Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 21:58

23
فروردین
وقتی رباط‌ها آسیب می‌بینند (2)

وقتی رباط‌ها  آسیب می‌بینند (2)

جراحی‌ها با ایجاد یك برش كوچك در زانو و وارد كردن ابزار جراحی به داخل بدن انجام می‌شود كه به آن جراحی آرتروسكوپی می‌گویند.

 

در هنگام آسیب و جراحت و با وجود درد و تورم و تشنج شدید عضلانی تشخیص كمی سخت‌ می‌شود.

درمان

هدف از درمان آسیب رباط صلیبی، بازگرداندن ثبات طبیعی و یا تقریباً طبیعی‌‌تر به زانو است. عملكرد و فعالیت فرد باید مثل قبل شود، از آسیب به سایر قسمت‌های زانو پیشگیری گردد، درد كاهش یابد و از ابتلا به آرتروز جلوگیری به عمل آید. بلافاصله پس از آسب باید اقدامات كمكی اولیه صورت گیرد تا درد و تورم كاهش یابد.

كمی یخ روی موضع قرار دهید و با بانداژ محكم ببندید و آن را بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا آنجایی كه می‌توانید از حركت دادن پاها خودداری كرده و برای كاهش درد از داروهای ضد درد كه بدون نسخه فروخته می‌شوند استفاده كنید، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و استامینوفن. ممكن است نیاز باشد تا چند روز اول از چوب زیر بغل برای راه رفتن استفاده كرده و زانو را بانداژ كنید.

پس از چند روز كه تورم كمتر شد، حتماً زانو باید توسط پزشك بررسی شود؛ در غیر این‌صورت، عدم رسیدگی به آن موجب بروز مشكلات طولانی مدت می‌گردد. درمان صدمات ACL در كودكان و نوجوانان اغلب موجب نگرانی‌های شدید والدین می‌شود، زیرا استخوان كودكان هنوز به مقدار كافی رشد نكرده است برای انتخاب روش درمان حتماً با یك متخصص خبره صحبت كنید.

نوع درمانی كه پزشكی به شما توصیه خواهد كرد، به عوامل زیر بستگی دارد:

 مقدار آسیب و پارگی رباط‌ها، ثبات زانو بعد از پارگی رباط، آسیب بخش‌های دیگر زانو،  مشكلات قبلی زانو همچون آسیب‌های طولانی مدت و یا آرتروز، سن و سلامت عمومی بدن، تمایل و توانایی بیمار در ادامه و پی‌گیری درمان.

درمان غیر جراحی یك برنامه فیزیكی و ورزشی است.

درمان‌های جراحی ACL كه شامل بازسازی و ترمیم صدمات و پارگی‌‌های دیگر همچون مینیسك است. در برخی موارد پزشك تشخیص می‌دهد كه فقط انجام تمرین و ورزش برای درمان كافی است؛ اگرچه زمان طولانی لازم است تا اوضاع پا بهبود یابد. پس از عمل جراحی نیز چندین ماه فیزیوتراپی و ورزش كردن ضروری است.

عمل جراحی

جراحی‌ها با ایجاد یك برش كوچك در زانو و وارد كردن ابزار جراحی به داخل بدن انجام می‌شود كه به آن جراحی آرتروسكوپی می‌گویند. اگرچه گاهی نیز نیاز به یك شكاف بزرگ در زانو وجود دارد. معمولاً پس از عمل جراحی، درد و تورم كاهش می‌یابد و عملكرد زانو تقریباً به وضعیت قبلی باز می‌گردد.

معمولاً ورزشكاران نیز پس از چند ماه بعد از عمل جراحی می‌توانند ورزش كنند؛ ولی این موضوع به شدت و تخصص پزشك بستگی دارد. انجام ورزش‌های خانگی زیر نظر پزشك می‌تواند به بهبود پا كمك كند.

اگر دچار ACL شده‌اید از طریق ورزش، زانوی خود را تقویت كنید.

 نوع ورزش خود را تغییر دهید؛ بخصوص اگر در هنگام ورزش احتمال آسیب به پای شما وجود دارد؛ مثل اسكی، فوتبال، بسكتبال و . . .

 استفاده از پوشش دهنده‌های زانو برای جلوگیری از آسیب مجدد به زانو بهترین روش برای جلوگیری از آسیب به ACL استقامت و انجام حركات كششی مداوم است؛ به خصوص هنگامی كه قصد ورزش دارید. گرم كردن و تقویت عضلات و افزایش تدریجی سرعت در ورزش‌های تدریجی از آسیب‌های ACL پیشگیری می‌كند. تمرین و ورزش با پای برهنه موجب تقویت اعصاب می‌شود.

عوارض جراحی

جراحی ترمیم رباط صلیبی همچون سایر عمل‌های جراحی عوارض جانبی خاصی دارد؛ از جمله عفونت پس از جراحی، عوارض بیهوشی، فیبروز مفصلی، آسیب مفاصل هنگام جراحی و . . . ولی بسیاری از این عوارض قابل پیشگیری و درمان هستند و هیچ‌یك از آنها به عنوان عاملی برای عدم درمان در نظر گرفته نمی‌شوند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- وقتی رباط‌ها  آسیب می‌بینند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فیزیوتراپی، آرتروز، مینیسك، درمان آسیب رباط صلیبی، پارگی رباط‌ها، جراحی آرتروسكوپی، تقویت زانو، پوشش دهنده‌های زانو تعداد بازديد: 613 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز