا معیوب شدن DNA در یک منطقه ویژه بر روی کروموزم 16 که تاکنون نقص آن در بیماری اسکیزوفرنی و سایر اختلالات ذهنی شناسایی شده بود در بروز اختلال بیش فعالی و نقص توجه نقش دارد. در این منطقه ژن‌های متعددی وجود دارند که در توسعه مغز نقش مهمی ایفا می‌کنند.

علت میگرن نقص ژنتیكی است

بنابر نتایج پژوهش‌هایی که در دانشگاه آکسفورد صورت گرفته دانشمندان ژن معیوبی را در میان گروهی از بیماران میگرنی رصد کردند که می‌تواند علت اصلی بروز سردردهای میگرنی باشد. ژنی تحت عنوان ترسک (TRESK) به طور مستقیم در شکل‌گیری سردردهای میگرنی برخی از افراد تحت آزمایش دخالت داشته است.

برچسب ها: نخستين قلب مصنوعي، سرطان سينه در مردان، درمان سرطان رحم، درمان پروستات، پيش فعالي در كودكان تعداد بازديد: 775 تعداد نظرات: 0