Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 15:39

9
دی
قارچ علیه ناخن

قارچ علیه ناخن

قارچ ناخن یك وضعیت ناخوشایند است كه روی ناخن‌ها ایجاد می‌شود و البته بسیار هم شایع است. از گذاشتن ناخن‌های اكریلیك و پلاستیكی و لاك زدن تا جایی كه امكان دارد، خودداری كنید؛ زیرا محیط مناسبی برای رشد قارچ ناخن فراهم می‌سازند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

چگونه از به وجود آمدن قارچ‌های ناخن جلوگیری كنیم؟ و اگر به وجود آمدند، چگونه آنها را درمان كنیم؟ 

قارچ ناخن یك وضعیت ناخوشایند است كه روی ناخن‌ها ایجاد می‌شود و البته بسیار هم شایع است.

این بیماری واگیردار و مسری است؛ ولی قابل درمان می‌باشد. قارچ ناخن ممكن است در هر فردی به وجود آید، ولی در افرادی كه در ناحیه ناخن نقص عضو دارند و آنهایی كه سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، شیوع بیشتری دارد. برخی علائم هم نشان می‌دهند كه فرد عفونت قارچی ناخن دارد.

بهتر است بعد از مشاهده علائم زیر به پزشك مراجعه كنید

 بی‌رنگی ناخن‌ها، تغییر در بافت ناخن، ناخن‌هایی كه به راحتی خرد می‌شوند و می‌شكند و ناخن‌هایی كه رشد نامنظمی دارند.

اینكه مشكل قارچ ناخن معمولاً با تجویز دارو قابل درمان است، اما می‌توان با تمیز نگاه داشتن و خشك كردن ناخن‌ها از بروز عفونت‌های قارچی پیشگیری كرد.

مهم‌ترین عوامل عفونت قارچی ناخن عبارتند از

1-‌ ترد، شكننده و خرد شدن ناخن‌ها  2- تغییر شكل‌ ناخن در هنگام رشد 3- نازك شدن ناخن‌ها  4- تغییر رنگ ناخن‌ها 5- شل شدن ناخن‌ها و یا جدا شدن آنها از پوست بسیاری از مردم تصور می‌كنند سلامت ناخن‌ها یك موضوع ساده آرایشی است و به همین خاطر در صورت بروز قارچ اغلب از مراجعه به پزشك خودداری می‌كنند. ناخن‌ها دریچه‌ای به سوی سلامت هر فرد می‌باشند.

اگر قارچ ناخن تشخیص داده و معالجه نشود، می‌تواند مشكلات جدی جسمی و روانی در پی داشته باشد كه این مشكلات در افراد مبتلا به دیابت یا كسانی كه مشكل گردش خون دارند، شدیدتر می‌شود. عفونت‌های قارچی ناخن می‌توانند تأثیر منفی بر زندگی عاطفی، اجتماعی و شغلی بگذارند.

گاهی بیماران از درد یا ناراحتی حین راه رفتن شكایت می‌كنند. آنها ممكن است احساس تمیز نبودن یا شرمساری كنند یا نگران انتقال عفونت به خانواده و دیگر افرادی كه با آنها تماس دارند، باشند. حدود 20- 30 درصد از موارد بروز قارچ ناخن در آب و هوای معتدل بوده و شیوع آن در نواحی مرطوب‌تر بیشتر است.

قارچ به‌طور مستقیم از بالا به صفحه ناخن تهاجم می‌یابد و موجب تغییر رنگ، پودری و لكه‌لكه شدن سطح ناخن می‌شود. از آنجایی كه رطوبت عامل رشد قارچ‌هاست، خشك كردن سریع دست و پا پس از تماس با آب بهترین راه پیشگیری از قارچ ناخن می‌باشد. قارچ ناخن به دو صورت بروز می‌كند: در حالت اول، بافت نرم دور ناخن درگیر می‌شود و علائمی مثل قرمزی، التهاب و تورم در این نواحی بروز می‌كند.

در حالت دوم پوست و ناخن به طور همزمان درگیر این بیماری می‌شوند كه معمولاً از ناخن‌های پا شروع و به ناخن‌های دست نیز كشیده می‌شود. علائم بیماری در افراد سالمند به علت اختلال در خون‌رسانی و در كشاورزان، دامپروران و دامپزشكان به دلیل ارتباط زیاد بادام بیشتر به صورت جدا شدن یك قسمت از انتهای ناخن است كه در زیر آن پوسته‌های سفید ایجاد می‌شود.

درمان قارچ ناخن

عفونت قارچ ناخن با علائمی كه روی ناخن‌ها پدیدار می‌شود، قابل تشخیص است. ناخن‌های انگشت پا، هفت برابر بیشتر از ناخن انگشتان دست در معرض این عفونت‌ها هستند؛ زیرا گرما و رطوبت محیط داخل كفش و جوراب به این مسأله دامن می‌زند.

عدم درمان بیماری در طولانی‌ مدت، موجب وخامت اوضاع می‌شود و از یك ناخن به ناخن دیگر سرایت می‌كند و با گذشت زمان كم‌كم به سایر افراد خانه نیز منتقل می‌شود.

نكات اصلی

قارچ ناخن یك بیماری پیش‌رونده و برگشت‌پذیر است. (از هر پنج نفر، یك نفر، یعنی حدود 20 درصد، با بازگشت مجدد این بیماری مواجه است)؛ بنابراین برای جلوگیری از برگشت آن بیمار باید به طور كامل معالجه شود.   وقتی روند پیش‌روی بیماری كند و آهسته باشد، از بین بردن آن نیز دشوارتر می‌شود.  

مسواك‌های ضد قارچی و برخی داروهای دهانی، موجب كاهش علائم و از بین رفتن آنها می‌شوند؛ ولی داروهای دهانی عوارض جانبی روی كبد و پوست دارند.  در صورت عمل جراحی، حتی اگر موفقیت‌آمیز هم باشد، باز هم احتمال آن می‌رود كه قارچ ناخن دوباره بازگردد. این بیماری اگر درمان نشود، نه تنها ظاهر آن ناخوشایندتر می‌شود، بلكه درد آن بیشتر و بیشتر نیز می‌شود. 

 پزشكان معمولاً با بروز مشكلات ثانویه مثل درد، رشد نامناسب ناخن‌ها، بازگشت مجدد عفونت قارچی ناخن اقدام به درمان عفونت‌های قارچی ناخن می‌كنند. با استفاده از محصولات ضد قارچی در كفش‌های خود می‌توانید از بازگشت آن جلوگیری كنید.

جلوگیری از قارچ ناخن

از گذاشتن ناخن‌های اكریلیك و پلاستیكی و لاك زدن تا جایی كه امكان دارد، خودداری كنید؛ زیرا محیط مناسبی برای رشد قارچ ناخن فراهم می‌سازند.

 ناخن‌های خود را مرتب كوتاه كنید و سوهان بكشید تا تمیز و سالم بمانند.   ناخن‌های خود را همیشه خشك نگاه دارید.   از رژیم غذایی مناسبی پیروی كنید. یك رژیم غذایی مناسب با تأمین پروتئین مورد نیاز بدن به سلامت ناخن‌ها كمك زیادی می‌كند.   اگر ناخن‌های خود را مانیكور می‌كنید، از مانیكوریست خود بخواهید كه مرتباً وسایلش را استریلیزه كند.  با مشاهده اولین علائم به پزشك مراجعه كنید.

 

برچسب ها: راه هاي جلوگیری از قارچ هاي ناخن، قارچ ناخن چيست، عوامل به وجود آمدن قارچ ناخن، درمان قارچ ناخن، مهم ترين عوامل عفونت قارچي ناخن تعداد بازديد: 4338 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز