Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 05:30

29
دی
نکات مهم در مراقبت روزمره آلزایمری‌ها ( قسمت پنجم )

نکات مهم در مراقبت روزمره آلزایمری‌ها ( قسمت پنجم )

به مشکلات روزمره مراقبت از بیمار دارای دمانس و تمهیداتی که باید برای مقابله با این مشکلات توسط مراقبین اندیشیده شود، خواهیم پرداخت. یکی از مهمترین موضوعات مراقبت روزمره از این بیماران، توجه به خطرات احتمالی است.

به قلم : اعظم حاجی یوسفی

 

تحریریه زندگی آنلاین : در این مطلب  به مشکلات روزمره مراقبت از بیمار دارای دمانس و تمهیداتی که باید برای مقابله با این مشکلات توسط مراقبین اندیشیده شود، خواهیم پرداخت.  یکی از مهمترین موضوعات مراقبت روزمره از این بیماران، توجه به خطرات احتمالی است.

 بیشتربخوانید:

کرونا غشای خاکستری مغز را کاهش می دهد

رازهایی که باید بدانید تا آلزایمر نگیرید!

 

 

خطرات احتمالی

شخص مبتلا به بیماری زوال عقل کمتر می‌تواند مراقب امنیت خود باشد و ممکن است نتواند پیامد اعمالش را همانند دیگران ارزیابی کرده و از آنجا که همه چیز را به سرعت فراموش می‌کند، ممکن است به راحتی دچار حادثه شود. او ممکن است کارهای سابقش را همچنان انجام دهد، اما بدون اینکه تشخیص دهد که آیا می‌تواند از عهده آنها برآید یا خیر؟ به عنوان مثال؛ بیماری ممکن است بر بخش‌هایی از مغز فرد که چگونگی انجام کارهای ساده را یادآوری می‌کند، تأثیر بگذارد. مثل: بریدن گوشت یا بستن دکمه‌ها. این ناتوانی در انجام اعمال دستی غالباً تشخیص داده نمی‌شوند و به همین دلیل ممکن است که باعث بروز حوادثی شود. از آنجا که شخص توانایی یادگیری را از دست می‌دهد باید اقدامات احتیاطیِ ویژه‌ای را برای حفاظت از او در برابر حوادث به عمل آورید. بنابراین مراقب امنیت بیماران حتی بیمار مبتلا به اختلال خفیف نیز باشید و نظارت دقیق‌تری بر بیمار داشته باشید. مطمئن شوید که محدودیت‌های توانایی بیمار را می‌شناسید صحبت بیمار را در مورد اینکه می‌تواند خود، غذایش را گرم کند یا به تنهایی به حمام برود را جدی نگیرید. از یک کاردرمان کمک بگیرید و از او بخواهید فهرست کارهایی را که بیمار هنوز می‌تواند به‌درستی و ایمن انجام دهد به شما ارائه کند. اگر به این مراجع دسترسی ندارید حتماً بیمار را در حین انجام کارهای مختلف به‌دقت مشاهده کنید. یک طرح فوری و اورژانسی برای مواقعی که حادثه‌ای رخ می‌دهد آماده داشته باشید. اگر بیمار آسیب ببیند با چه کسی تماس خواهید گرفت؟ در صورت بروز آتش‌سوزی چگونه بیمار آشفته را از محل خارج می‌کنید؟ به یاد داشته باشید که بیمار ممکن است از آنچه رخ می‌دهد سوءتعبیر داشته باشد و در مقابل تلاش شما برای کمک به او، از خود مقاومت نشان دهد. محیط بیمار را جهت ایمن‌تر کردن تغییر دهید. این یکی از مهمترین شیوه‌های پیشگیری از حوادث است. اکثر بیمارستان‌ها و مؤسسات کارشناسانی را دارند که به‌طور منظم جهت پیشگیری از بروز خطرات و حوادث، محیط را ایمن می‌کنند شما هم می‌توانید همین اقدامات را انجام دهید. منزل، حیاط، حوالی منزل و ماشین‌تان را به‌خوبی بررسی کنید و اشیایی را که می‌تواند باعث استفاده نادرست یا تعبیر غلط فرد مبتلا به زوال عقل و در نتیجه بروز حادثه شود، شناسایی کنید.

 

محیط داخل منزل را مرتب و تمیز نگه دارید

یک منزل تمیز و مرتب بهتر از یک منزل شلوغ است زیرا اشیای کمتری وجود دارد که پای بیمار به آنها گرفته و بیفتد. در یک منزل خلوت و مرتب خطرات آسان‌تر دیده می‌شوند. خرت‌وپرت‌ها و شلوغی ممکن است باعث پرت شدن حواس بیمار شود و او را گیج کند. اشیا اضافه و به‌خصوص اشیایی را که ایجاد مشکل می‌کنند، از محیط بیمار خارج کنید. اگر فرد سعی دارد که از اطو استفاده کرده و آن را روشن بگذارد مطمئن باشید احتمال آتش‌سوزی وجود خواهد داشت بنابراین سعی کنید اطو را در جایی که نتواند پیدا کند بگذارید. همیشه سعی کنید تا حد امکان ساده‌ترین روش بدون مجادله را برای حفظ سلامتی بیمار انتخاب کنید. آیا بیمار توانایی استفاده درست از ابزارهای برقی مثل ماشین چمن‌زنی، چاقو، سشوار، چرخ‌خیاطی یا سوئیچ ماشین را دارد؟ و اگر ندارد حتماً شما باید این وسایل را در کمدهای قفل‌دار قرار دهید. آیا کلیه داروها دور از دسترس بیماری است که ممکن است فراموش کند داروهایش را قبلاً میل کرده یا نه؟ یک صندوق فلزی بخرید و داروهای لازم را داخلش قرار داده، آن را قفل کرده و دور از دسترس بیمار و کودکان قرار دهید. آیا اشیایی در پلکان گذاشته‌اید؟ شلوغی همیشه خطرناک است به‌ویژه اگر شخص گیج یا دستپاچه شده باشد یا آنچه را که می‌بیند اشتباه تعبیر کند در این صورت ممکن است پای او به یکی از وسایل گرفته و از پلکان پرت شود.

 بیشتربخوانید:

رازهایی که باید بدانید تا آلزایمر نگیرید!

 

 

 

درجه آبگرمکن‌تان را آنقدر کم کرده‌اید که آبش باعث سوزاندن فرد نشود؟

افراد مبتلا به بیماری زوال عقل توانایی تشخیص اینکه آب چقدر داغ است را ندارند و ممکن است خود را به‌شدت بسوزانند اگر شیر آب داغ در دسترس بیمار است آن را با چیزی بپوشانید. آیا برای پله‌ها نرده نصب کرده‌اید؟ ازآنجایی‌که پاهای شخص محکم نبوده و می‌لرزد حتماً به نرده احتیاج پیدا خواهد کرد. نرده‌ها را به‌طور مرتب بررسی کنید و مطمئن باشید که محکم هستند اگر نرده‌ها محکم نباشد نمی‌تواند وزن شخص را تحمل کند. اثاثیه‌ای را که دارای گوشه‌ها یا انتهای تیز هستند حتماً از منزل خارج کنید. از لوازم شیشه‌ای شکستنی استفاده نکنید یا آنها را دور از دسترس بگذارید. بیمار ممکن است به چینی شیشه‌ای برخورد کرده و خود را زخمی کند. به‌جای استفاده از صندلی‌های گهواره‌ای که به راحتی تکان می‌خورند از صندلی‌های ثابت استفاده کنید. روکشی که برای مبلمان می‌کشید باید از جنسی باشد که به راحتی تمیز شود.

 

 لوازم لوکس و آنتیک را از دسترس بیماران خارج کنید

بیمار ممکن است به پنجره تکیه داده یا بالای نرده بالکن رفته و بیفتد این موضوع به‌ویژه در ساختمان‌های چند طبقه بسیار خطرناک است. بنابراین روی پنجره‌ها و درهای بالکن قفل ایمنی نصب کنید این قفل‌ها به شما این امکان را می‌دهد که پنجره را در حالت نیمه‌باز قفل کنید در این صورت بیمار نمی‌تواند از آن خارج شود اما در عوض هوای تازه هم وارد اتاق می‌شود. رادیاتورهای داغ را با گذاشتن روکش مخصوص روی آنها از دسترس بیمار دور کنید. هرگز حشره‌کش، بنزین، رنگ، مواد گدازنده، محلول‌های اسیدی شوینده و غیره را در ظرفی غیر از ظرف خودشان که دارای برچسب مشخصی از محتویات داخلشان هستند، نگهداری نکنید. آن‌ها را در جای امنی دور از دسترس بیماران قرار دهید. در کابینت‌ها را قفل کنید چون بیماران ممکن است از مواد داخل آنها آن به استفاده نامناسب بکنند.  آگاه باشید بیمار فراموش می‌کند که چه چیزی خوردنی است و چه چیزی را نمی‌تواند بخورد گاهی ممکن است مواد حلّال یا بسیار داغ را بنوشد حتی این افراد ممکن است مواد غیر خوراکی دیگری را نیز بخورند. اشیای کوچک مثل سیخ و دکمه را از دسترس او دور نگهدارید. گل‌های خانگی سمی را نیز خارج کنید. بعضی از افراد تکه‌هایی از دیوار یا اثاثیه منزل را کنده و می‌خورند هرگونه رفتار بیمار حاکی از گذاشتن اشیا در دهان را تحت نظر بگیرید.

 بیشتربخوانید:

بیماری آلزايمر از منظر روانشناختي

مشکلات حافظه و زوال عقل

 

 

 

اکثر حوادث در آشپزخانه و حمام رخ می‌دهند

بیماران اغلب سعی می‌کنند که اجاق‌گاز را روشن کنند اما فراموش می‌کنند که این کار را کرده‌اند گاهی حتی سعی می‌کنند که چیزی بپزند اما قابلمه‌های خالی را بر روی اجاق‌گاز می‌گذارند. دقت کنید این یک خطر جدی آتش‌سوزی است. حتماً باید مراقب چنین مسئله‌ای باشید به‌ویژه افرادی که در منزل تنها می‌مانند یا آنهایی که شب‌ها بیدار می‌شوند، در معرض خطر زیادی هستند. بسته به نوع اجاق‌گاز می‌توانید اقدامات مختلفی را جهت ایمن‌تر شدن آن انجام دهید. افراد مبتلا به زوال عقل اغلب آب را کف آشپزخانه یا حمام ریخته و فراموش می‌کنند آن را خشک نمایند در این صورت امکان لیز خوردن و افتادن بر روی مکان مرطوب وجود دارد بنابراین مراقب چنین موضوعی باشید و همیشه کف زمین را خشک نگه دارید. در حمام نرده‌های دستی نصب کنید. در کف حمام یا وان از پادری‌های غیر لغزنده استفاده کنید، گاهی اوقات استفاده از این پادری‌های حمام بهتر از قالیچه‌های حمام است زیرا به راحتی شسته می‌شوند، لغزنده نیستند و همچنین جاذب آب هستند. حواستان به خارج از منزل هم باشد. احتمال سقوط بیمار را از بالکن یا ایوان بررسی کنید. اگر پلکان وجود دارد آنها را با رنگ‌های براق و متضاد نقاشی و برای آنها نرده نصب کنید. خیابان‌ها و بزرگراه‌ها بسیار خطرناک‌اند. حتی‌الامکان بیمار را تنها نگذارید اگر حدس می‌زنید که ممکن است بیمار در طول بزرگراه قدم بزند حتماً پلیس را در جریان بگذارید.

ادامه دارد...

برچسب ها: تقویت حافظه، اعظم حاجی یوسفی، آلزایمر، فراموشی، زوال عقل، پیرمغزی تعداد بازديد: 214 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز