Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:53

24
آبان
۸ باور غلط درباره آلزایمر

۸ باور غلط درباره آلزایمر

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با بیماری آلزایمر زندگی می‌کنند؛ یک اختلال پیش رونده مغز که در آن سلول‌های عصبی مغز به آرامی تخریب می‌شوند.

به گزارش خراسان، ‌بسیاری از افراد با بیماری آلزایمر آشنایی دارند، اما برخی باور‌های غلط نیز درباره این بیماری وجود دارد. در این مطلب، چند باور نادرست رایج در باره آلزایمر را بررسی می‌کنیم و حقایقی را در اختیارتان قرار می‌دهیم که به شما و خانواده‌تان در درک بهتر بیماری کمک می‌کند.

باور غلط: از دست دادن حافظه بخشی طبیعی از روند پیری است.

واقعیت: از هر پنج فرد مسن فقط یک نفر به زوال عقل مبتلا می‌شود. در مقابل، میلیون‌ها نفر از افراد مسن، دهه ۸۰ و ۹۰ زندگی‌شان را با خاطرات خوب و کاهش شناختی بسیار اندک سپری می‌کنند. این درحالی است که آلزایمر می‌تواند افراد ۳۰، ۴۰ و ۵۰ ساله را نیز درگیر کند. این نوع آلزایمر، «آلزایمر زودرس»، نامیده و تخمین زده می‌شود از بیش از ۵ میلیون نفری که در آمریکا به آلزایمر مبتلا هستند، ۲۰۰ هزار نفر آلزایمر زودرس دارند.

 

بیشتربخوانید:

علائم زوال عقل

 

باور غلط: آلزایمر ارثی است.
سابقه خانوادگی آلزایمر خطر ابتلا به آن را به میزان بسیار اندکی افزایش می‌دهد.

واقعیت: تحقیقات درباره نقش ژنتیک در ابتلا به آلزایمر نشان می‌دهد به ارث بردن ژنی که به عنوان «ژن خطر» شناسایی شده، خطر ابتلا را در افراد افزایش می‌دهد، اما هنوز مشخص نیست این ژن چگونه عمل می‌کند و کدام ژن‌های دیگر دست‌اندرکار هستند. انواعی از آلزایمر مانند آلزایمر خانوادگی، بیشتر در خانواده‌ها وجود دارد، اما کمتر از ۱۰ درصد موارد را شامل می‌شود

باور غلط: زوال عقل همان آلزایمر است.

واقعیت: آلزایمر نوعی زوال عقل است که ۶۰ تا ۸۰ درصد از کل موارد زوال عقل را تشکیل می‌دهد. انواع دیگر زوال عقل عبارت است از: زوال عقل پیش-تمپورال، زوال عقل عروقی، زوال عقل مختلط و زوال عقل بدن لوئی.

باور غلط: مصرف نوشیدنی‌های موجود در قوطی‌های آلومینیمی یا پخت و پز در قابلمه‌ها و ظروف آلومینیمی می‌تواند به بیماری آلزایمرمنجر شود.

واقعیت: در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، آلومینیم به عنوان مظنون احتمالی ایجاد کننده بیماری آلزایمر شناخته شد. این احتمال باعث نگرانی از قرار گرفتن در معرض آلومینیم از طریق منابع روزمره مانند ظرف ها، قوطی‌های نوشیدنی، ضد اسید‌ها و ضد تعریق‌ها شد. اما از آن زمان تاکنون، مطالعات نقش مستقیم آلومینیم را در ایجاد آلزایمر تأیید نکرده‌ا‌ند. امروزه تعداد کمی از کارشناسان منابع روزمره آلومینیم را از نظر ایجاد آلزایمر تهدیدکننده می‌دانند.

 

بیشتربخوانید:

غذاهای مدیترانه‌ای برای حافظه بهتر

 

باور غلط: مصرف آسپارتام باعث از دست دادن حافظه می‌شود.

واقعیت: سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۱۹۹۶ استفاده از این شیرین کننده مصنوعی را که با نام‌های تجاری مختلفی مانند نوتراسوئیت و ایکوال به بازار عرضه می‌شود، در همه غذا‌ها و نوشیدنی‌ها تأیید کرد. طبق ادعای FDA این نتیجه‌گیری براساس بیش از ۱۰۰ مطالعه آزمایشگاهی و بالینی صورت گرفت. اما پس از تایید FDA، نگرانی‌هایی درباره تاثیر آسپارتام ایجاد شد. در نهایت در ماه می ۲۰۰۶، FDA اعلام کرد هیچ‌گونه مدرک علمی در تایید تاثیر منفی آسپارتام بر سلامت افراد به این آژانس ارائه نشده است.

باور غلط: واکسن آنفلوآنزا خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.
واقعیت: نظریه‌ای که واکسن آنفلوآنزا را با افزایش بسیار زیاد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط می‌دانست، توسط یک پزشک آمریکایی که مجوز فعالیت او تعلیق شده بود ارائه شد. مطالعات اصلی متعددی که در این زمینه انجام شده، واکسن آنفلوآنزا و سایر واکسیناسیون‌ها را با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و به طور کلی سلامت بهتر مرتبط می‌داند.

باور غلط: درمان‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر وجود دارد.

واقعیت: تا به امروز، هیچ درمانی برای بهبود، تأخیر یا توقف پیشرفت آلزایمر وجود ندارد. دارو‌های مورد تایید FDA به طور متوسط حدود ۶ تا ۱۲ ماه روند پیشرفت علایم را برای حدود نیمی از افراد مصرف کننده آن ها، کند می‌کنند.

باور غلط: هیچ چیز نمی‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

واقعیت: مطالعات متعدد نشان می‌دهد برخی تغییرات در سبک زندگی مثل داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، سیگار نکشیدن و پرداختن به فعالیت‌های چالش‌برانگیزی که به طور مرتب مغز را تحریک می‌کنند، می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۶۰ درصد کاهش دهند.

 

بیشتربخوانید:

مشکلات حافظه و زوال عقل

برچسب ها: تقویت حافظه، آلزایمر، فراموشی، زوال عقل تعداد بازديد: 382 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز