Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:07

19
آبان
روش‌هایی برای داشتن نشاط بيشتر در پيری

روش‌هایی برای داشتن نشاط بيشتر در پيری

شاید شما نیز جز افرادی باشید که تصور می‌کنند آمادگی برای دوران سالمندی به معنای داشتن یک حساب پس‌انداز پر از پول و بهره‌مندی از بیمه است. ...

روش‌هایی برای داشتن نشاط بيشتر در پيری

 

 

شاید شما نیز جز افرادی باشید که تصور می‌کنند آمادگی برای دوران سالمندی به معنای داشتن یک حساب پس‌انداز پر از پول و بهره‌مندی از بیمه است. هر چند این‌ها نیز از جمله موارد داشتن آرامش در دوران سالمندی هستند، اما فراموش نکنید که نیازهای ما در دوران سالمندی تنها مادی نخواهند بود. بسیاری از نیازها روحی و معنوی هستند. دشواری‌های روانی ناشی از بازنشستگی و تغییرات دیگر در زندگی برای افسرده کردن هر فردی کافی هستند. پس بهتر است از همین امروز به فکر دوران طلایی سالمندی باشیم.

 

سرگرمی‌هایی به غیر از کار برای خود ایجاد کنید

بنا بر تحقیقاتی که اخیرا توسط دانشمندان کانادایی صورت گرفته است، فعال نگه داشتن مغز از زوال آن در دوران سالمندی جلوگیری کرده و حتی می‌تواند مانع بروز بیماری‌هایی نظیر افسردگی شود. این تحقیق بیش از 333 فرد سالمند را به مدت 4 سال مورد بررسی قرار داد و نهایتا به این نتیجه رسید که هر چه سرگرمی‌های یک فرد در دوران سالمندی مفید و لذت بخش‌تر باشد، احتمال کاهش قدرت فکری او کمتر خواهد بود. محققان همچنین اعلام کرده‌اند که حتی سرگرمی‌های ساده، نظیر خواندن کتاب، مجلات، بازی کردن و یا حتی قلاب‌بافی می‌تواند احتمال از دست دادن حافظه را 30 الی 50 درصد کاهش دهد. همچنین فعالیت‌هایی نظیر رسیدگی به گیاهان باغچه یا انجام تعمیرات وسایل خانه احتمال حمله قلبی و مغزی را تا 30 درصد کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که سالمندی دورانی است که فرد در زندگی خود با تغییرات بسیاری مواجه می‌شود.

افراد باید بتوانند از لحاظ روانی خود را برای این تغییرات آماده کنند و با آنها منطبق شوند. هر چه مهارت‌های فرد در این دوران بیشتر باشد، سرگرمی‌های او نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه حس بی‌هویتی، کسلی و افسردگی او نیز کاهش خواهد یافت. به شما توصیه می‌کنیم از همین حالا به فکر دوران سالمندی خود باشید. سعی کنید مهارت‌های جدیدی در خود ایجاد کنید. برخی افراد به ادبیات علاقه دارند، برخی به نجاری، برخی به خیاطی، برخی به نقاشی، برخی به نواختن یک ساز، برخی به تماشا و نقد فیلم و ... علاقه خود را از همین حالا پیدا کنید و مهارت‌های جدیدی در آن زمینه‌ها ایجاد کنید. این مهارت‌ها در دوران سالمندی برای شما بسیار مفید خواهند بود.

 

جلسات ماهیانه با دوستانتان ترتیب دهید

یکی از دلایل انواع بیماری‌های جسمی و حتی مرگ در دوران سالمندی، تنهایی و دوری از اجتماع است. انزوای اجتماعی آثار نامطلوب روانی برای افراد ایجاد می‌کند. اما از طرف دیگر، تماس‌های مداوم و مرتب با دوستان و اعضای خانواده برای سلامتی شما بسیار مفید است. علاوه بر کاهش دردهای جسمانی، این کار موجب بهبود سلامتی روان، کاهش اضطراب و استرس، کاهش فشار خون و کاهش احتمال از دست دادن مشاعر می‌شود.

پیشگیری  از تنها شدن هم برای خانم‌ها مهم است هم برای آقایان. اما تحقیقات نشان می‌دهند خانم‌ها در برقراری و حفظ ارتباط اجتماعی در دوران سالمندی موفق‌تر از آقایان هستند. همچنین ظرفیت خانم‌ها در تحمل فشارهای روحی و استرس بیش از آقایان است. در نتیجه آقایان باید برای ایجاد جلسات دوره‌ای دوستانه بیشتر تلاش کنند. فراموش نکنیم که اگر به دنبال روابط دوستانه و عمیق در دوران سالمندی هستیم، باید از دوران جوانی برای پیدا کردن دوستانی خوب و باوفا تلاش کنیم.

 

سالم غذا خوردن را یاد بگیرید

اولین گام برای داشتن یک رژیم غذایی سالم، تهیه غذا در خانه است. اگر آشپزی بلد نیستید، حتما اینکار را یاد بگیرید! آشپزی تنها مختص خانم‌ها نیست. آقایان نیز باید این مهارت ضروری را فراگیرند. تهیه غذا در داخل خانه نه تنها سالم‌تر ، بلکه از لحاظ اقتصادی نیز بسیار باصرفه‌تر است. در دوران سالمندی، یکی از مشکلات شایع افراد وجود اختلالاتی نظیر فشار خون بالا، دیابت، چربی خون بالا و احتمال حمله قلبی یا مغزی است. برای پیشگیری از این حالات و همچنین بهتر مواجه شدن با آنها در دوران سالمندی، خوردن مواد غذایی سالم را باید از همین حالا شروع کنید.

از گوشت و مرغ بدون چربی استفاده کنید. لبنیات باید کم چرب باشند. میوه‌ها و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید. از خوردن غذاهای شور بپرهیزید و نمکدان را در سفره غذا قرار ندهید. مواد قندی و روغن را در رژیم غذایی خود تا جاییکه می‌توانید کاهش دهید. مصرف مایعات را نیز فراموش نکنید.

 

بدن خود را آماده کنید

توان و انعطاف پذیری در دوران سالمندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. با افزایش سن، یکی از اهداف اصلی افراد باید جلوگیری از آسیب‌های بدنی، خصوصا در اثر زمین خوردن، باشد. آمارها نشان می‌دهند از هر سه سالمند، یکی از آنها حداقل یکبار به زمین می‌خورد. زمین خوردن یکی از علل اصلی آسیب‌های مرگ بار و غیر مرگ بار دوران سالمندی محسوب می‌شود. شکستگی استخوان‌ها، خصوصا استخوان لگن و آسیب به سر از عوارض شایع زمین خوردن هستند. به منظور جلوگیری از چنین آسیب‌هایی در دوران میانسالی، باید بدن خود را از همین حالا عادت دهید. بدین منظور، لازم نیست حتما عضو یک باشگاه ورزشی مجهز شوید. نرمش‌های روزانه و ورزش‌هایی نظیر پیاده روی و دوچرخه سواری نیز می‌توانند انعطاف و قدرت بدنی شما را حفظ کنند.

 

تغییرات لازم را در خانه خود ایجاد کنید

خانه‌ای که در سن 40 سالگی برای شما ایده‌آل است، در سن 60 سالگی ایده‌آل نخواهد بود. با افزایش سن، نیازهای افراد نیز تغییر می‌کند. برای پاسخ گویی به این نیازها، بهترین راه انتخاب مکان زندگی مناسب است. خانه‌های بزرگ و دوبلکس به دلیل وجود پله‌های زیاد برای افراد سالمند مناسب نیستند. هر چه پله‌های خانه شما کمتر باشد، راحتی و امنیت خانه شما نیز بیشتر خواهد بود. همچنین خانه‌های قدیمی و فرسوده می‌توانند برای سالمندان مشکل‌ساز شوند و دغدغه‌ای به دغدغه‌های آنان اضافه کنند. در نتیجه بهتر است با بررسی شرایط فعلی خانه‌تان، اگر نیاز به تعویض یا تعمیر آن هست، همین حالا به فکر باشید و اقدام کنید.

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، استخوان لگن، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 755 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز