Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:25

9
اسفند
علائم زوال عقل

علائم زوال عقل

دمانس یک بیماری جدی است که در آن کاهش تدریجی عملکرد مغز را می‌بیند که در انگلستان تعداد افراد تحت تاثیراین بیماری در حال افزایش است. یکی از نشانه‌های اصلی آن، از دست دادن حافظه است.

زینب ایزدی؛ کارشناس تغذیه

 

نه راه برای دور نگه داشتن نشانه‌های کاهش حافظه

علائم زوال عقل که شامل کاهش حافظه است که همیشه وابسته به سن نیست. این نه راه را برای مبارزه با فراموشی امتحان کنید.

دمانس یک بیماری جدی است که در آن کاهش تدریجی عملکرد مغز را می‌بیند که در انگلستان تعداد افراد تحت تاثیراین بیماری در حال افزایش است.

یکی از نشانه‌های اصلی آن، از دست دادن حافظه است - چیزی که منحصراً برای افراد مسن نیست.

یک مطالعه ده ساله که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است، از 7000 کارمند دولتی بین 45 تا 70 ساله تحت این مطالعه نشان داده است که مغز شروع به کاهش قدرت حافظه و توانایی درک و فهم از شروع سن 45 سالگی می‌کند.

با این حال، مبتلا شدن به فراموشی اجتناب ناپذیر است.

تحقیقات منتشر شده در مجله Neuron نشان داد که از دست دادن حافظه می‌تواند در واقع یک واکنش مغز نسبت به اطلاعات بیش از حد باشد.

علائم زوال عقل

کاهش مغز می‌تواند از 45 سالگی شروع شود.

شکلات حاوی ترکیبات فلاونول است که می‌تواند از دست دادن حافظه جلوگیری کند.

استفاده از رژیم مدیترانه ثابت شده است که به عملکرد مغز کمک می‌کند.

یک مطالعه 2013 در مجله اپیدمیولوژی منتشر شده است که نشان می‌دهد داشتن یک رژیم غذایی معمول مدیترانه با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، که شایع‌ترین مشکلات زوال عقل است ارتباط دارد.

غذاهای موجود در این شامل میوه و سبزیجات، پروتئین بدون چربی مانند ماهی و مرغ، غلات کامل و سریال روغن زیتون است.

از شکلات لذت ببرید

در یک مطالعه نشان داده شده است که ترکیبی در شکلات وجود دارد که باعث کاهش تحلیل حافظه مرتبط با سن در بزرگسالان بین 50 و 69 می‌شود.

این ترکیب شامل فلاونول‌ها است که همچنین می‌تواند در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت شود. تصور می‌شود که جریان خون به یک منطقه خاص مغز مرتبط با حافظه افزایش می‌یابد. شکلات تلخ با بیشترین میزان کاکائو را که می‌تواند باعث جذب فلاونول ها شود را انتخاب کنید.

عصاره گیاهی داشته باشید

تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Stroke and Neurology عروقی نشان داده است که گیاه جینکوبیلوبا می‌تواند در افزایش حافظه مؤثر باشد.

دکتر سارا برور، پزشک عمومی و پزشک گیاه شناسی گفت: "جینکو بیلوبا برای تقویت حافظه مورد استفاده قرار گرفته و معتقدند که این گیاه با افزایش جریان خون و اثرات آنتی اکسیدانیدر محافظت عصب اثر می‌گذارد."

"آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که گیاه جینکو بیلوبا نیز برای افرادی که سکته مغزی را تجربه کرده‌اند، به تقویت حافظه و توانایی قدرت استدلال کمک می‌کند و همچنین کاهش یا حتی توقف کاهش شناختی که ممکن است پس از سکته مغزی ایسکمیک ناشی از لخته شدن خون در مغز "باشد را ایجاد می‌کند.

حرکت بیشتر

دکتر راجر هندرسون، یک پزشک عمومی، گفت: "حتی فعالیت‌های بدنی پایین می‌تواند مردم را از کاهش عملکرد ذهنی محافظت کند که می‌تواند به طور عادی در افراد سالم اتفاق بیفتد."

داشتن فعالیت منظم کمک می‌کند تا خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات گردش خون را کاهش دهد که همه‌ی این بیماری‌ها می‌تواند به کاهش حافظه کمک کند.

"ورزش هم چنین خلق و خوی و خواب را بهبود می‌بخشد و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. که استرس و اضطراب می‌تواند باعث اختلال در حافظه شود.

"مزایای ورزش به دلیل توانایی آن در تحریک انتشار مواد شیمیایی در مغز است که این مواد بر سلامت سلول‌های مغز اثر می‌گذارد و هم چنین در رشد عروق خونی جدید در مغزو زنده ماندن سلول‌های مغزی جدید اثر می‌گذارد.

ماهی‌های چرب به عنوان مواد مغذی نهایی محسوب می‌شوند.

موادغذایی بی ارزش را مصرف نکنید

مواد موجود در فست فود، که گلیکیشن پیشرفته (AGEs) نامیده می‌شود می‌توانند به حافظه آسیب برسانند.

دکتر مریلین گلنویل، نویسنده راه حل‌های طبیعی برای دمانس و آلزایمر، توضیح داد: "داشتن سطوح بالایی ازAGE ها باعث سرعت بیشتری در کاهش حافظه می‌شود و حتی یک رژیم غذایی کوتاه مدت از مواد غذایی بی ارزش می‌تواند تأثیر منفی بر روی حافظه شما داشته باشد.

راهنمای نهایی برای جلوگیری از از دست دادن حافظه کوتاه مدت:

او توصیه می‌کند که از غذاهای فرآوری شده و قندهای تصفیه شده اجتناب شود.

نگران نباشید در مورد به یاد آوردن هر چیزی تحقیقات دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد که اطلاعات بیش از حد می‌تواند فراموشی را تشدید کند.

پروفسور بلیک ریچاردز، نویسنده پژوهشی، گفت: "مهم است که مغز جزئیات خاص ناموفق را فراموش کند و به جای آن تمرکز بر مواردی است که برای تصمیم گیری در دنیای واقعی کمک می‌کند."

چالش تفکر شما

دکتر هادرزر گفت: "اخیراً در دنیای پزشکی بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا پازل‌های چابکی ذهنی از قبیل جدول کلمات متقاطع و سودوکو می‌تواند باعث کند شدن کاهش حافظه شود.

اما مغز ما مانند یک عضله است و "استفاده از آن" به جای "از دست دادن آن" می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی کمک کند.

این می‌تواند به عنوان یک ابزار در یادگیری زبان جدید یا بازی سودوکو نقش داشته باشد.

خوردن ماهی

ماهی به عنوان غذای مغزی مطلوب در نظر گرفته شده است و شواهدی وجود دارد که مدعی این مطلب است.

مخصوصاً ماهی‌های چرب مثل ماهی آزاد و ماهی قزل‌آلا، به طور طبیعی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به بهبود جریان خون مغزی کمک می‌کند و باعث کاهش التهاب می‌شود.

شما همچنین می‌توانید این مواد مغذی را در تخم‌مرغ، دانه‌های کتان، دانه کدو تنبل و گردو پیدا کنید.

تحقیقات منتشر شده در مجله Alzheimer's and Dementia نشان می‌دهد روغن ماهی می‌تواند آتروفی مغزی را در سالمندان بهبود بخشد.

رئیس سلامت روان تغذیه، توصیه می‌کند ماهی‌های چرب دو تا سه بار در هفته مصرف کند.

 

برچسب ها: تغذیه و حافظه، زوال عقل، تغذیه و تقویت حافظه، ماهی و حافظه، کاهش حافظه، علائم زوال عقل، درمان کاهش حافظه تعداد بازديد: 924 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز