Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:25

31
خرداد
۶ ماده ممنوعه برای پوست صورت

۶ ماده ممنوعه برای پوست صورت

به تازگی انجمن متخصصان پوست آمریکا، فهرستی از ترکیبات و اشیای مضر برای پوست صورت را اعلام کرده و به همه افرادی که به سلامت و زیبایی پوستشان اهمیت می‌دهند، هشدار داده که هرگز این ترکیبات یا اشیاء را روی پوست صورت خود نزنند.

همه ما در طول روز، ترکیبات مختلفی را به پوست صورت خود می‌زنیم؛ از انواع کرم‌های آرایشی و بهداشتی گرفته تا محصولات پاک‌کننده و ترمیمی! گاهی ترکیبات یا اشیایی که ما روی پوست خود ماساژ می‌دهیم، می‌توانند مشکلاتی برای پوستمان ایجاد کنند یا باعث بروز التهاب و آسیب‌های پوستی شوند.

از این رو، به تازگی انجمن متخصصان پوست آمریکا، فهرستی از ترکیبات و اشیای مضر برای پوست صورت را اعلام کرده و به همه افرادی که به سلامت و زیبایی پوستشان اهمیت می‌دهند، هشدار داده که هرگز این ترکیبات یا اشیاء را روی پوست صورت خود نزنند. در ادامه این مطلب، بیشتر با این موارد آسیب‌رسان و دلیل منع مصرف آن‌ها آشنا می‌شوید.

 

۱- برس لایه‌برداری

اگر جزو آن گروه از افرادی هستید که پوست صورتتان مدام پوسته می‌شود یا لک‌های سطحی دارید، حتماً استفاده از برس‌های لایه‌بردار را تجربه کرده‌اید. این برس‌ها که برقی یا شارژی هستند، با گردش دورانی روی پوست، باعث لایه‌برداری خفیف تا شدید (با توجه به درجه و قدرتشان) می‌شوند و احساس رضایت ظاهری بیشتری به شما می‌دهند. بهتر است بدانید استفاده از این برس‌ها نه تنها می‌تواند باعث التهاب‌های پوستی موقت بشود، بلکه به مرور زمان باعث آسیب‌های پوستی و به جا ماندن جوشگاه ناشی از این آسیب‌ها خواهد شد. استفاده دوره‌ای از برس‌های اسکراب (آن هم انواع مویی و نرم آن‌ها)، تنها برای نواحی خاصی از پوست مانند ساق پا و به منظور بیرون آوردن مو‌های زیرپوستی بدون اشکال خواهد بود.

 

چاره چیست؟

هفته‌ای یک مرتبه حدود یک قاشق چای‌خوری عسل را با یک قاشق غذاخوری شکر دانه‌درشت مخلوط کنید، به طوری که شکر‌ها داخل عسل حل نشوند. بعد از استحمام و در حالی که داخل حمام هنوز بخار داشت، پوست صورت خود را با این ترکیب لایه‌بردار و طبیعی ماساژ دهید تا پوسته‌ها و لک‌های سطحی از بین بروند.

زدن موم داغ روی پوست و کندن آن برای درآمدن ریشه موها، می‌تواند عوارض کوتاه‌مدتی مانند ایجاد تاول، سوختگی یا زخم‌های پوستی و عوارض بلندمدتی مانند به جا ماندن جوشگاه زخم و سوختگی یا شل شدن پوست صورت را به دنبال داشته باشد

 

۲- عطر

برخی از ما عادت داریم برای ماندگاری و پخش بیشتر بوی عطر‌های خود، آن‌ها را روی پوست صورتمان اسپری کنیم. این در حالی است که انواع عطر حاوی ترکیبات شیمیایی و آروماتیک فراوانی هستند و می‌توانند به سادگی باعث تحریک پوست صورت، قرمزی، خشکی، خارش و حتی در مواردی، ایجاد حساسیت‌های پوستی به شکل بروز کهیر شوند.

 

چاره چیست؟

برای ماندگاری و پخش بوی بیشتر عطرها، آن‌ها را روی قسمت‌های نبض‌دار بدن مانند داخل مچ، پشت گوش و کنار گردن، اسپری کنید. اگر حساسیت پوستی دارید، می‌توانید عطر را فقط روی لباس خود اسپری کنید. اسپری کردن عطر‌ها روی مو‌ها هم چندان توصیه نمی‌شود.

 

۳- لیف

بسیاری از ما، مخصوصاً قدیمی‌ترها، فکر می‌کنیم اگر لیف یا پارچه‌های زبر و نرم مختلف را در حمام روی پوست صورتمان نکشیم، به طور حتم پوست تمیز و شادابی نخواهیم داشت. این در حالی است که استفاده از لیف بدن برای صورت، به چند دلیل ممنوع است؛ اول اینکه پوست صورت نسبت به پوست نواحی دیگر بدن، نازک‌تر، حساس‌تر و گاهی خشک‌تر است؛ بنابراین ساییدن آن با لیف و کیسه می‌تواند باعث از بین رفتن چربی طبیعی و لایه‌های سطحی پوست صورت شود.

این مسئله با خشکی و التهاب پوست رابطه مستقیمی دارد. علاوه بر اینکه نازک‌تر کردن پوست صورت به دلیل استفاده مداوم از لیف، می‌تواند احتمال بروز لکه‌های پوستی در اثر تماس با نور آفتاب را افزایش دهد. نکته دوم این است که لیف می‌تواند باکتری‌های سطح بدن را به پوست حساس و ظریف صورت منتقل کند و احتمال التهاب و آکنه‌های پوستی را افزایش دهد.

 

چاره چیست؟

به جای شستن پوست صورت یا لیف، هفته‌ای یک مرتبه بعد از اتمام استحمام و زمانی که حمام بخار کافی داشت، حدود ۱ تا ۲ دقیقه پوست صورت را با یک ژل ملایم اسکراب، ماساژ بدهید. روز‌های دیگر هفته هم کافی است که در پایان استحمام، پوست صورت را تنها با یک پَن آنتی‌باکتریال (پن نوعی شوینده غیرصابونی است) بشویید و نیازی به ساییدن آن با لیف وجود ندارد!

 

۴- اسکراب‌های حاوی پوست مغز‌ها

استفاده از محصولات لایه‌برداری که به صورت ژل یا صابون اسکراب در بازار موجود هستند، طرفداران خاص خود را دارند. متخصصان پوست به شدت بر استفاده نکردن از اسکراب‌های خشن تأکید دارند. زیرا مؤثرند و برای لایه‌برداری پوست حاوی ترکیبات زبری مانند پوسته سخت مغز‌ها (پوست فندق، گردو یا بادام) هستند و به مصرف‌کنندگان اطمینان می‌دهند که ماساژ دادن این مواد روی پوست صورت، باعث نرمی و شادابی پوستشان خواهد شد. این در حالی است که اسکراب‌های خشن می‌توانند به سادگی باعث ایجاد زخم و جوشگاه‌های پوستی شوند، لک‌های پوستی به جا بگذارند یا حتی در مواردی، منجر به پاره شدن مویرگ‌ها و خونریزی‌های زیرپوستی بشوند.

 

چاره چیست؟

فقط یک یا نهایت دو بار در هفته از ژل‌های اسکراب ملایم که حاوی دانه‌های آبرسان به پوست هستند، استفاده کنید. اسکراب‌های آبرسان، احتمال خشک شدن و آسیب دیدن پوست صورت را کم می‌کنند. ژل‌های اسکراب را شب‌ها مصرف کنید که پوست شما تا صبح فرصت ترمیم مناسبی داشته باشد. بهتر است بعد از مصرف این محصولات و خشک کردن صورت، پوستتان را با کمی کرم مرطوب‌کننده ماساژ بدهید.

 

۵- پرایمر‌های آرایشی

این روز‌ها استفاده از انواع پرایمر‌های آرایشی برای ماندگاری بیشتر آرایش روی پوست صورت، رواج زیادی پیدا کرده است. پرایمرها، محصولاتی مایع هستند که به عنوان پایه آرایش روی پوست صورت زده می‌شوند و با بستن تمامی منافذ و یک‌دست کردن پوست، هم کار آرایش را ساده‌تر می‌کنند و هم آرایش را برای مدت طولانی‌تری با همان کیفیت اولیه روی پوستتان نگه می‌دارند.

این در حالی است که متخصصان پوست آمریکایی تأکید می‌کنند که یکی از آرزو‌های آن‌ها، توقف استفاده از پرایمر‌های آرایشی برای آرایش‌های روزانه است. این متخصصان معتقدند پرایمر‌ها با بستن کامل روزنه‌های پوستی، کار اکسیژن‌رسانی به پوست را مختل می‌کنند و در نتیجه، احتمال بروز انواع جوش‌های سرسیاه، سرسفید و لک‌های پوستی را فراهم می‌آورند. از طرف دیگر، افراد مبتلا به آکنه با حبس کردن باکتری‌های مولد آکنه توسط پرایمر‌های آرایشی، ممکن است باعث تشدید آکنه‌ها و کند شدن روند درمان آن‌ها شوند.

 

چاره چیست؟

استفاده از پرایمر‌های آرایشی به صورت روزانه را فراموش کنید و این محصول را فقط برای شرکت در مراسم خاصی مانند عروسی‌ها در نظر بگیرید. به جای استفاده از پرایمر آرایشی، هر شب با استفاده از ماسک میوه‌های طبیعی، عسل یا سفیده تخم‌مرغ، به طور طبیعی به رفع مشکلات پوستی خود اقدام کنید تا نیاز به مصرف این محصول پرخطر آرایشی برای شما ایجاد نشود. اگر قصد استفاده بسیار محدود از پرایمر را داشتید، محصولاتی که ترکیبات dimethicone, phenyl, trimethicone cyclopentasiloxane cyclopentasiloxane, ندارند را انتخاب کنید.

 

۶- موم داغ

اگر از روش وکس کردن برای از بین بردن مو‌های اضافی صورت خود استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید زدن موم داغ روی پوست و کندن آن برای درآمدن ریشه موها، می‌تواند عوارض کوتاه‌مدتی مانند ایجاد تاول، سوختگی یا زخم‌های پوستی و عوارض بلندمدتی مانند به جا ماندن جوشگاه زخم و سوختگی یا شل شدن پوست صورت را به دنبال داشته باشد.

 

چاره چیست؟

بهترین روش برای از بین بردن مو‌های زائد صورت، اصلاح آن‌ها با استفاده از کرم‌های موبر است. قبل از مصرف کرم موبر، آن را روی بخش کوچکی از قسمت داخلی بازو امتحان کنید تا مطمئن شوید به ترکیبات موجود در آن حساسیت ندارید. بهتر است اصلاح را هم پس از استحمام که پوستتان به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است انجام دهید تا دچار خارش و سوزش پوستی نشوید.

 

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها: پوست، ماسک، لایه برداری، صورت تعداد بازديد: 559 تعداد نظرات: 1

نظرات

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز